هفت اپلیکیشن عالی نوت‎برداری برای برنامه‎نویسان

هفت اپلیکیشن عالی نوت‎برداری برای برنامه‎نویسان

برنامه‎نویسی فعالیتی سخت و خسته‎کننده است حتی اگر برای تفریح انجام شود. ساخت یک اپلیکیشن وب، موبایل یا دسکتاپ مسئولیت بزرگی است و تکنیک‎های خوب نوت برداری روشی بسیار عالی برای این است که مرتب بمانید و دچار استرس نشوید. اما بیشتر اپلیکیشن‎های نوت‎برداری به طور خاص برای برنامه‏نویسان ساخته نشده‎اند و آنقدر استفاده از آن‎ها سخت است که باعث می‎شود قید نوت برداری را به طور کامل بزنید. ما در فیسیت در این مقاله چند ابزار خیلی خوب نوت برداری برای برنامه نویسان را به شما معرفی می‏‌کنیم. 

 

1- Boostnote

نوت برداری

 

پلتفرم: ویندوز، مک، لینوکس 

هزینه: رایگان 

Boostnote یک گزینه‎ی خوب و ساده اپلیکیشن نوت برداری برای برنامه نویسان است که قابلیت‎های زیاد و پشرفته اپلیکیشن‎های نوت برداری مدرن را ندارد (برای مثال امکان مرتب سازی پوشه‎ای وجود دارد اما کلیپ وب و نوت‎های دست نویس را پشتیبانی نمی‎کند.) 

شما می‎توانید بلاک‎های کد را به صورت مستقیم درون کدهای معمولی جا دهید. علاوه بر آن می‎توانید نوت‎های قطعه‎ای جداگانه بسازید که به طور خاص برای جمع‌آوری و گردآوری چندین بلاک کد در یک یادداشت ساخته شده است. علاوه بر آن این اپلیکیشن لیست‎های قابل تیک زدن برای مدیریت وظایف دارد. 

بهترین چیز درمورد Boostnote این است که رایگان و متن‎باز است، میان‎پلتفرمی است و شما می‎توانید نوت‎های خود را در همه‌‏ی پلتفرم‎هایی که روی آن Boostnote نصب است سینک کنید. 

 

2- MedleyText

نوت برداری

 

پلتفرم‎ها: ویندوز، مک و لینوکس 

هزینه: 5 دلار با نسخه‎ی 45 روزه رایگان 

MedleyText بسیار شبیه به Boostnote اما با قابلیت‎های کمتر است. البته روی قابلیت‎هایی که دارد بیشتر تمرکز شده است. گزینه‎های فرمت متن بسیار خوب، امکان جاسازی بلاک‎های کد در نوت‎های معمولی، تم قابل تغییر و میانبرهای صفحه کلید از قابلیت‌های این اپلیکیشن هستند. این برنامه برای برنامه نویسانی که با پروژه‎های بزرگ کار می‏‌کنند مناسب است. 

وقتی شما کد فرمت شده را به طور مستقیم در نوت‎ها جا می‏دهید این اپلیکیشن به صورت خودکار سینتکس را هایلایت می‏‌کند. علاوه بر آن شما می‌‏توانید انتخاب کنید که از کدام زبان هایلایت سینتکس برای هرکدام از بلاک کدها استفاده کنید. این برنامه در حال حاضر 40 زبان برنامه‎نویسی را پشتیبانی می‎کند. درحالی که MedleyText زمانی رایگان بود اما دیگر نیست. اما نسخه‎ی پرمیوم این اپلیکیشن با مدت زمان آزمایشی رایگان طولانی و قابلیت‎های بسیار خوب مثل سینک شدن با دراپ باکس و به اشتراک گذاری نوت‎ها از طریق لینک موجود است. 

 

3- Quiver

نوت پد

 

پلتفرم: مک

هزینه: 10 دلار با نسخه‎ی آزمایشی رایگان 

Quiver نیز یک اپلیکیشن مشابه دو نمونه بالاست. شما می‎توانید متن را در دو فرمت Markdown و LaTeX با کدهای جاسازی شده در نوت‎ها ترکیب کنید. البته Quiver یک ویرایشگر کد مخصوص درون اپلیکیشن دارد که نسبت به نمونه‎های مشابه بهتر عمل می‎کند. 

برای هایلایت سینتکس این اپلیکیشن بیش از 120 زبان برنامه نویسی را پشتیبانی می‏کند. درضمن امکان سینک با فضاهای ابری مثل دراپ باکس، گوگل درایو، آی کلود و غیره نیز وجود دارد. از آنجایی که نوت‎ها با JSON ذخیره می‎شوند شما می‎توانید برای نظارت بر تغییرات از کنترل نسخه استفاده کنید. دفترچه یادداشت‎های به اشتراک گذاشته شده به شما امکان همکاری با بقیه تیم را در یک پروژه‎ی بزرگ می‎دهد. درضمن کلیپر وب نیز موجود است. 

اما اگر Quiver تا این حد عالی است چرا در رتبه سوم لیست قرار دارد؟ زیرا تنها روی مک موجود است. با آن که سیستم عامل مک برای برنامه نویسان محیط بسیار خوبی است اما Quiver گزینه‎ی خوبی برای برنامه نویسانی که از چند سیستم عامل استفاده می‎کنند نیست. 

 

4- OneNote

نوت برداری

 

پلتفرم‎ها: ویندوز، مک، اندروید، iOS و وب 

هزینه: رایگان 

OneNote یکی از بهترین اپلیکیشن‎های نوت برداری است اما مشکلی که تا کنون داشت این بود که امکان هایلایت سینتکس وجود نداشت و این قابلیتی حیاتی برای برنامه‌نویسان است. خوشبختانه به لطف یک اد-آن رایگان که یکی از کاربران گیت‎هاب منتشر کرده است هم اکنون OneNote امکان هایلایت سینتکس را برای کد دارد. 

این اد-آن کمی بدقلق است اما بالاخره می‎توانید از OneNote برای ذخیره نوت‎های کد خود استفاده کنید. از آنجایی که OneNote یکی از بهترین راه‎ها برای نوت‎برداری برای دانشجویان است این خبر بسیار خوبی برای مهندسین و دانشجویان برنامه نویسی است. OneNote همچنین به خاطر قابلیت به اشتراک گذاری نوت برای پروژه‎های گروهی بسیار مناسب است. درضمن این اپلیکیشن کاملاً رایگان است و تقریباً برای همه‎ی پلتفرم‎های خوب دسکتاپ و موبایل وجود دارد (البته به جز لینوکس). 

 

5- CherryTree

نوت برداری

 

پلتفرم: ویندوز 

هزینه: رایگان 

CherryTree تا حدی با دیگر اپلیکیشن‎های نوت برداری متفاوت است. اما از آنجایی که نوت‎ها را زیر هم به صورت سلسله مراتبی قرار می‎دهد برای نوت برداری عالی است. درضمن شما می‎توانید در طول نوت‎های خود به هر صفحه که دوست داشتید لینک اضافه کنید. 

اپلیکیشن‎های دیگری از جمله wikidPad و Zim مشابه CherryTree وجود دارند اما CherryTree نوعی صفحه مخصوص کد را پشتیبانی می‎کند. شما می‎توانید از نوت‎های عادی برای ایده و وظایف و از نت‎های کد برای برنامه نویسی استفاده کنید. درضمن هردو مورد به صورت سلسله مراتبی قرار می‎گیرند. CherryTree بسیار سریع است و این قابلیت آن را به یکی از بهترین اپلیکیشن‎های نوت برداری سبک تبدیل می‎کند. 

 

6- Sublime Text

نوت برداری

 

پلتفرم‎ها: ویندوز، مک و لینوکس 

هزینه: 80 دلار اما با نسخه‏‌ی رایگان نامحدود 

اگر برنامه نویس هستید به احتمال زیاد با Sublime Text آشنایی دارید. این برنامه یک ویرایشگر متن است و نه یک اپلیکیشن نوت برداری. اما می‎توانید از آن برای نوت برداری استفاده کنید. البته هر نوت باید به صورت فایل متنی وارد شده و هر گروه کد در یک فایل مناسب زبان وارد شود. 

قابلیت اصلی Sublime Text این است که برای افزایش بهره وری کلی بسیار عالی است و امکان جداسازی به چندین قطعه ویرایشگر را دارد. درضمن با چند پلاگین یادداشت برداری و مرتب سازی آن‎ها نیز ساده‎تر می‏شود. SideBarEnhancements یک جزء بسیار مهم برای کاربران Sublime Text است که باید آن را نصب کنید. این پلاگین چند قابلیت خوب به نوار کناری اضافه می‎کند که بیشتر آن‎ها هنگامی که روی فایلی کلیک راست می‌کنید کاربرد دارد. PlainTasks لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را درون ویرایشگر به شما می‎دهد. MarkdownEditing برای زمانی مناسب است که بخواهید نوت‌های خود را به Markdown ببرید. 

Sublime Text بسیار گران است اما نسخه‎ی رایگان آن نامحدود است. پس اگر پاپ-آپ‎هایی که به شما هشدار می‎دهند که باید نسخه‎ی اصلی را خریداری کنید اذیتتان نمی‎کند می‎توانید از این اپلیکیشن تا ابد به صورت رایگان لذت ببرید. 

 

7- TickTick

note taking app

 

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، اندروید، iOS و وب 

هزینه: رایگان، نسخه‎ی پرمیوم 28 دلار در سال 

TickTick یک اپلیکیشن برنامه ریزی است که بسیار مشابه رقیبانش عمل می‎کند. اما یک قابلیت بسیار خوب دارد که برای نوت برداری بسیار کاربردی است: هر آیتم لیست یک بخش برای توضیحات دارد که مشابه نوت‌پد است. به عنوان یک برنامه‌نویس شما می‎توانید از TickTick برای نظارت بر وظایف خود کرده و هر نوتی را که برای هر وظیفه لازم دارید در آن ذخیره کنید. هیچ هایلایت سینتکس یا فرمت متن پیشرفته‎ای وجود ندارد درنتیجه بهتر است که بیشتر ایده‎های خود و نه کدهای خود را در آن ذخیره کنید. 

علاوه بر آن، TickTick همه‎ی قابلیت‎های یک اپلیکیشن نوت برداری مثل مرتب سازی پوشه، یادآور، وظایف تکرار شونده، جزئیات وظایف، اولویت‎ها و غیره را دارد. نسخه‎ی رایگان TickTick تعداد لیست‎های محدودی دارد اما نسخه‏ی پرمیوم آن 28 دلار در سال هزینه دارد. 

 

توصیه‎هایی برای این که برنامه نویس بهتری شوید 

اگر هیچ کدام از این گزینه‎ها به دردتان نخورد می‎توانید مانند نظرات، یادداشت‏های خود را درون کد خود بنویسید. البته این راه شاید بهترین راه نباشد چرا که ممکن است کدهای شما حسابی به هم ریخته شود. از هر راهی که استفاده می‎کنید باید بدانید که برنامه نویسی کاری دشوار اما بسیار جذاب است. پس باید سعی کنید همه چیز را منظم نگاه دارید تا بتوانید بهتر فکر کنید. 

 

از دست ندهید: 

پنج روش برای ارتقای سرعت وب‌سایت با استفاده از HTTP/2

به چهار دلیل پایتون زبان برنامه‌نویسی مناسب شما نیست

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر