13 مینی کامپیوتری که در دست شما جا می شوند.

13 مینی کامپیوتری که در دست شما جا می شوند.

همانطوری که مشاهده می کنید ، کامپیوتر ها در سال های اخیر شروع به کوچک و کوچک تر شدن کرده اند و آنچه که جالب است این است که این فرآیند در روزهای اخیر شیب تند تری به خود گرفته است . از آنجایی که طراحان همواره سعی دارند تا پردازنده های دستگاه ها را طوری طراحی نمایند که انرژی را بدون تحت تاثیر قرار دادن عملکرد سیستم منتقل نمایند ، تجهیزات مربوط به گرما نیز در CPU های مدرن ، به میزان بسیار زیادی سبک شده اند و از حجم آنها نیز کاسته شده است . به همین خاطر هم PC های کوچک امروزی به صورت کاملا مطلوب ویدئو های با کیفیت HD را پخش می کنند و در خصوص به کار انداختن Office هم کارایی بسیار خوبی دارند و این دقیقا بر خلاف تجربه هایی است که در سال های پیش از به کار بردن کامپیوتر های کوچک به دست می آمد .


همانطوری که مشاهده می کنید ، کامپیوتر ها در سال های اخیر شروع به کوچک و کوچک تر شدن کرده اند و آنچه که جالب است این است که این فرآیند در روزهای اخیر شیب تند تری به خود گرفته است . از آنجایی که طراحان همواره سعی دارند تا پردازنده های دستگاه ها را طوری طراحی نمایند که انرژی را بدون تحت تاثیر قرار دادن عملکرد سیستم منتقل نمایند ، تجهیزات مربوط به گرما نیز در CPU های مدرن ، به میزان بسیار زیادی سبک شده اند و از حجم آنها نیز کاسته شده است . به همین خاطر هم PC های کوچک امروزی به صورت کاملا مطلوب ویدئو های با کیفیت HD را پخش می کنند و در خصوص به کار انداختن Office هم کارایی بسیار خوبی دارند و این دقیقا بر خلاف تجربه هایی است که در سال های پیش از به کار بردن کامپیوتر های کوچک به دست می آمد .
از PC های ثابت گرفته تا جعبه هایی که باید با احتیاط جابجا شود و بزرگتر از یک کارت هم نیست ، همگی نمونه هایی از کامپیوتر ها هستند اما اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به لیست بلند بالای کامپیوتر هایی که در دسترس هستند و می توانند در کف دست شما هم جای بگیرند ، برای این کار از یک کامپیوتر بسیار کوچک شروع می کنیم که در فضای عمومی و در مقابل دید عموم قرار گرفته است .
یادداشت ویراستار : این مقاله در واقع در تاریخ 17 ماه آوریل سال 2015 منتشر شده است ، اما به علت ورود مدل های جدید به بازار و نیز دسترسی بیشتر به اطلاعات ، به روز شده و در اختیار عموم قرار گرفته است .

Raspberry Pi
Raspberry Pi به خاطر از رده خارج کردن کارهای انجام شده توسط سازندگان سیستم ها معروف شده است ، اما خودش همواره ایده کامپیوتر های کوچک را وارد صحنه می کند . Pi قطعا مانند PC های سنتی و قدیمی نیست : اینگونه نیست که این سیستم با بخش هایی مانند آنچهدر کامپیوتر های دیگر وجود دارد درست شده باشد ، بلکه با اجزاء بخصوصی که معمولا در گوشی های هوشمند دیده می شوند تجهیز شده است و حتی این نکته هم وجود دارد که این سیستم انرژی را از طریق اتصال Micro-USB نیز دریافت می کند ، مانند آنچه که در تلفن های همراه مشاهده می شود .
دقت کنید که این اطلاعات شما را گمراه نکند . سیستم Raspberry Pi یک کامپیوتر واقعی و کامل است ( گرچه بسیار سبک تر از نمونه های مشابه خود می باشد ) ، کامپیوتری واقعی با قطعات واقعی یک کامپیوتر . این سیستم می تواند انواع مختلف Linux را اجرا نماید و Broadcom VideoCore IV GPU به اندازه کافی قوی هست که بتواند ویدئو های با کیفیت 1080p را بدون هیچگونه مکث و مشکل خاصی پخش نماید . همه این ویژگی ها از این کامپیوتر 35 دلاری کوچک یک سینمای خانگی می سازند که بسیار قابل توجه است . از همه بهتر ، Raspberry Pi 2 در میان سیستم های 35 دلاری مشابه موجود ، بهترین نمونه می باشند و نسبت به سایر سیستم ها دارای برتری هستند .
Raspberry Pi Foundation اخیرا یک صفحه لمسی جانبی هم برای Piارائه داده است که می تواند به طراحان و سازندگان در زمینه ساخت همه انواع پروژه های پیش رو کمک بکند . BBC Micro:bit در حال پیروی از کار های دانش بنیان Raspberry Pi می باشد ، البته این کامپیوتر هانموی توانند برای BBC که در خود بریتانیااین سیستم های برنامه نویسی را به دانش آموزان مدارسYear Sevenارائه می دهد ( از ماه اکتبر اخیر شروع شده است ) ، به عنوان یگانه سیستم کامپیوتری مدارس مورد استفاده قرار بگیرد و پاسخگوی همه نیاز های آنها باشد .

raspberry pi 2 primary 100569130 large 100579744 gallery
Chip
اگر نمی توانید مبلغ 35 دلار برای Raspberry Pi بپردازید بهتر است مدل های دیگری مثل Chip را امتحان کنید ، حتی نمونه های ارزان تری هم هست که تنها با 9 دلار می توان آنها را خریداری نمود . این محصول توسط یک پردازنده ARM-based شرکت Allwinner کار می کند . شرکت Allwinner تولید کننده انواع تراشه ها برای گوشی های هوشمند و تبلت ها می باشد که قیمت های آن هم بسیار ارزان است . در این سیستم یک سیستم عامل Linux ی مشابه Raspbian هم وجود دارد که از پیش نصب شده است .
Chip با ابعاد 2.3 در 1.5اینچی و پردازنده 1GHz Allwinner R8 Cortex A8 وارد کار شده است . گرافیک این تراشه Mali-400 ، 512MB RAM ، حافظه 4GB و نیز بر روی این دستگاه Bluetooth و Wi-Fi هم وجود دارد . پردازنده Chip در مقایسه با Raspberry Pi 2 _ که مشابه تراشه Allwinner در تبلت های اندروید HP 7 G2 100 دلاری می باشد –به صورت وحشتناکی کند تر است ، اما حافظه کاربری و اتصالات بی سیم آن چیز هایی هستند که Raspberry Pi در خود ندارد و به پای Chip نمی رسد .
اما یک خبر بد هم وجود دارد و آن هم اینکه Chip هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است . با وجود اینکه این محصول دست یابی بهاهداف گذشته موجود در جریان همکاری عمومی را نیز با خود به یدک می کشد ، احتمال پیش ارائه یک واحد جدید نیز در آن وجود دارد : میکرو کامپیوتر های زیر 10 دلار به احتمال قوی تا ماه دسامبر وارد کار نخواهند شد .

chip micro pc 100615872 gallery
Intel NUC
اما ان روی دیگر سکه کامپیوتر های کوچک ، Next Unit of Computing شرکتIntel (Intel NUC) قرار دارد . یک محصول صیقلی و تر و تمیز که بهترین عملکرد کامپیوتری را از خود نشان می دهد . البته لازم به ذکر است که قیمت این محصول حدود 10 برابر ( حتی بیشتر از ده برابر )بیشتر از بهای Raspberry Pi می باشد .
NUCها در درون جعبه های واقعا صیقلی و زیبای خود به صورت کامل از پردازنده های Intel Core استفاده می کنند که در هنگام انجام کار های کامپیوتری و کار های عادی با کامپیوتر کارایی بالای خود را نشان می دهد . البته عملکرد واقعی سیستم هم بسته به این که کاربران چگونه سیستم خود را تجهیز نموده و مورد استفاده قرار می دهند متغیر خواهد بود . NUC شرکت Intelو نیز جفت آنGigabyte Brixدو کامپیوتر بسیار ضروری هستند به این معنی که کاربران مجبور خواهند بود تا حافظه ، مموری و سیستم عامل مورد نظر خود را وارد گروه بکنند .
دقت کنید که مرتکب اشتباه نشوید : با توجه به گفته ها شما باید مبلغ بسیار بیشتری را برای خرید NUCشرکتIntel هزینه بکنید ، پس قبل از اقدام به خرید جوانب کار را به خوبی بررسی نمایید .

intel nuc haswell 100579737 gallery
Acer Revo Build
Acerبه تازگی از کامپیوتر های Revo Build چند تکه خود رونمایی کرده است که این امکان را برای شما ایجاد خواهند کرد که هر اندازه می خواهید آنها را بزرگ و یا کوچک کرده و مورد استفاده قرار بدهید .
شالوده Acer Revo Buildابعاد 4.9 در 4.9 آن به همراه پردازنده های Pentium و یا Celeron شرکت اینتل می باشد و مموری آن هم 8GB است . با داشتن این سیستم کاربران حتی این امکان را دارند که در صورت نیاز به سخت افزار های پیشرفته تر برای انجام کارهای پیچیده تر کامپیوتری ، این سخت افزار ها را تهیه نموده و بر روی سیستم سوار نمایند و نکته جالب این است که با وجود رابط های مغناطیسی که روی قطعات کامپیوتر Acer Revo Build وجود دارد ، این کار ها به راحتی هر چه تمام صورت خواهد گرفت . شارژ بی سیم و سیستم صوتی مستحکم موجود بر روی دستگاه و نیز میکروفون آن به خوبی جمع بندی شده اند وقطعات درایو 500GB/1TBی هم به هنگام اجرای کامپیوتر در دسترس خواهند بود ولی در هر صورت ارزش این دستگاه نامشخص است .
البته Revo Build در ماه اکتبر با مبلغ 199 یورو در خود اروپا به فروش گذاشته خواهد شد اما ، باز هم به خاطر داشته باشید که کامپیوتر های چند تکه آنچنان هم که در نگاه اول به نظر می رسد کارایی ندارند .

acer revo build 100615870 gallery
Asus Chromebox
فکر می کنید کدام یک از ابزار های Windows را در سیستم خود ندارید ؟ اگر به دنبال برطرف کردن این کاستی ها هستید پس Asus Chromebox که با کامپیوتر Chromebook برابریرا امتحان بکنید . این کامپیوتر با ابعاد 4.88x4.88x1.65 اینچی خود ، اندکی بزرگتر از NUC ها و Brixes های جهانی می باشند اما با این وجود از اندازه کف دست تجاوز نکرده اند و به راحتی در دست جای می گیرند .
یادتان باشد که هیچ وقت Chrome OS را دست کم نگیرید . با وجود اینکه نرم افزار Windows توسط این سیستم پشتیبانی نمی شود اما ، سیستم عامل Google به طور باورنکردنی قدرتمند است و قیمت 160 دلاری که برای آن تعیین شده است بسیار هم منطقی به نظر می آید .

chromeboxhero 100533013 large 100579735 gallery

HP Stream Mini PC
اگر چنانچه عدم پشتیبانی نرم افزار های متنوع توسط سیستم Chromebox شما را آزار می دهد پس چاره کار شما اینجا است : HP Stream Mini PC که بهای آن تنها 180 دلار است Windows 8.1و جستجوگر Bing را نیز پشتیبانی می کند ، همانطوری که می دانید این موتور جستجوگر به عنوان اولین موتور جستجوگر بر روی Windows 8.1 می باشد .
این مورد واقعا هم یک جعبه بسیار اغواء کننده است : در حال حاضر کاربران نخواهند توانست برنامه های سبک را به خوبی بر روی Stream Mini PC شرکت HP اجرا نمایند ، زیرا این سیستم داری پردازنده نسبتا ضعیف Intel Celeron 2957U بوده و مموری آن 2GB می باشد و 32GB M.2 SSD است . به علاوه اینکه با داشتن ابعاد 5.73x5.70x2.06 اینچی ، در بین همتایان خود بزرگترین میکرو کامپیوتر به حساب می آید .

hp stream mini left facing 100538509 gallery 100579736 gallery

Mintbox Mini
کوچک تر از این دیگه نمیشه !
Mintbox Mini با ارتفاع 0.95 اینچی خود چشم ها را به خود خیره کرده است و حدود 5 برابر کوچک تر از کامپیوتر های اصلی Mintbox Mini می باشد . این کامپیوتر های جالب نه تنها به خاطر اندازه کوچک خود مورد توجه قرار گرفته اند بلکه Linux Mint را نیز به صورت out of the box پشتیبانی می نمایند و به اجرا در می آورند . کامپیوتر Mintbox Miniبا داشتن پردازنده AMD A4 6400T، گرافیک Radeon R3 ، رم 4GB و حافظه ثابت 64GB قادر خواهد بود تا انواع جستجوگر های وب را پشتیبانی نماید ، تصاویر ویدئویی با کیفیت را پخش کند و انواع کار های مختلف را به انجام برساند .
اجازه بدهید یک خبر خوب دیگر هم به شما بدهم : نسبت به SSD ها و نیز پردازنده های خنک کننده ی قدیمی ، این کامپیوتر کوچک در سکوت کامل برای شما کار خواهد کرد .

mintboxmini 100563282 large 100579739 gallery
Vensmile iPC002 Wintel Mini PC
احتمالا هیچوقت در مورد Vensmile چیزی نشنیده اید (Vensmile در واقع سازنده کامپیوتر های ارزان چینی می باشد ) اما حتی با وجود این مساله iPC002 Wintel Mini PC چشم ها را به خود خیره کرده و توجه کاربران را جلب نموده است .این کامپیوتر شیک و تر و تمیز حتی از یک جعبه DVDبا ابعاد 5.82x3.11x0.36 اینچی هم کوچک تر است و حتی با این ابعاد بسیار کوچک هم یک کامپیوتر کامل به حساب می آید که Windows 8.1 و Bing بر روی آن اجرا می شوند .
کامپیوتر Vensmile دارای یک پردازنده چهار هسته ای Intel Atom Bay Trail CRZ3735F می باشد که به همراه 2GBRAM و 32GB eMMC hard drive سیستم جالبی را درست کرده اند . نباید خیلی هم انتظار نداشته باشید که عملکرد این سیستم شما را شگفت زده بکند ، اما در هر حال اخبار و تصاویری که از عملکرد iPC002 Wintel Mini PCدر دسترس است نشان می دهد که این کامپیوتر به هنگام انجام کار های مختلف نرم افزاری بدون هیچگونه مشکلی کار می کند .کامپیوتر
Vensmile iPC002 Wintel Mini PC دارای Micro USB می باشد که از این لحاظ دقیقا شبیه Raspberry Pi می باشد و به زیبایی هر چه تمام با هر دو سیستم Bluetoothو 802.11n Wi-Fiکار می کند. در کل می شود گفت که اجتماع تمامی این ویژگی ها از Vensmile iPC002 Wintel Mini PC یک کامپیوتر مسافرتی جذاب ساخته است .

vensimile 100579743 gallery


Zotac Zbox Pico
صبر کنید این پایان کار نیست : نمونه های کوچکتری هم وجود دارند .
Zotac Zbox Pico با قیمت 169 دلار ، اجزایی مشابه کامپیوتر های Vensmile را در خود جمع کرده است ، اما با فشرده کردن این قطعات و کاهش فاصله های بین آنها اندازه خود را به کمتر ازmere 4.6x2.6x0.8 اینچ رسانیده و بدین ترتیب کوچک تر ازVensmileشده است . این کامپیوتر بدون فن در سکوت کامل کار می کند و هیچگونه صدایی ندارد و به اندازه ای کوچک هست که بتوانید به راحتی آنها را در جیب خود بگذارید و به این طرف و آن طرف ببرید ، مگر اینکه شلوار های لی بسیار تنگی بپوشید که نتوانید کامپیوتر را وارد جیب آن بکنید .

zotac zbox 100579745 gallery
Intel Compute Stick
به احتمال زیاد در پی پیدا کردن یک میکرو کامپیوتر که ابعاد و اندازه های آن کوچکتر از Raspberry Pi یاZotac Zbox Pico باشد ، به زحمت افتاده اید . اما بهتر است که دیگر کامپیوتر های خانگی سنتی را فراموش کنید ! پیشرفت های تکنولوژی سبب کوچک تر شدن و در واقع آب رفتن ابعاد کامپیوتر ها شده است ، به طوری که امروزه حتی کامپیوتر هایی در شکل Chromecast-like نیز در دسترس هستند و آماده اند تا با اتصال به یک نمایشگر و یا حتی تلویزیون های معمولی شروع به کار بکنند . فقط کافی است تا آن را به پورت HDMI نمایشگر خود وصل بکنید ، USB را به برق بزنید و اکنون کامپیوتر کوچک شما آماده است تا تمامی دستورات شما را اجرا نماید . البته بهتر است که یک موس و یک صفحه کلید ( بهتر است بلوتوثی باشند ) را نیز به سیستم خود وصل کنید تا بهتر بتوانید با آن کار بکنید .
Compute Stick ساخت شرکت Intel یک کامپیوتر قلمی است که بسیار هم هیجان انگیز است و اگر فیلم ها و یا اخبار کاربری آن را ببینید مطمئنا به این صحبت ها پی خواهید برد که چرا کار کردن با این کامپیوتر هیجان انگیز است . درون این کامپیوتر و اجزای به کار گرفته شده در آن شبیه ماشین هایZotac و Vensmile می باشد با این تفاوت که مقداری سبک تر می باشد . مینی کامپیوتر شرکت اینتل به قیمت 150 دلار در دسترس می باشد و نسخه دارای ویندوز آن دارای 2 گیگا بایت RAMو32 گیگا بایت حافظه می باشد در حالی که گونه های Linux با 1GBRAM و 8GB حافظه به قیمت 110 دلار به فروش می رسند .
بررسی های انجام شده در رابطه با Intel Compute Stickبه خوبی نشان داده است که نسخه جدیدی که طراحان قول آن را داده اند ، یک پردازنده قوی تر Core M “Skylake”را در خود خواهد داشت که چیزی کمتر از 4.5 وات انرژی را مصرف خواهد کرد و این هم می تواند به خودی خود خبر جالبی باشد .

intel computestick standing 100615873 gallery

خطر نسخه های مشابه
Compute stickشرکت Intel به خوبی توانسته است با نسخه های مشابه (clones ) که سخت افزار ها و پیکر بندی های درونی مشابه ای نیز دارند به مبارزه بپردازد . البته باید بگوییم که اینها نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند و برخی از آنها از دیگر کار ها بهتر هستند . به عنوان مثال Archos PC Stick ارزان ترین دستگاهWindows با ابعاد قلمی می باشد که تا به حال روی کار آمده است و بهای این محصول نیز کمتر از 99 دلار می باشد .Lenovoو BeeLinkنیز کامپیوتر های جیبی Compute Stick خود را عرضه می کنند .
در خور توجه ترین نمونه Compute Stickمانند ، که تا کنون رسانه ای شده است به احتمال قوی Asus Vivo Stick باشد . با اینکه سایر کامپیوتر های Windows قلمی همگی بر روی تراشه های قدیمیBay Trail ساخت اینتل کار می کنند ، VivoStickپردازنده های نوین Cherry Trail مورد استفاده قرار می دهد و دارای ویندوز 10 و یک پورت USB جانبی نیز می باشد . از همه بهتر ، قیمت این محصول تنها 130 دلار است ، یعنی 20 دلار کم تر از Windows Compute Stick ساخت شرکت اینتل . اما متاسفانه شرکت معتبر Asus هنوز هیچ مطلبی در مورد تاریخ دقیق ارائه Vivo Stick به بازار چیزی نگفته است .

asus vivo stick 100615871 gallery
اندروید قلمی !
هر قدر هم که سیستم های کامپیوتری قلمی مهم باشند ، در دنیای اندروید چیز خاصی محسوب نمی شوند . بیش از دو سال پیش  بود که یک سری بررسی بر روی MK802 II micro PC ساخت Rikomagic که نسخه اندروید آن هم 4.0 می باشد ، انجام شد و این دقیقا زمانی بود که فروش این محصول رونق گرفت و گسترش یافت . در حال حاضر تعداد زیادی سیستم های Android-PC قلمی در بازار وجود دارند و دارای همان اصول پایه طراحی هستند که در Compute Stick شرکت اینتل وجود دارد . قیمت محصول کمتر از 100 دلار می باشد .
با طراحی خاصی که این سیستم ها دارند و در آن HDMI در مرکز جعبه قرار گرفته است و نیز مجموعه نرم افزار های جالب موجود در Play Store ، سیستم های قلمی اندروید می توانند حتی بهتر از کامپیوتر های سینمای خانگی نیز ظاهر شوند . ویژگی سازگاری با تلویزیون های مختلف که به اینترنت متصل نیستند نیز از امتیازات دیگر این سیستم می باشد .

mk802 ii 100579740 gallery

تلفن های شما 
صحبت کردن در مورد سیستم Androidو گوشی های هوشمند امروزی مانند iPhone ها ، با ورود کامپیوتر های سبک و قابل حمل به بازار ها ، بیشتر سر زبان ها افتاده است . روند رو به رشد موجود در کمیت و کیفیت نرم افزار های موجود بر روی سیستم های App Store و Play Store با شیب تندی رو به افزایش است و این نرم افزار های نیاز های کاربران در زمینه کار های کامپیوتری ساده را به خوبی بر طرف می نمایند و حتی بیش از آن هم می توانند خدمات ارائه بکنند . این نرم افزار ها از تولید و سرگرمی و جستجوی وب گرفته تا چیز های دیگر را شامل می شوند .

note edge 100579742 gallery
با کنکاش در درون و حتی ظاهر ( بیرون ) تلفن های خود می توانید آنها را به یک کامپیوتر کامل و در عین حال بسیار ارزان تبدیل نمایید . البته برای این کار و هماهنگ کردن کار صفحه لمسی و حرکات آن با کار های موس کامپیوتر و صفحه کلید جانبی مقداری زمان نیاز است . اگر چنانچه بخواهید این کار را انجام دهید و با نصب برنامه ها و نیز اضافه کردن لوازم جانبی گوشی همراه خود را به یک کامپیوتر واقعی تبدیل نمایید ، راهنمای PCWorld شما را با 13 تولید کننده برتر نرم افزار های Android آشنا می کند که به شما کمک خواهد کرد تا با گردآوری این نرم افزار ها گوشی خود را پر از نرم افزار هایی بکنید که در کامپیوتر های واقعی نیز استفاده می شوند و بدین ترتیب تمام کار های کامپیوتر را در گوشی خود انجام بدهید .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر