10 دستور مهم و کاربردی CMD که هر حرفه‌ای باید بداند (بخش اول)

10 دستور مهم و کاربردی CMD که هر حرفه‌ای باید بداند (بخش اول)

خیلی از کارهایی که حالا در ویندوز انجام می‌دهیم را به لطف دستورات CMD راحت‌تر و سریع‌تر هم می‌توانید انجام دهید. حتی بعضی اوقات برخی کارها را نمی‌توانید به صورت عادی انجام دهید چون رابط کاربری ندارد، اینجاست که باید به سراغ دستورات CMD بروید.

نگران نباشید یادگرفتن این دستورات بسیار ساده است، با فیسیت همراه باشید تا 10 مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستورات CMD را به شما بیاموزیم.

 

10 دستور پرکاربرد CMD

1- Ipconfig؛ اطلاعات کار شبکه را به سرعت ببینید

حتماً پیش آمده که بخواهید آدرس IP کامپیوترتان را پیدا کنید. این کار را به سادگی با واسط‌های کاربری ویندوز می‌توانید انجام دهید اما ساده‌تر و سریع‌تر این است که با یک خط دستور در CMD می‌توانید همه اطلاعات کامپیوتر درباره آدرس IP، subnet Mask و gateway را به دست بیاورید و جالب‌تر اینکه همه این اطلاعات را یک جا درباره همه کارت‌های شبکه سیستم‌تان بدست می‌آورید.

برای استفاده از این دستور کافی است برنامه CMD را باز کنید و فقط دستور ipconfig را تایپ کرده و اینتر کنید تا اطلاعات همه کارت‌های شبکه کامپیوتر را پیدا کنید.

اگر به جزییات بیشتری نیاز دارید کافی است دستور را به صورت زیر وارد کنید:

Ipconfig/all

 

2- Ipconfig /flushdns؛ کش DNS را پاک کنید

گاهی اوقات برای اینکه سرعت اینترنت و یا امنیت را بالا ببرید، مجبورید آدرس DNS کامپیوتر را تغییر دهید. باید بدانید که حتی اگر DNS را هم تغییر دهید، ممکن است در همان لحظه تأثیرش را نبینید زیرا کامپیوتر از کش (cache) استفاده می‌کند تا اگر بعداً دوباره یکی از همان آدرس‌های قبلی را وارد کردید، در زمان صرفه‌جویی کرده و سریع‌تر اطلاعات آن وب سایت را به شما نمایش دهد.

حالا بعد از تغییر DNS برای اینکه این اطلاعات موجود در کش پاک شود و آدرس‌ها از DNS جدید خوانده شود، باید کش DNS را پاک کنید. بنابراین بعد از تغییر DNS کافی است این دستور را در CMD وارد کنید:

Ipconfig /flushdns

 

3- Ping؛ مشکل ارتباطی اینترنت را پیدا کنید

وصل نشدن به اینترنت و یا باز نشدن صفحه وب مهم‌ترین مشکل دنیای اینترنت است اما ویندوز برای اینکه به سرعت بفهمید مشکل از کجاست یک دستور ساده در CMD را در نظر گرفته، دستور ping.

برای اينکه بفهمید آیا می‌توانید به یک وب سایت وصل شوید یا نه، کافی در cmd عبارت ping را تایپ کرده، سپس یک فاصله بگذارید و آدرس وب سایت را بدون www. اولش تایپ کنید و سپس اینتر کنید.

حالا ویندوز شروع به ارسال بسته‌هایی به این وب سایت می‌کند (در حالت عادی 4 بسته) و نتیجه ارسال بسته‌ها و همچنین زمانی که برای ارسال آن‌ها صرف شده را برای شما نمایش می‌دهد. اگر بسته‌ها به مقصد برسند، آخر هر بسته ارسالی، عبارت ttl را می‌بینید. در آخر هم نتیجه کلی که نشان می‌دهد چند درصد از بسته‌های ارسالی شما به مقصد نرسیده‌اند و اصطلاحاً loss شده‌اند.

 

4- Tracert؛ عیب‌یابی و بدست آوردن آدرس IP یک وب سایت

اگر می‌خواهید از روترهایی که بسته از آن‌ها می‌گذرد تا به مقصد برسد مطلع شوید، کافی است دستور tracert را استفاده کنید. این دستور اطلاعاتی مانند آدرس Ip و مدت زمانی که طول می‌کشد تا بسته‌ها ارسال شوند را درباره هر یک از هاب‌هایی که در طول مسیر وجود دارد به شما می‌دهد. ضمناً اگر به دنبال به دست آوردن آدرس IP یک وب سایت هستید هم می‌توانید از این دستور استفاده کنید.

اگر دیدید که نمی‌توانید به یک وب سایت وصل شوید، دستور tracert به شما جای مشکل را نشان می‌دهد.

 

5- shutDown؛ کلید میان‌بر برای خاموش کردن ویندوز بسازید

یکی از دستورات کاربردی CMD دستور Shutdown است که بیشتر برای ویندوز 8 که دسترسی به دکمه خاموش کردن سیستم کمی سخت است کاربردی است اما در همه نسخه‌های ویندوز می‌توانید از این دستور استفاده کنید. با این دستور می‌توانید برای خاموش و یا ری‌استارت کردن سیستم میانبر درست کنید. حتی جالب اینکه این میان‌بر را می‌توانید از منو استارت، روی دسکتاپ و یا در نوار ابزار قرار دهید.

برای درست کردن این میانبر کافی است دستورات زیر را در محیط CMD تایپ کنید:

  • shutdown /s /t 0 : خاموش کردن عادی سیستم
  • shutdown /r /t 0 : ری‌استارت کردن سیستم
  • shutdown /r /o : ری‌استارت کردن سیستم با گزینه‌های پیشرفته

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: howtogeek


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی

شنبه, 17 فروردین 1398

خوب اون 5 تای بقیه اش کو؟

پاسخ

داود

پنج‌شنبه, 28 فروردین 1399

سلام.یه مشکل جدی دارم میشه راهنمایی کنید، وقتی داخل یک صفحه وبسایتی هستم انگلیسی هست با تغییر زبان از خود صفحه مثال، انگلیسی به چینی با هر زبانی که سایت قرار داده تغییر میدم کل محتویات صفحه تغییر میکنه،یه موضوعاتی که صفحه به ENبود با تغییر زبان به کل نیست میشه یه چیزای جدید قرار میگیره،حالا میشه فهمید مشکل از کجا آب میخوره.....؟؟؟

پاسخ

bahareh

یک‌شنبه, 18 آبان 1399

سلام حتما مرورگر رو به روز کنید

ثبت نظر