گردانندگان سایت جعلی یارانه و پیامک‌ انبوه سهام عدالت دستگیر شدند

گردانندگان سایت جعلی یارانه و پیامک‌ انبوه سهام عدالت دستگیر شدند

گردانندگان سایت جعلی قطع یارانه و پیامک‌ انبوه سهام عدالت و 500 هزار تومان عیدی نقدی دستگیر شدند.

چند مدتی است که بازار کلاه‌برداری‌های اینترنتی و پیامکی داغ شده است، چندی پیش با ارسال پیامک انبوه با موضوع قطع یارانه و دو روز پیش با پیامک سهام عدالت و هدیه 500 هزار تومانی به مناسبت عید نوروز. هر دو این پیامک‌ها فیشینگ‌هایی بوده‌اند که از سهل‌انگاری و عدم آگاهی کاربران استفاده می‌کردند تا اطلاعات مهم آن‌ها مانند اطلاعات بانکی را سرقت کنند.

در پیامک قطع یارانه، به کاربران گفته شده بود که یارانه‌ها قطع شده و برای ثبت نام مجدد از کاربران خواسته شده بود تا به سایت yaraneh.com مراجعه کنند و اطلاعات خود مانند کد ملی سرپرست خانوار، تعداد اعضای خانواده، درآمد، اطلاعات کارت بانکی مانند شماره حساب، شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضا کارت و cvv2 کارت را وارد کنند. به این ترتیب همه اطلاعات حیاتی کارت بانکی کاربر در اختیار مجرمان قرار می‌گرفت و به راحتی می‌توانستند از کارت بانکی برداشت کنند. مورد دوم هم دقیقاً با همین هدف جمع‌آوری اطلاعات کاربران راه‌اندازی شده بود اما با موضوع 500 هزار تومان عیدی که شاید جذابیت بیشتری برای کاربران داشت.

هر دو وب سایت فیشینگ در ایام تعطیلات راه‌اندازی شده بودند و پیامک‌ها هم ارسال شده بود، با این امید که کسی متوجه اقدامشان نمی‌شود. حالا اما پلیس فتا هر دو وب سایت جعلی را مسدود و گردانندگانشان را هم دستگیر کرده است.

 

 تناقض‌هایی که یک فیشینگ را نشان می‌دهد

حمله فیشینگ دقیقاً دست روی سهل‌انگاری و ناآگاهی کاربران می‌گذارد و البته نشانه‌های زیادی هم دارد که در ادامه در همین مورد خاص، چند نکته که باید به آن توجه کنید را آورده‌ایم:

  • اگر به دامنه هر دو وب سایت توجه کنید، دامنه com. را می‌بینید اما معمولاً وب سایت‌های رسمی و خدماتی ایرانی از دامنه ir. استفاده می‌کنند.
  • نکته دیگر به اطلاعاتی برمی‌گردد که این وب سایت‌ها می‌خواستند. برای ثبت نام یارانه، سهام عدالت و هر چیز دیگری از این دست، به هیچ عنوان رمز دوم کارت و تاریخ انقضا و cvv2 کارت بانکی نیازی نیست. هر سه این اطلاعات برای این است که بتوانید بدون وجود فیزیکی کارت و به صورت اینترنتی، برداشت داشته باشید. بنابراین هرگاه از شما خواسته شد تا چنین اطلاعاتی را وارد کنید (البته به جز صفحات پذیرنده که برای پرداخت ساخته شده‌اند که از معتبر بودن آن هم باید مطمئن شوید)، این وب سایت جعلی است.
  • از همه مهم‌تر این است که چنین مسائلی حتماً از طریق اخبار و به صورت اعلام می‌شود. بنابراین به پیامک‌هایی که برایتان ارسال می‌شود، بدون تحقیق اعتنا نکنید.

 

اخبار مرتبط:

وعده جدید وزیر ارتباطات؛ افزایش سرعت اینترنت به حداقل 70 مگابایت

 

پلیس فتا یک بار دیگر نذاشت کلاهبردارها به اهداف شومشان برسند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: isna


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

احمد

سه‌شنبه, 30 بهمن 1397

سلام
این خبر درست هم باشه. یه مشت بی گناه رو دستگیر کردن!
اینا که نمیان یه سایت راه بندازن این کارا رو بکنن. میرن از سایتای ارسال پیامک استفاده میکنن. با مدارک جعلی عضو میشن. الان هم حتما مدیر از همه جا بی خبر سایت ارسال پیامک رو گرفتن. میگن عواملش رو گرفتیم!!!

پاسخ

ثبت نظر