هشدار: اسکیمر؛ ترفندی برای سو استفاده از کارت‌های بانکی است

هشدار: اسکیمر؛ ترفندی برای سو استفاده از کارت‌های بانکی است

با روی کار آمدن کارت‌های بانکی، پرداخت‌های روزانه به شدت ساده شدند. هکرها و سو استفاده‌کنندگان اما در این بین بیکار نمی‌مانند و هر تکنولوژی که روی کار می‌آید، پا به پای آن روش‌هایی برای سو استفاده از آن فناوری هم ایجاد می‌شود.

با وجود اینکه سال‌هاست کارت بانکی و دستگاه‌های کارت خوان در انواع فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند اما هنوز هم افراد زیادی هستند که استفاده از دستگاه‌های پوز را بلد نیستند، بنابراین کارت خود را به همراه رمز آن در اختیار فروشنده قرار می‌دهند تا این عملیات را فروشنده انجام دهد. البته در این بین نمی‌توانیم نقش فروشنده‌هایی که دستگاه پوز را هم در اختیار مشتری قرار نمی‌دهند، فراموش کنیم. حالا سرهنگ حسین رمضانی، سرپرست مرکز تشخیص و پیگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از خطری مهم خبر داده است:

واگذاری کارت به فروشندگان و اعلام رمز آن به معنای افتادن در دام اسکیمر است.

سرهنگ رمضانی به عموم مردم هشدار داده است که تنها یک بار کشیدن کارت روی دستگاه کارت خوانی که به اسکیمر متصل است، کافی است تا همه اطلاعات بانکی فرد ثبت شود. حالا اگر فروشنده مجرم باشد به سادگی می‌تواند از دستگاه کارت خوانی که به اسکیمر متصل است استفاده کرده، اطلاعات کارت بانکی شما را ثبت و نهایتاً با داشتن رمز آن، از حساب شما برداشت کند. بنابراین حتماً عملیات وارد کردن رمز را حداقل خودتان انجام دهید تا رمزتان به دست هیچ کسی نیافتد. در این صورت حتی اگر دستگاه کارت خوان به اسکیمر هم وصل باشد، مجرم نمی‌تواند از اطلاعات شما سو استفاده کند.

سرهنگ رمضانی تنها به این مسئله و هشدار اکتفا نکرده بلکه برای کاربران توصیه‌های دیگری هم داشته است:

  1. هنگام وارد کردن رمز مطمئن شوید که دوربین مدار بسته از شما فیلم برداری نمی‌کند (رمز را متوجه نمی‌شود).
  2. هنگام کشیدن کارت مطمئن شوید که دستگاه کارت خوان شکسته، چسب خورده و یا دارای قطعه اضافی نباشد، این مشکلات می‌تواند نشانه وجود دستگاه اسکیمر باشد. حتی سرهنگ رضوانی توضیح داده که اگر متوجه شدید دستگاهی چنین مشکلاتی را دارد می‌توانید از طریق سایت پلیس فتا، این مورد را گزارش دهید.
  3. اگر احساس کردید شاید از یک دستگاه کارت خوان استفاده کرده‌اید که به اسکیمر وصل بوده، حتماً به سرعت رمزتان را تغییر دهید.
  4. هر ماه و به صورت منظم رمز کارت بانکی خود را تغییر دهید.
  5. رمزتان را در اختیار فروشندگان دوره گرد قرار ندهید که دارای دستگاه کارت خوان دارند.

سرهنگ رضوانی در آخر توضیح داده که در صورت مشاهده هر گونه مشکلی می‌توانید با مراجعه به وب سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

 

در ایران چه می‌گذرد:

نرخ پهنای باند در سال 98 گران نمی‌شود

رزمایش قطع اینترنت؛ قطع دسترسی خدمات بانکی به سرورهای خارجی، داستانی که دائمی خواهد شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: ایسنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر