فیلتر نور آبی چیست و بهترین اپلیکیشن‎ها برای آن کدامند؟

فیلتر نور آبی چیست و بهترین اپلیکیشن‎ها برای آن کدامند؟

هر چند وقت یک بار شب‎ها خوب می‎خوابید؟ اگر جواب شما به ندرت است شاید بهتر باشد که درمورد تأثیر وسایل الکترونیکی خود روی خوابتان کمی بیشتر فکر کنید. بیشتر ما دیگر شب‎ها کتاب نمی‎خوانیم بلکه بیشتر وقت خود را صرف نگاه کردن به فیلم و یا گشتن در شبکه‎های اجتماعی می‎کنیم. اما این کار اصلاً سالم نیست. 
مشکل اینجاست که صفحه نمایش نور آبی منتشر می‎کند که باعث می‎شود ذهن ما تصور کند که باید بیدار بماند. ساده‎ترین راه حل این است که از فیلتر نور آبی روی گوشی اندروید خود استفاده کنید. اما شاید برایتان سوال شود که فیلتر نور آبی چیست و کدام اپلیکیشن برای این کار بهتر است. 


مشکل نور آبی چیست؟ 

فیلترینگ نور آبی


تحقیقات پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‎دهد که استفاده از لوازم الکترونیکی در شب روی مدت و کیفیت خواب ما اثر منفی دارد. دلیل این مشکل قرار گرفتن ما در برابر نور در شب است. به عبارت دیگر قرار گرفتن ما در معرض نور آبی با طول موج کوتاه است که در تقریباً همه‎ی گوشی‎ها و تبلت‎ها و هرچیزی که صفحه نمایش دارد موجود است. 
 خورشید نیز نور آبی تولید می‎کند که در طول روز برای همه‎ی ما لازم و حیاتی است. این نور باعث می‎شود که ما روزها بیدار و سرحال باشیم و روی چرخه‎ی خواب ما اثر مثبت دارد. اما قرار گرفتن در برابر نور آبی در شب اثر منفی دارد چرا که باعث می‎شود مغز ما فکر کند که روز است و از ترشح ملاتونین، هرمونی که برای خواب لازم است، خودداری کند. 
تأثیر نور آبی آنقدر شدید است که محققان پیشنهاد می‎کنند که اتصال لامپ LED روی داشبورد ماشین روشی بسیار مؤثر در پیش‎گیری از به خواب رفتن رانندگان هنگام رانندگی است. اگر به پلی استور بروید اپلیکیشن‎های بسیار زیادی برای فیلتر نور آبی خواهید یافت. 

فیلتر نور آبی

 

فیلتر نور آبی چه کار می‎کند؟ 

 

فیلترینگ نور آبی


بیشتر اپلیکیشن‎های فیلترینگ نور آبی به یک صورت کار می‎کنند. در طول روز هیچ کاری نمی‎کنند اما پس از غروب رنگ گوشی را تغییر می‎دهند. این تغییر نور گوشی را قرمز می‎کند که ممکن است عادت کردن به آن کمی طول بکشد. اما تمام اثرات منفی نور آبی را از بین می‎برد و تابش شدید صفحه گوشی را کاهش می‎دهد. حتی اگر خیلی به تأثیر نور آبی روی خواب اعتقادی نداشته باشید خیلی سریع متوجه کاهش خستگی چشم هنگام استفاده از صفحه نمایش در اتاق تاریک خواهید شد. 
البته این اپلیکیشن‎ها ممکن است خیلی خوب عمل نکنند. استفاده‎ی زیاد آن‎ها از رنگ قرمز کنتراست را کاهش داده و باعث می‎شود که هرچیزی که به رنگ قرمز است به صورت مشکی دیده شود. علاوه بر آن ممکن است یک قابلیت امنیتی را در اندروید فعال کند که باعث می‎شود بعضی از دکمه‎ها از کار بیوفتند. برای مثال این اتفاق وقتی رخ می‎دهد که شما تلاش کنید از یک اپ استور دیگر اپلیکیشن نصب کنید. برای زدن دکمه نصب شاید مجبور شوید که اپلیکیشن فیلتر را ببندید. 

 

گزینه‎ی موجود درون گوشی 


اول از همه باید ببینید که روی گوشی خود فیلتر نور آبی دارید یا خیر. این قابلیت در اندروید 7 نوقا معرفی شد اما بعضی از شرکت‎های سازنده آن را در سیستم عامل گوشی‎های خود قرار نمی‎دهند. اگر اندروید 7 یا بالاتر دارید به Settings > Display رفته و ببینید گزینه‎ی Night Light را دارید یا خیر. این گزینه در گوشی‎های سامسونگ گلکسی در پانل تنظیمات سریع تحت اسم Blue Light Filter قرار دارد. اگر آن را یافتید که مشکلی ندارید. می‎توانید آن را تنظیم کنید تا به صورت خودکار روشن شود و میزان نور را تنظیم کند. اگر آن را نیافتید و یا به کنترل بیشتری برای نور نیاز دارید می‎توانید یکی از این اپلیکیشن‎ها را دانلود کنید. 

 

بهترین اپلیکیشن فیلتر نور آبی: Twilight

blue light


Twilight بهترین اپلیکیشن فیلتر نور برای اندروید است. این برنامه به تدریج دمای نور صفحه را کاهش می‎دهد ( آن را قرمزتر می‏کند) و نور صفحه را آنقدر کم می‎کند که به میزان نور و رنگی که شما انتخاب کرده‎اید برسد. کاهش تدریجی به صورتی است که شما حتی متوجه آن نیز نخواهید شد. در ابتدا رنگ سفید کاهش خیلی نامحسوسی خواهد داشت اما وقتی که به تخت خواب خود می‎روید نور گوشی کاملاً قرمز خواهد بود. 
با استفاده از سنسور رنگ گوشی Twilight به طور دائم تنظمیات را به عهده می‎گیرد و کاری می‎کند تا شما همیشه در بهترین شرایط نور قرار بگیرید. پس از آن که تنظیمات اولیه را انجام دادید دیگر لازم نیست به گوشی خود دست بزنید. توایلایت دو قابلیت بسیار پرکاربرد دارد. اول این که شما می‎توانید آن را طوری تنظیم کنید که وقتی بعضی از اپلیکیشن‎های خاص باز هستند کار نکند. این کار باعث می‎شود که برای مثال وقتی درحال مشاهده ویدئوهای یوتیوب هستید اپلیکیشن مزاحم کار شما نشود. قابلیت دیگر این برنامه این است که با لامپ هوشمند Philips HUE کار کرده و کاری می‎کند که نور خانه شما تا حد ممکن برای خوابید مناسب باشد. 

دانلود

 

برای گوشی‎های روت شده : (Night Light (KCAL

blue light filter

 


Twilight بهترین انتخاب برای بیشتر کاربران است اما اگر گوشی شما روت شده می‎توانید از یک اپلیکیشن قوی‎تر به نام Night Light استفاده کنید. این اپلیکیشن می‎تواند به صورت مستقیم صفحه نمایش شما را کنترل کند. این برنامه به جای این که یک پوشش قرمز روی گوشی قرار دهد تا اثر نور آبی را کم کند خود نور آبی را از خروجی صفحه نمایش حذف می‎کند. 
نتیجه کار یک تصویر با کیفیت بالاتر است. Night Light به همه چیز رنگ قرمز اضافه نمی‎کند و کنتراست نیز کاهش نخواهد یافت. علاوه بر آن با اپلیکیشن‌های دیگر شما نیز تداخلی نخواهد داشت. اما برای استفاده از آن لازم است که گوشی خود را روت کنید. درضمن ممکن است مجبور شوید یک کرنل خاص نصب کنید. دانلود

کاهش تأثیر نور آبی بدون فیلترینگ آن 

blue light filtering


قرمز کردن صفحه با اپلیکیشن‎های فیلتر نور آبی کمی عجیب است اما استفاده از آن‎ها بسیار ساده است. با این حال بعضی از مردم آن را دوست ندارند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید هنوز هم می‏توانید اثر نور آبی را کاهش دهید. 
بهترین روش این است که کمتر در معرض آن قرار گیرید. درنتیجه استفاده از گوشی به جای تبلت به خاطر کوچک بودن صفحه نمایش بهتر است. نور صفحه را تا جایی که می‎توانید کاهش دهید و اگر اپلیکیشن‎هایی دارید که حالت تاریک یا شب دارید آن‎ها را فعال کنید. 
بیشتر کتابخوان‎ها دارای گزینه‎های سیاه روی سفید یا قرمز هستند. این گزینه‎ها نسبت به متن مشکی روی صفحه سفید کمتر چشم را آزار می‌دهد. گوگل پلی بوک یک قدم جلوتر رفته و خودش قابلیت نور شب را ارائه می‎دهد. این قابلیت به صورت خودکار فعال شده و هرچه نور کمتر شود بیشتر نور آبی را حذف می‎کند. برای فعال کردن این قابلیت یک کتاب را باز کرده، دکمه Display Options را بزنید و Night Light را فعال کنید. 

بیشتر بخوانید:

چگونه از داغ شدن گوشی اندروید جلوگیری کنیم؟

چگونه با استفاده از بلوتوث، گوشی را به کامپیوتر متصل کنیم؟

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 


 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر