آموزش SQL؛ بخش ششم- دستور Delete برای حذف رکوردهای جداول

SQL-1547650139_1548338699.jpg

با سری آموزش SQL و دستورات آن همراه فیسیت باشید. آموزش ششم، دستور DELETE.

در بخش اول آموزش SQL با مفهوم کلی پایگاه داده، بانک اطلاعاتی رابطه‌ای و مفاهیم و تعریف‌های اولیه آشنا شدیم. دربخش دوم آموزش SQL هم نحوه ایجاد بانک اطلاعاتی و ایجاد جداول را با هم آموختیم. در بخش سوم آموزش SQLنحوه ورود اطلاعات به پایگاه داده با استفاده از دستور INSERT را آموزش دادیم و در بخش چهارم به سراغ مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستور، یعنی دستور SELECT رفتیم. برای ایجاد تغییر روی جداول در آموزش پنجم هم دستور UPDATE را با هم بررسی کردیم. حالا در بخش ششم آموزش SQL قصد داریم دستور delete را با هم مرور کنیم. با فیسیت همراه باشید.

دستور DELETE

گاهی اوقات نیاز دارید که رکوردهایی از یک جدول (مثلا رکوردهایی که شرایط خاصی دارند) را به طور کامل حذف کنید، برای این کار باید از دستور DELETE استفاده کنید که فرم کلی آن به صورت زیر است:

DELETE FROM  table_name WHERE condition;

هشدار: دقت کنید که اگر شرطی که بعد از عبارت WHERE قرار می‌گیرد را جا بیندازید، همه رکوردهای جدول شما حذف خواهند شد.

البته از همین هشدار یک نکته آموزشی هم یاد می‌گیرد، اینکه اگر جایی نیاز داشتید تمامی داده‌های یک جدول را حذف کنید تا جدول خالی خالی شود، تنها کافی است دستور DELETE را بدون شرط، روی جدول اعمال کنید:

DELETE FROM table-name;  

آموزش عملی SQL

تا به این جا با فرمت کلی دستور DELETE آشنا شدیم. حالا بیایید یک پرس و جوی ساده‌ را با این دستور بنویسیم.

پرس و جوی اول: قرار است دیگر محصولی از تهیه کننده S1 خریداری نشود و باید همه محصولاتی که این تهیه کننده تولید کرده است را هم حذف کنیم.

در این پرس و جو باید هم تهیه کننده S1 را از جدول S که مربوط به تهیه کنندگان است حذف و هم از جدول SP رکوردهایی که S_NUM آن‌ها برابر با S1 است را حذف کنیم. با این اوصاف این دو پرس و جو به صورت زیر خواهند بود:

DELETE FROM S WHERE S_NUM=’S1’;
DELETE FROM SP WHERE S_NUM=’S1’;

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Ali

شنبه, 01 شهریور 1399

سلام
تشکر بابت ارایه دستورات برنامه sQL
من کارم راه افتاد بازم ممنون

پاسخ

ثبت نظر