دوازده تکنولوژی که لینوس تروالدز از آنها متنفر است

دوازده تکنولوژی که لینوس تروالدز از آنها متنفر است

سیستم روی تراشه مبتنی بر آرم، می تواند تمام اجزای یک دستگاه و لوازم جانبی آن را از طریق یک تراشه کنترل کند. این تراشه امروزه، در دستگاه های موبایل و سیستم هایی مانند رزبری پای ها به صورت گسترده استفاده می شود. به دلیل عدم رعایت استانداردها، هر سیستم روی تراشه یا SoC به صورت سفارشی طراحی می شود. از آنجاییکه لینوکس گزینه مناسبی برای استفاده بر روی سیستم روی تراشه آرم است، این عدم ثبات منجر به تغییرات، سفارشی سازی ها و پیچیدگی هایی برای هسته لینوکس برای پشتیبانی از تمام دستگاه های دارای سیستم روی تراشه آرم می شود. با اینکه نسخه 3.7 هسته لینوکس در سال 2012، ویژگی های سودمندی برای پشتیبانی از محیط های چندسکویی آرم نیز فراهم کرد ولی همچنان لینوس تروالدز، دید خوبی نسبت به این سیستم روی تراشه ندارد.

سیستم روی تراشه های مبتنی بر آرم (ARM)

سیستم روی تراشه مبتنی بر آرم، می تواند تمام اجزای یک دستگاه و لوازم جانبی آن را از طریق یک تراشه کنترل کند. این تراشه امروزه، در دستگاه های موبایل و سیستم هایی مانند رزبری پای ها به صورت گسترده استفاده می شود. به دلیل عدم رعایت استانداردها، هر سیستم روی تراشه یا SoC به صورت سفارشی طراحی می شود. از آنجاییکه لینوکس گزینه مناسبی برای استفاده بر روی سیستم روی تراشه آرم است، این عدم ثبات منجر به تغییرات، سفارشی سازی ها و پیچیدگی هایی برای هسته لینوکس برای پشتیبانی از تمام دستگاه های دارای سیستم روی تراشه آرم می شود. با اینکه نسخه 3.7 هسته لینوکس در سال 2012، ویژگی های سودمندی برای پشتیبانی از محیط های چندسکویی آرم نیز فراهم کرد ولی همچنان لینوس تروالدز، دید خوبی نسبت به این سیستم روی تراشه ندارد.
وی در سال 2013 اعلام کرد: "من امیدوارم طراحان سخت افزار آرم، همگی در یک تصادف دردآور بمیرند. اگر آنها را دیدید، سلام مرا به آنها برسانید، چرخهای ماشینشان را پنچر کنید و قهوه هایشان را مسموم کنید!"

C++
 C++ توسط استراستروپ ایجاد شد. وی تصمیم داشت تا یک زبان برنامه نویسی با سرعت و کارآیی زبان C ایجاد کند ولی ویژگی های ساختاری سیمولا را در آن لحاظ شود. زمانی که C++ بصورت جزئی با ایده استفاده در هسته های سیستم عامل ها ایجاد شد، لینوس سعی کرد از آن استفاده کند. از آن زمان نظریات محکمی را در مخالفت با C++ ارائه کرد. به صورت کلی لینوس معتقد است که C++، برنامه نویس را به سمت طراحی بد هدایت می کند و تنها توسط برنامه نویسان زیر سطح استاندارد استفاده می شود.
وی در سال 2007 بیان کرد که: "C++ یک زبان ناجور است که به آسان کردن چیزها و قابل استفاده نمودن آنها برای برنامه نویسی GUI کمکی نمی کند در حالیکه C، شما را تشویق می کند تا از ساختارهای ساده و مستقیم استفاده کنید."

GCC
مجموعه کامپایلر گنو (GCC)، در سال 1987 ایجاد شد و در ابتدا به عنوان کامپایلر C برای سیستم عامل گنو راه اندازی شد. این کامپایلر سپس بسط داده شده و از زبان های C++، فرترن، جاوا، Ada و Go در پلت فرم های مختلف نیز پشتیبانی کرد. GCC یک کامپایلر مشهور و پیشفرض در سیستم عامل های شبه یونیکس مانند لینوکس است به این معنی که لینوس تروالدز نیز با آن آشنایی فراوانی دارد.
وی در سال 2014 در مورد GCC گفت: "بخاطر مسیح، نباید اجازه داده شود که این کامپایلر از کودکستان فارغ التحصیل شود!"

گنوم GNOME
گنوم یک محیط میزکار متن باز برای توزیع های لینوکس می باشد که واسط گرافیکی و برنامه های بسیاری را برای کاربر فراهم می کند. لینوس تروالدز، ارتباط طولانی مدتی را با گنوم داشته است و اغلب در حال سوئیچ بین گنوم و دیگر میزکارها مانند Xfce و Kde می باشد. بارها از این میزکار به دلیل مشکلات پیش آمده با این واسط شکایت کرده است. خبر خوب برای موسس گنوم اینست که تروالدز به تازگی خبر از استفاده مجدد گنوم داد.
وی در سال 2011 گفته بود: "تابحال کسی را ندیدم که از چیزی مانند گنوم 3، خوشش آمده باشد."

گنو ایمکس GNU Emacs
ایمکس مدتهاست که به عنوان یکی از مشهورترین ویرایشگرها در سیستم های یونیکس و شبه یونیکس مانند لینوکس استفاده می شود. گنو ایمکس، پیاده سازی بیشتر استفاده شده ایمکس، توسط ریچارد استالمن خلق و در سال 1985 عرضه شد. با وجود محبوبیت این نرم افزار، همه افراد آن را دوست ندارند بخصوص لینوس تروالدز. با اینکه تروالدز سالهاست از ایمکس واقعی مانند گنو ایمکس انتقاد می کند ولی ویرایشگر پیشفرض خود او نیز uEmacs است که نسخه سفارشی از ایمکس می باشد و میکروایمکس نامیده می شود.
وی در سال 2008 در مورد این نرم افزار گفت: ".. تعداد نامحدودی از میمون ها هستند که در گنو ایمکس می نویسند و هرگز هم برنامه خوبی تولید نمی کنند."


گنو هرد
هرد یک میکروکرنل است که به عنوان بخشی از پروژه گنو به قصد جایگزین شدن با کرنل یونیکس ایجاد شد. کار بر روی هرد از سال 1990 شروع شد و مدت زمان زیادی است که در حال توسعه است، ولی هنوز برای استفاده، آماده نیست و در عوض آن، کرنل لینوکس است که برای استفاده همراه با دیگر مولفه های گنو، محبوب شده است. لینوس تروالدز می گوید اگر هرد زودتر آماده شده بود، او هیچگاه زحمت ایجاد لینوکس را به خود نمی داد. ولی با این وجود تروالدز بارها، نظریات منفی خود را در مورد هرد اعلام کرده است که بسیاری از این نظریات به دلیل تنفر او از میکروکرنل هاست.
وی در سال 2006، در جایی گفته بود: "هرد در واقع یک میکروکرنل نیست بلکه عمل شنیعی است که دیگر میکروکرنل ها را هم بد جلوه می دهد."


HSF+
HSF+ یک فایل سیستم توسعه داده شده توسط اپل است که به عنوان فرمت هارد درایو سیستم عامل مک شناخته می شود. HSF+ توسط سیستم عامل مک استفاده می شود. در طول سالها، لینوس تروالدز بارها نظریات تحقیرآمیز خود را در مورد HSF+ تکرار کرده است. یکی از موضوعات مهم، عدم حساسیت و طراحی ضعیف آن است.
لینوس در سال 2014 در مورد HSF+ گفته بود: "OS X از بسیاری جهات برای برنامه نویسی بدتر از ویندوز است. فایل سیستم آنها چرند و ترسناک است."


جاوا
جاوا اولین بار در سال 1955 به عنوان یک نرم افزار انحصاری توسط سان مایکروسیستمز خلق شد و امروز به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. پیش از این، لینوس تروالدز آرزوهای بسیاری برای جاوا و ویژگی "یکبار بنویس، هرجا اجرا کن" آن داشت و احساس می کرد که این زبان، لینوکس را بالا خواهد برد. با این حال تروالدز می گوید که سان پیاده سازی این زبان و ماشین مجازی جاوا را سرهم بندی کرده تا با هر میزکاری وفق داده شده و از شکست آن جلوگیری شود. سالها بعد، با اینکه جاوا رشد کرد و کد آن به صورت متن باز ارائه شد ولی تروالدز همچنان نظر مساعد و خوبی در مورد آن نداشت.
وی در سال 2011 بیان داشت: "جاوا، من آن را تشویق نمی کنم. چه زبان وحشتناکیست!"


ماک
ماک یک میکروکرنل هست که ابتدا در CMU در سال 1980 توسعه داده شد و جایگزینی برای هسته BSD یونیکس است. بعدها این میکروکرنل به عنوان پایه ای برای کرنل های دیگر مانند گنو هرد و مک OS X استفاده شد. لینوس تروالدز بارها در موقعیت های مختلف تنفر خود را نسبت به ماک اعلام کرده است. استیو جابز، یک بار تلاش کرد که تروالدز را برای کار بر روی OS X استخدام کند ولی تروالدز گفته بود درست است که من بر روی لینوکس کار می کنم ولی این به این معنی نیست که بر روی سیستم عاملی کار کنم که ریشه در ماک دارد.
وی در سال 2006 گفته بود: "من ادعا می کنم که افراد ماک، همگی احمق های بی کفایتی هستند."


مینیکس
مینیکس یک سیستم عامل شبه یونیکس است که توسط اندرو تننبائوم، پرفسوری در آمستردام، اولین بار به عنوان یک نرم افزار انحصاری در سال 1987 و سپس به عنوان یک نرم افزار آزاد منتشر شد. لینوس تروالدز، تننبائوم را شخصی تاثیرگذار در زندگی خود خوانده و یکی از افرادی معرفی کرده که باعث سوق دادن او به سمت یونیکس در ابتدا شده است ولی با این وجود این موضوع هم نتوانست تروالدز را از اظهارنظر در مورد مینیکس و تننبائوم منع کند. اولین بحث های آنها در مورد تصمیم تروالدز برای ایجاد لینوکس به عنوان یک کرنل یکپارچه بود که بیش از یک میکروکرنل مانند مینیکس، بود. البته بعد از آن تروالدز به خاطر اظهاراتش عذرخواهی کرد.
لینوس در سال 1992 خطاب به تننبائوم گفته بود: "کار تو پرفسوری و پژوهشگر بودن است. این جهنم، بهانه خوبی برای خسارات مغزی مینیکس است."


سلاریس
سلاریس به عنوان یک سیستم عامل انحصاری توسط سان مایکروسیستمز بر پایه سیستم یونیکس و در سال 1991 منتشر شد. در همین زمان که سان تصمیم به تبدیل کد سلاریس به یک پروژه متن باز  به نام OpenSoloris در سال 2005 گرفت، لینوس در رقابت با او بر سر لینوکس، کلماتی را گفت. OpenSolaris در سال 2010 که اوراکل، سان را خرید، دیگر ادامه نیافت. اوراکل تصمیم گرفت که سلاریس را دوباره تبدیل به یک سیستم عامل انحصاری کند.
تروالدز در سال 2005 گفته بود: "بسیاری از مردم هنوز سلاریس را دوست دارند و من در رقابت فعال با آنها هستم و امیدوارم که آنها بمیرند."


XML
XML یک زبان نشانه گذاری برای رمزگذاری مستندات است که توسط W3C به عنوان زیرمجموعه زبان های نشانه گذاری عمومی استاندارد و در سال 1985 منتشر شد. این فایل به آسانی توسط ماشین ها و افراد خوانده می شود. لینوس تروالدز یکی از افرادی است که که از این فرمت متنفر است.
وی در سال 2014 گفته بود: "XML بدترین قالبی است که تاکنون طراحی شده.. این قالب اصلا مناسب فرمت فایل نیست و یک فاجعه کامل است!"

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر