چگونه اپلیکیشن‌های اندروید را به کارت Micro SD منتقل کنیم تا حافظه گوشی خالی شود

چگونه اپلیکیشن‌های اندروید را به کارت Micro SD منتقل کنیم تا حافظه گوشی خالی شود

برای همه‌ی ما پیش آمده که بخواهیم یک اپلیکیشن جدید نصب کنیم اخطار «نبود حافظه کافی» را ببینیم. همه‎ی آن گیم‎ها، عکس‎ها، ویندوزهای باکیفیت و اپلیکیشن‎ها حافظه‎ی گوشی ما را پر کرده‌اند. اگر گوشی شما درگاه کارت حافظه دارد مشکل به راحتی قابل حل است. یک کارت microSD یک راه ارزان قیمت برای افزایش فضای ذخیره‌سازی گوشی شماست و شما می‎توانید به راحتی اپلیکیشن‎های خود را به کارت SD منتقل کرده و حافظه‎ی گوشی اندروید خود را خالی کنید. این که چطور این کار را بکنید به نسخه‎ی اندروید شما بستگی دارد. در این مقاله ما به شما می‌گویم که روی هر نسخه‌ی اندروید چطور این کار را انجام دهید. 

 

استفاده از کارت microSD روی اندروید 

پیش از شروع، چند نکته را درنظر بگیرید. سرعت کارت حافظه کمتر از فضای داخلی گوشی است درنتیجه اپلیکیشن‌هایی که سنگین‌تر هستند ممکن است روی کارت سرعت پایین‎تری داشته باشند. وقتی که یک کارت انتخاب می‎کنید سریع‎تر و بزرگ‎ترین گزینه‎ای که گوشی شما پشتیبانی می‎کند را بخرید. 

بدون روت کردن گوشی امکان جابه‎حایی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده وجود ندارد و حتی اپلیکیشن‎های شخص ثالث نیز نمی‎توانند این کار را انجام دهند. درضمن در سخه‎های قدیمی‎تر اندروید ممکن است نتوانید ویجت‎های مرتبط با اپلیکیشن شما که به کارت حافظه منتقل کردید را پشتیبانی کند. اما اگر با این موارد مشکلی ندارید ادامه‎ی مقاله را بخوانید تا به شما بگوییم که چطور اپلیکیشن‎های خود را به کارت microSD منتقل کنید. 

 

استفاده از کار microSD به عنوان فضای داخلی 

در اندروید مارشمالو نحوه‎ی استفاده از کارت حافظه تغییر کرد. این تغییر در نسخه‎های بالاتر اندروید نیز موجود است. شما هم اکنون می‎توانید از کارت microSD خود به عنوان حافظه داخلی استفاده کنید. به جای این که فضای داخلی و خارجی به عنوان دو فضای جداگانه باشند، اندروید کارت را به عنوان افزونه‎ی حافظه داخلی نشان می‌دهد. داده و اپلیکیشن‌ها روی هرکدام که خالی‌تر باشد نصب می‌شوند. درنتیجه لازم نیست نگران باشید که اپلیکیشن شما در کدام ذخیره شده است. اما اول باید این قابلیت را تنظیم کنید. کارت شما در طی این روند پاک خواهد شد درنتیجه حتماً از اطلاعات خود بکاپ بگیرید: 

1- کارت را وارد گوشی خود کنید. وقتی که نوتیفیکیشن « کارت SD جدید» را دیدید گزینه‎ی  Set Up را انتخاب کنید. 

2- سپس باید انتخاب کنید که گوشی شما چطور از کارت استفاده کنید. روی اندروید 9 Phone Storage و روی نسخه‎های قدیمی‎تر Use as Internal Storage  را انتخاب کنید. شما همچنین می‎توانید به Settings > Storage بروید، گزینه‎ی کارت را لمس کرده، دکمه منو را فشار دهید. سپس Storage Settings را انتخاب کنید. سپس گزینه‎ی Format as internal را انتخاب کنید. 

3- در صفحه بعدی Format SD Card,یا Erase & Format را انتخاب کنید. این کار کل کارت شما را پاک می‌کند. 

microSD

 

4- روی اندروید9 شما می‎توانید محتوای گوشی از جمله اپلیکیشن‎ها را به کارت منتقل کنید. با این کار همچنین می‎توانید ببینید چقدر فضای خالی دارید. برای تکمیل این کار جابه‌جایی محتوا را انتخاب کنید. 

نام این قابلیت Adoptable Storage است. اما لازم است که کارت همیشه در گوشی شما باشد. درضمن کارت کدگذاری می‎شود درنتیجه نمی‎توانید برای کپی داده آن را در یک دستگاه دیگر قرار دهید. مشکل بزرگ Adoptable Storage این است که بعضی از سازندگان آن را در دستگاه خود قرار نمی‎دهند. اگر گوشی شما این قابلیت را پشتیبانی نمی‎کند باید دستی اپلیکیشن‎های خود را به کارت SD منتقل کنید. 

 

انتقال اپلیکیشن‎ها به کارت SD روی اندروید 9.0 پای 

اگر گوشی شما Adoptable Storage را پشتیبانی نمی‎کند انتقال اپلیکیشن‎ها به کارت SD روی اندروید پای بسیار ساده و سریع است. اما به خاطر داشته باشید که نمی‎توانید این کار را روی هر اپلیکیشنی به خصوص اپلیکیشن‎های از پیش نصب شده انجام دهید. 

microSD

 

1- به Settings > Apps & notifications > App info بروید. 

2- اپلیکیشنی که می‎خواهید را از لیست پیدا کرده و آن را لمس کنید. 

3- Storageرا انتخاب کنید. اگر اپلیکیشن شما قابل انتقال باشد یک دکمه  Changeمی‎بینید. آن را لمس کنید. 

4- در کادر   Change storageکارت SD را انتخاب کنید. در صفحه‎ی باز شده گزینه‎ی  Move را لمس کنید. 

برای این که اپلیکیشن را به فضای داخلی بازگردانید همین کار را کرده و در مرحله‎ی آخر  Internal shared storageرا انتخاب کنید. اگر قصد خارج کردن و یا تغییر کارت حافظه را دارید باید این کار را انجام دهید. 

 

انتقال اپلیکیشن‎ها به کارت SD روی اندروید 8.0 اورئو 

روند انتقال اپلیکیشن به کارت SD روی اندروید 8 تقریباً مشابه اندروید 9 است: 

1- به  Settings > Apps & notifications > App infoبروید. 

2- اپلیکیشن مورد نظر خود را یا فته و آن را لمس کنید. 

3- Storageرا انتخاب کنید. اگر اپلیکیشن قابل انتقال باشد یک گزینه با نام   Storage usedمی‎بینید. دکمه  Changeرا فشار دهید. 

4- کارت را انتخاب کرده و گزینه  Moveرا فشار دهید. 

 

انتقال اپلیکیشن‎ها به کارت SD روی اندروید 7.0 نوقا 

شما می‎توانید روی اندروید 7.0 اپلیکیشن‎ها را از طریق تنظیمات به کارت حافظه منتقل کنید. البته شما نمی‎توانید همه‎ی اپلیکیشن‎ها را جابه‎جا کنید. در مواردی که قابل جابه‎جایی نیستند در مرحله سه دکمه  Change را نخواهید دید. 

microSD

 

1- به  Settings > Appsبروید

2- اپلیکیشن مورد نظر خود را یافته و آن را لمس کنید. 

3- به   Storage > Changeبروید تا کارت خود را انتخاب کنید. 

4- برای تکمیل پروسه گزینه‎ی Move  را انتخاب کنید. 

بسته به اندازه‎ی اپلیکیشن این پروسه ممکن است چند دقیقه طول بکشد درنتیجه تا وقتی که تکمیل نشده به گوشی خود دست نزنید. برای بازگرداندن اپلیکیشن همین روند را تکرار کرده و در مرحله‎ی سوم  Internal shared storage  را انتخاب کنید. 

 

انتقال اپلیکیشن به کارت SD روی اندروید 6.0 مارشمالو 

انتقال اپلیکیشن در اندروید مارشمالو و نوقا مشابه است. 

1- به Settings > Apps  رفته و اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

2- برای انتخاب کارت مورد نشر خود Storage > Change را بزنید. 

3- Move  را فشار دهید تا روند کامل شود. 

 

انتقال اپلیکیشن به کارت SD روی اندروید 5.0 لالیپاپ 

لالیپاپ کمتر از نسخه‎های جدید اندروید کارت حافظه را پشتیبانی می‎کند اما هنوز هم می‎توانید از طریق تنظیمات اپلیکیشن‎ها را منتقل کنید. تعداد اپلیکیشن‎هایی که قابلیت انتقال به فضای خارجی را دارند محدود است و بستگی به این دارند که توسعه دهنده اپلیکیشن این قابلیت را روی آن‎ها قرار داده یا خیر. علاوه بر آن همه‎ی اپلیکیشن به کارت منتقل نشده و فقط بخشی از آن منتقل خواهد شد. شما می‏توانید ببینید با کشیدن تب سمت راست در صفحه اپلیکیشن‌ ببینید که کدام برنامه‎ها روی کارت قرار دارند. این کار باعث می‎شود که وقتی قصد دارید اپلیکیشن خود را در آینده به حافظه داخلی برگردانید کارتان راحت شود. 

MicroSD

 

برای جابه‎جایی اپلیکیشن‎ها: 

1- به  Settings > Apps  رفته و اپلیکیشنی که می‌خواهید به کارت SD منتقل کنید را انتخاب کنید. 

2- سپس در بخش Storage گزینه‎ی  Move to SD Card را انتخاب کنید. وقتی که اپلیکیشن در حال انتقال است این دکمه به رنگ طوسی درخواهد آمد. تا پایان کار به گوشی خود دست نزنید. 

3- اگر گزینه‎ی Move to SD Card موجود نباشد شما نمی‎توانید اپلیکیشن را جابه‎جا کنید. 

وقتی که کار تمام شد بخش Storage آپدیت شده و به شما نشان می‌دهد که چقدر از اپلیکیشن در کارت ذخیره شده است ( و چقدر آن در حافظه داخلی است).  در این حالت شما می‎توانید دکمه Move to Phone یا Move to Device Storage را ببینید. اگر این گزینه را لمس کنید اپلیکیشن از کارت حذف خواهد شد. 

 

انتقال اپلیکیشن به کارت SD روی اندروید 4 و قدیمی‎تر 

پشتیبانی کارت microSD روی اندروید نسخه‎های 4 ( مثل کیت‎کت، جیلی بین، آیس کریم ساندویج) بسیار محدود بوده است. استوک اندروید قابلیت جابه‎جایی اپلیکیشن را به کارت اکسترنال پشتیبانی نمی‎کرد زیرا گوگل قصد داشت به طور کلی این کارت‎ها را از رده خارج کند. البته بعضی از شرکت‎های سازنده این قابلیت را در نسخه‎های سیستم عامل خود قرار دادند. اگر دستگاه شما این قابلیت را پشتیبانی می‎کند می‎توانید از این روش استفاده کنید: 

MicroSD

 

1- به Settings > Apps بروید 

2- سپس اپلیکیشنی که می‎خواهید جابه‎جا کنید را بیابید

3- Move to SD card را انتخاب کنید. اگر این دکمه موجود نباشد نمی‎توانید اپلیکیشن را انتقال دهید. ( یا گوشی شما این قابلیت را پشتیبانی نمی‌کند.) 

اگر فرض بر محال از دستگاه اندروید 2 استفاده می‎کنید روش کار به همین صورت خواهد بود. ویجت‎های صفحه خانه در این نسخه‎های قدیمی پشتیبانی نمی‎شوند و اگر قصد استفاده از ویجت را دارید باید اپلیکیشن را در حافظه داخلی نگاه دارید. اگر این قابلیت روی گوشی شما وجود ندارد به یک اپلیکیشن شخص ثالث نیاز خواهید داشت. 

 

انتقال اپلیکیشن به کارت SD با استفاده از Link2SD 

اگر گوشی شما انتقال اپلیکیشن به کارت SD را پشتیبانی نمی‎کند یا اگر می‎خواهید اپلیکیشنی را منتقل کنید که قابل انتقال نیست باید از یک اپلیکیشن شخص ثالث استفاده کنید. Apps2SD وFolderMount هردو گزینه‎های مناسبی هستند اما هردو نیاز دارند تا گوشی خود را روت کنید. 

MicroSD

 

البته Link2SD قابلیت‌هایی برای هردو گوشی روت شده و نشده دارد. شما می‎توانید با استفاده از آن اپلیکیشن‎های خود را به صورت چندتایی به کارت منتقل کرده و یا اپلیکیشن‎هایی را با آن جابه‎جا کنید که در حالت عادی این امکان را به شما نمی‎دهند. در ابتدا اپلیکشن را باز کرده و اگر گوشی شما روت شده به آن مجوز روت را بدهید. سپس اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید و یکی از این گزینه‎ها را انتخاب کنید: 

• Link to SD Card: این کار نیاز به روت داشته و کل اپلیکیشن و داده آن را به کارت منتقل می‎کند. 

• Move to SD Card: این گزینه نیاز به روت ندارد و تنها در صورتی کار می‎کند که شما امکان انتقال اپلیکیشن به حافظه خارجی را داشته باشد. اگر دستگاه شما روت شده باشد شما می‎توانید اپلیکیشن‎های پشتیبانی نشده را نیز منتقل کنید. 

•(ink to SD Card (Data and Cache: فایل‎های داده را منتقل کرده و نیاز به روت دارد. 

برای انتقال بیش از یک اپلیکیشن به صورت همزمان دکمه menu را در بالا سمت راست زده و Multi-select را انتخاب کنید. حال همه‎ی اپلیکیشن‎هایی که قصد انتقالشان را دارید انتخاب کرده و دوباره دکمه menu را فشار دهید. سپس Link to SD card یا  Move to SD card را انتخاب کنید. این دو همان گزینه‎هایی هستند که در بالا توضیح دادیم. Link2SD رایگان است و روی اندروید 2.3 به بالا کار می‎کند. 

دانلود

بهترین روش برای انتقال اپلیکیشن روی اندروید

بهترین راه برای نصب اپلیکیشن روی کارت microSD به نسخه‎ی اندروید شما، شرکت سازنده گوشی و اپلیکیشنتان بستگی دارد. به طور خلاصه:

• در گوشی‎هایی که adobtable storage را پشتیبانی می‎کنند کار بسیار راحت است چرا که نیازی نیست که خودتان کارت را مدیریت کنید. 

• در گوشی‎هایی که امکان انتقال دستی اپلیکیشن‎ها به کارت را فراهم می‎کند این روش ساده‎ترین راه است. 

• اما اگر گوشی شما هیچ‎کدام از این موارد را پشتیبانی نمی‎کند و یا نیازهای خاصی دارد باید دستگاه خود را روت کرده و از Link2SD استفاده کنید. 

اگر اپلیکیشن‎های شما فضای زیادی اشغال می‏کنند یک راه خوب دیگر استفاده از اپلیکیشن‎های اندروید گو است. این اپلیکیشن‎ها نه تنها سبک‎تر هستند و فضای کمتری اشغال می‎کنند بلکه روی گوشی‏های قدیمی و ضعیف‏تر بهتر اجرا می‏شوند. 

درضمن اگر به فضای بیشتری نیاز دارید می‎توانیدپارتیشن حافظه نهان و داده را از گوشی اندروید خود حذف کنید. 

مقالات مرتبط:

چگونه اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده را از روی دستگاه اندروید حذف کنیم؟

چطور DNS را تغییر دهیم؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر