داستان پرلایک‌ترین پست اینستاگرامی چه بود؟

داستان پرلایک‌ترین پست اینستاگرامی چه بود؟

داستان پرلایک‌ترین پست اینستاگرامی چه بود؟ آیا تنها یک پست وایرال شده با هدف فرهنگی بود و یا شیوه تبلیغاتی جدید؟

چندی پیش بود که یک تخم مرغ با پس زمینه سفید دنیای مجازی را درگیر خود کرد و در مدت کوتاهی توانست رکورد لایک در اینستاگرام را بشکند. صفحه اینستاگرام این تخم مرغ با این ایده درست شده بود که رکورد لایک را از کایلی جنر بگیرد و به نظر می‌رسید به دنبال این است که از محبوبیت بی‌جهت برخی کاربران جلوگیری کند اما حالا به نظر می‌رسد خود این صفحه هم دقیقاً در حال همان کار تبلیغاتی است زیرا هولو، یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های فیلم و سریال اولین اسپانسر پر لایک‌ترین پست اینستاگرامی شده است.

 

پشت پرده تخم مرغ جنجالی اینستاگرام

بعد از انتشار تصویر تخم مرغ معروف، به مرور تصاویر دیگری هم از این تخم مرغ در صفحه اینستاگرام world_record_egg منتشر شد که به مرور شکسته شدن تخم مرغ را نشان می‌دهند. از همین تصاویر ساده برداشت می‌کنیم که با شکستن تخم مرغ قرار است یک خبر مهم داده شود. شاید هم دقیقاً همین موضوع باعث شده تا عده زیادی این پیج را دنبال کنند.

احتمال دارد که پس از شکسته شدن تخم مرغ مشخص شود که چه برندی پشت این حرکت تبلیغاتی نو و البته خلاقانه بوده است، حرکتی که در عین سادگی کاربران زیادی را درگیر خود کرده است. شاید هم این ایده از سوی فردی بی‌طرف مطرح شده باشد اما حالا با جهانی شدن این تخم مرغ و شکستن رکورد لایک، بی‌شک از این صفحه برای کسب درآمد استفاده خواهد شد و اصلا بعید نیست که شرکت‌های بسیاری برای نمایش بردنشان بعد از شکسته شدن این تخم مرغ، هزینه‌های زیادی بکنند.

چند روز پیش پست جدیدی در صفحه‌ی اینستاگرام این تخم مرغ منتشر و در آن اعلام شد که بعد از مسابقه‌ی بزرگ سوپر بول، همه‌چیز مشخص خواهد شد و انتظارات به‌ پایان خواهد رسید. جالب اینجاست که سرویس استریم هولو (hulu) هم با پرداخت هزینه‌ای زیاد، تبلیغی 30 ثانیه‌ای را در بین برگزاری سوپر بول خریداری کرده است.

از طرفی مدتی است که هولو برخلاف نتفلیکس، هزینه اشتراک ماهیانه خود را کاهش داده است (از 7.99 به 5.99 دلار). بنابراین اصلا دور از انتظار نیست که این شرکت بخواهد به شیوه‌ای این خبر را به گوش جمع بزرگی برساند. البته اینکه هولو بخواهد هزینه فوق‌العاده زیادی برای این تبلیغات بپردازد معقول نیست زیرا مدیران این شرکت معمولاً دست به کارهای غیرمنطقی نمی‌زند.

جالب است بدانید که هولو اولین کمپانی نیست که به فکر استفاده از این فرصت تبلیغاتی افتاده است بلکه یکی از خبرنگاران وب سایت آتلانتیک مدعی است که شرکت جری مدیا هم دیگر طالب این پیج بوده است اما هدفش کمی سیاسی به نظر می‌رسد. گویا جری مدیا در نظر داشته تا با پرداخت هزینه‌ای هنگام شکسته شدن تخم مرغ این جمله نمایش داده شود:

ترامپ را استیضاح کنید

حالا اما به نظر می‌رسد جری مدیا موفق نشده و هولو این شانس را به دست آورده تا اسپانسر پرلایک‌ترین پست اینستاگرام شود.

 

ترفندهایی جدید تبلیغاتی در حال ظهور هستند

بیایید کمی دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، از دید روش‌های تبلیغاتی جدیدی که این روزها شاهدش هستیم. ابتدایی که این تخم مرغ در اینستاگرام دیده شد، به نظر می‌رسید که شاهد یک حرکت فرهنگی باشیم، حرکتی که به ما یادآوری کند بدون دلیل برخی افراد و جریان‌ها را وایرال نکنیم. حالا اما خود این تخم مرغ هم دقیقاً همان داستان را دنبال کرده است. البته نمی‌توانیم نقش رسانه‌ها را هم در این بین فراموش کنیم. همین که یک رسانه مطرح درباره یک موضوع ساده صحبت کند، توجه مردم به سمتش جلب می‌شود. از سوی دیگر سایر رسانه‌ها هم برای اینکه به‌روز باشند اخباری درباره آن موضوع را منتشر می‌کنید و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا خبر و یا موضوعی وایرال شود. نمونه بارز آن را می‌توانیم درباره فیلم نهنگ آبی بگوییم. موضوعی که چندی پیش زومیت درباره آن نوشت. درواقع به نظر می‌رسید که صفحه آپارات فیلم نهنگ آبی هک شده بود و بعد از چند ثانیه، پیج به هم می‌ریخت و عبارتی روی صفحه، نمایش داده می‌شد که مبنی بر هک شدن صفحه این فیلم بود.

در ابتدایی که این اتفاق افتاد و زومیت هم اخباری درباره آن منتشر کرد، عده زیادی با سرچ عبارت نهنگ آبی در آپارات به صفحه این فیلم مراجعه کردند و خودش به نوعی برندیگ برای این فیلم بود. کاربران اما از این ماجرا ساده نگذشتند و این موضوع را یک حرکت تبلیغاتی خواندند. زومیت اما بعد از اندکی خبرش را آپدیت کرد و گفت که به نظر می‌رسد این یک حرکت تبلیغاتی باشد. اینکه موضوع فیلم نهنگ آبی واقعا یک حرکت تبلیغاتی بوده و یا اینکه واقعا آپارات این فیلم هک شده است را کنار بگذارید اما این خودش یک نوع تبلیغ برای این فیلم بود.

به نظر می‌رسد دوره جدیدی در بخش تبلیغات در حال ظهور است بنابراین باید هشیارتر از همیشه به این نمونه داستان‌ها توجه کنیم.

 

آیا شما هم روال‌های تبلیغاتی مشابهی را دیده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

هشتگ داغ مجازی؛ تخم مرغی که رکورد لایک در اینستاگرام را شکست

هشتگ داغ مجازی؛ چالش عکس 10 سال، یک چالش معمولی یا ترفندی برای جمع آوری داده کاربران برای تشخیص چهره

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر