انگری بردز و کلین مستر به همراه 17000 اپ دیگر جاسوسی شما را می‌کنند

انگری بردز و کلین مستر به همراه 17000 اپ دیگر جاسوسی شما را می‌کنند

برخی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌هامانند انگری بردز (angry birds)، کتاب صوتی Audible و کلین مستر , 17000 برنامه دیگر از اطلاعات شما جاسوسی می‌کنند.

همواره خبرهایی را از گوشه‌گوشه‌ی دنیا می‌شنویم که از جمع‌آوری اطلاعات کاربران توسط برنامه‌های گوشی و یا نرم افزارها خبر می‌دهند. حالا اما داستان بر سر برخی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها است، اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی مانند انگری بردز (angry birds)، کتاب صوتی Audible و کلین مستر.

محققان امنیتی تا کنون بیش از 17 هزار اپلیکیشن را تنها در گوگل پلی پیدا کرده‌اند که رفتار جاسوسی از خود نشان می‌دهند و حتی بارها این موضوع را به گوگل هم گزارش داده‌اند. تنها در مورد همین اپ‌هایی که گفتیم تقریباً 5 ماه پیش یک گزارش به گوگل داده شده اما هنوز اقدامی از سمت گوگل انجام نشده است.

نگرانی اصلی محققان امنیتی این است که فعالیت‌های کاربر با استفاده از یک شناسه مداوم ثبت می‌شود؛ شناسه‌ای که امکان غیرفعال کردن آن وجود ندارد. درواقع بسیاری از برنامه‌هایی که روی گوشی نصب هستند، فعالیت‌های شما مانند برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید و اینکه هر چند وقت یکبار این برنامه‌ها را باز می‌کنید را نگه می‌دارند و این اطلاعات را به تبلیغ‌کنندگان ارسال می‌کنند. برای این منظور آن‌ها از یک شناسه مخصوص و دقیقاً برای گوشی شما استفاده می‌کنند که شامل ID گوشی شما، مک آدرس آن، کد IMEI گوشی است و جالب است بدانید که هیچ یک از این اطلاعات گوشی را نمی‌توانید بازنویسی کنید. مسئله اینجاست که حتی اگر داده‌های تبلیغاتی قبلی را به واسطه پاک کردن کوکی‌ها هم از بین ببرید، باز هم برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانند به این تاریخچه دسترسی داشته باشند.

از جمله پرطرفدارترین و پردانلودترین برنامه‌های گوگل پلی که رفتار جاسوسی از خود نشان می‌دهند می‌توانیم به بازی انگری بردز، برنامه Audible، برنامه کلین مستر که عمر باتری گوشی شما را افزایش می‌دهد، اشاره کنیم. این برنامه‌ها رفتار شما در گوشی را به صورت دائمی نگه می‌دارند. جالب است بدانید که تنها برنامه کلین مستر تا کنون روی بیش از 1 میلیارد گوشی نصب شده است.

اپلیکیشن clean master، یکی از اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات شما برای تبلیغ‌کنندگان ارسال می‌کند

اپلیکیشن clean master، یکی از اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات شما برای تبلیغ‌کنندگان ارسال می‌کند

طنزی جدی:

آیا گوگل جاسوسی ما را می‌کند؟ مکالمه‌ای جالب بین گوگل و کاربران

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: thesun


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر