اینترنت مشکل ساز می شود.

اینترنت مشکل ساز می شود.

چه می شد اگر به جای برگذاری مسابقات جام جهانی هر چهار سال یک بار، سازمان فیفا شبکه اینترنت را مدیریت می کرد؟ جدا از دستگیری ها و اتهامات رشوه تا حدی این شرکت شبیه به شرکت اینترنتی نام ها و ارغام اختصاصی (Icann) که یک شرکت خصوصی مسئول نظارت بر اینترنت است می باشد. مشکل فیفا اینجاست که وقتی اشکالی پیش می آید، هیچ کس قدرت دخالت ندارد.


چه می شد اگر به جای برگذاری مسابقات جام جهانی هر چهار سال یک بار، سازمان فیفا شبکه اینترنت را مدیریت می کرد؟ جدا از دستگیری ها و اتهامات رشوه تا حدی این شرکت شبیه به شرکت اینترنتی نام ها و ارغام اختصاصی (Icann) که یک شرکت خصوصی مسئول نظارت بر اینترنت است می باشد. مشکل فیفا اینجاست که وقتی اشکالی پیش می آید، هیچ کس قدرت دخالت ندارد.
تصور می رفت که تاریخ 8 مهر 1394 تاریخ خاصی در مدیریت اینترنت باشد. دولت ایالات متحده قصد داشت که کل مسئولیت را به جامعه اینترنتی محول کند—اما به نظر می رسد که این موضوع فعلا تعلیق خورده است، چرا که به نظر می رسد که هیئت مدیرهIcann قصد ندارد در هیچ موردی پاسخ گو باشد.
اگر هیئت مدیره Icannجامعه خود را نادیده بگیرد ، کاربران آن به قابلیت پذیریIcann شک خواهند کرد، و این امر باعث ایجاد هرج و مرج در مدیریت منابع اصلی اینترنت می شود.

Icannچیست؟
شاید شما تا به حال چیزی در مورد Icann نشنیده باشید ، اما زندگی آنلاین شما به تصمیمات این سازمان وابسته است. Icann نام دامنه ها و آدرس های پروتوکل های اینترنتی (IP) و پروتکل های اصلی اینترنت را مشخص می کند.
شاید شما فکر کنید که سپردن چنین مسئولیت مهمی به یک شرکت خصوصی در کالیفرنیا ریسک بزرگی است. قطعا فکر می نید که حتما در پشت این قضیه یک دولت وجود دارد، و البته درست حدس زده اید. دولت امریکا از سال 1999 که این سازمان تاسیس شد پشتیبان قاطع اعتبارات و نفوذ این شرکت بوده است.
چطور می توان دولت امریکا را جایگزین کرد؟
کنترل نهایی دولت روی Icann سال ها برای بسیاری از کشور ها بحث برانگیز بوده است. هر کسی که می فهمد که نقش دولت چقدر کوچک است بسیار تعجب می کند،البتهدر این که دولت قدرت نهایی است هیچ شکی نیست.
در فروردین امسال ، دولت امریکا اعلام کرد که قصد دارد وظایف خود را در این زمینه واگذار کند و به جامعه Icann اعلام کرد که تا تاریخ 8 مهر امسال یک جایگزین برای خود بیابد. " جامعه" Icann شامل دولت ها، تجارت ها، صنعت دامنه و جامعه مدنی می باشد و این توسعه سیاستغیر سلسله مراتبی " حکومت ذی نفعان" نام دارد.
جامعه داطلبان Icann این چالش را پذیرفته اند. صدها نفر هزاران ساعت کنفرانس های ویدئویی را متحمل شده اند، مکاتبه کرده اند و قرار های رو در رو گذاشته اند تا بتوانند موافقت این سازمان را به دست بیاورند.


مشکل رها کردن قدرت
مشکل اصلی چگونگی افزایش سطح پاسخ گوییIcann می باشد. مدیران Icann قابل اخراج شدن نیستند ( مگر توسط یک دیگر) و آن ها می توانند قوانین اصلی Icann را تغییر دهند. چنین تمرکزی روی منابع بسیار مهم جهانی – نام ها و آدرس های اینترنتی –یک ریسک بزرگ استراتژیک است.
شکست درنظارت و درگیری داخلی را با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی Icann کاملا می توان مشاهده کرد. راه حل سازمان این است که Icann یک سازمان عضویت پذیر شود. به نظر می رسد که این تنها راه پاسخگو می باشد. این روش عملی است ، قدرت پشتیبانی به این شرکت می دهد و مدلی شناخته شده برای بسیاری از سازمان های غیر انتفاعی می باشد.
البته جای تعجب نیست که هیئت مدیره Icann خیلی واکنش مثبتی نشان نداده اند. در طول یک کنفرانس ویدئویی سه ساعته ،آن ها پشتیبانی کامل از برنامه را ابراز کردند در حالی که طرفند های کوچکی را پیاده می کردند که خلاف این پشتیبانی را می رساند.


خطر شکست
در همین حال، دولت امریکا این برنامه را به ماه آینده محول کرده است. در نتیجه فشار ها برای حل مشکل تا زمان 8 مهر از بین رفته است. اگر این مساله به انتخابات بعدی ایالات متحده موکول شود و یک دموکرات برنده شود همه این برنامه ها منحل خواهند شد.
اما چیزهای بسیار بیشتری در معرض خطر قرار دارند. هیئت مدیره Icann به عنوان قدرت اصلی این شرکت کوچک که منابع اینترنت جهانی را مدیریت می کند، و به هیچ کس پاسخ گو نیست این قدرت را دارد که پیشنهادات این جامعه را رد کند. در نتیجه اگر هیئت مدیره اشتباهی مرتکب شود باعث شکست خوردن آن داوطلبانی که قلب تپنده " حکومت ذی نفعان" هستند می شود. این نیز یکی از ضروریات ایجاد تغییر است.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر