پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن به پردازنده‌ گرافیکی مجتمع مجهز نمی‌شوند

پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن به پردازنده‌ گرافیکی مجتمع مجهز نمی‌شوند

آیا در پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن شاهد APU خواهیم بود؟ با فیسیت همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

AMD، غول دنیای پردازنده‌ها در جریان نمایشگاه 2019 CES پیش نمایشی از نسل سوم پردازنده‌های رایزن را رونمایی کرد که قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ بود.

بعد از این رونمایی مهم‌ترین سؤالی که مطرح شد این بود که در طراحی ماژولار پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن با کد نام Matisse با دو چیپلت و یک I/O Die آن هم در یک پکیج، آیا یکی از این دو چیپلت برای پردازش گرافیکی در نظر گرفته شده تا شاهد یک APU باشیم؟ با فیسیت همراه باشید تا این به این سؤال پاسخ دهیم.

 

APU چیست؟

APU مخفف عبارت Accelerated Processing Unit و به معنای واحد پردازش شتاب ‌یافته است. APU درواقع از ترکیب یک CPU و یک GPU روی یک چیپ واحد درست می‌شود.

APU که چند سالی است توسط AMD ارائه شده است، با ترکیب دو پردازنده روی یک چیپ، امکانی فراهم می‌کند که دو کامپوننت بتوانند سریع‌تر، پرقدرت‌تر و با عملکرد بهتری با هم ارتباط برقرار کنند. البته APU به عنوان جایگزینی برای کارت گرافیک‌های مجزا نیستند بلکه برای جایگزینی پردازنده‌های گرافیکی تعبیه شده روی مادربرد ایجاد شده‌ است.

 

آیا در پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن شاهد APU خواهیم بود؟

طراحی ماژولار پردازنده نسل سوم رایزن، Matisse طراحی خاصی بود که دارای یک I/O Die به اندازه 122.6 میلی‌متر مربع و مبتنی بر فناوری 14 نانومتری بود که با یک چیپلت Die به اندازه 80.8 میلی‌متری مربع جفت شده بود که دارای 8 هسته و مبتنی بر فناوری 7 نانومتری TSMS است.

مسئله اینجاست که روی این پکیج یک فضای خالی واضح برای قرار گیری یک چیپلت CPU دیگر هم وجود دارد. این فضای خالی این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا در این طراحی چیپلتی به جای CPU می‌توان از یک چیپلت گرافیکی استفاده کرد یا خیر؟

پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن و فضای خالی شک برانگیز

پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن و فضای خالی شک برانگیز

 

حالا AMD رسماً اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ نسخه‌ای از طراحی Matisse کنونی وجود ندارد که یکی از چیپلت‌های آن به پردازنده گرافیکی اختصاص داده شود. گویا AMD در نظر دارد تا پردازنده‌های Zen 2 را که با گرافیک مجتمع ارائه کند اما نه حالا، بلکه بعد از عرضه پردازنده‌های دسکتاپ و البته با طراحی متفاوت.

همچنین AMD توضیح داده است که پردازنده‌های APU پردازنده‌های موبایلی و مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند، بنابراین تصمیم برای طراحی متفاوت باید به نحوی گرفته شود که مناسب آن بازار باشد و از آن حمایت کند.

بنابراین AMD صراحتاً اعلام کرده است که در طراحی Matisse شاهد چیپلت گرافیکی نخواهیم بود اما شاید در پردازنده‌های آینده این شرکت شاهد این نوع طراحی باشیم.

 

 

این پردازنده را دقیق‌تر ببینید:

نسل سوم پردازنده رایزن، قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ رونمایی شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: anandtech و makeuseof


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر