به پنج دلیل نباید از پروکسی سرورهای رایگان استفاده کنید

به پنج دلیل نباید از پروکسی سرورهای رایگان استفاده کنید

بیشتر ما برای دور زدن محدودیت‌ها روی اینترنت از پروکسی سرورها استفاده می‌کنیم. درحالی که این برنامه‌ها کار ما را حسابی راحت می‌کنند اما پروکسی سرورهای رایگان امنیت بالایی ندارند. در این مقاله فیسیت به شما می‌گوییم که چرا نباید از پروکسی سرورهای رایگان استفاده کنید. 

 

پروکسی سرور چیست؟ 

پیش از آن که بگوییم چرا نباید از پروکسی سرورهای رایگان استفاده کنید باید بدانید که این نرم‌افزارها چه هستند و چرا مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. مردم زمانی از پروکسی سرور استفاده می‌کنند که می‌خواهند لوکیشن خود را مخفی کنند. وقتی که شما وارد یک وب‌سایت می‌شوید از طریق آدرس IP مخشص است که شما در کدام کشور قرار دارید. اگر وارد سایتی شوید که محدودیت منطقه دارد و کشور شما در لیست سفید آنها نیست و یا فیلتر شده باشد اجازه‌ی ورود به سایت به شما داده نمی‌شود. 

راه حل این است که از آدرس IP کشوری استفاده کنید که مسدود نیست. اینجاست که پروکسی سرورها به کار می‌آیند. برای مثال اگر یک فرد کانادایی بخواهد به یک سایت که فقط مخصوص امریکاییهاست وارد شود می‌تواند از پروکسی سروری استفاده کند که در امریکا قرار دارد و از طریق آن وارد وب‌سایت مورد نظر شود. وب‌سایت به جای مکان کاربر مکان سرور را می‌بیند و به آن اجازه‌ی ورود می‌دهد. سپس این سرور اطلاعات درون سایت را به کاربر می‌دهد. 

proxy server

 

چرا سرورهای رایگان بد هستند؟

سایت‌های سرور پروکسی رایگان زیادی روی اینترنت موجود است که شما می‌توانید در بین لیست موجود کشور مورد نظر خود را بیابید. تنها چیزی که این سرورها از شما می‌خواهند آدرس سایتی است که می‌خواهید به آن سر بزنید و آن را برایتان باز می‎کنند. این موضوع زیادی خوب است که بتواند واقعی باشد و در اکثر مواقع همینطور است. 

برخلاف ظاهر سخاوتمندانه این سرویس‌ها این ضرب‌المثل قدیمی در اینجا صدق می‌کند: « اگر برای چیزی پول نمی‌پردازید خودتان محصول هستید». حقیقا این است که پروکسی سرورهای رایگان آنقدرها هم که فکر می‌کردید خوب نیستند. اما به پنج دلیل نباید از آن‌ها استفاده کنید. 

 

1- بیشتر پروکسی سرورها از HTTPS استفاده نمی‌کنند 

کریستین هاشک چند پروکسی سرور رایگان را اسکن کرد تا ببیند از آزمایش‌های امنیتی ساده می‌گذرند یا خیر. او دریافت که 79 درصد آن‌ها از اتصال HTTPS استفاده نمی‌کنند. این مشکل امنیتی بسیار بزرگی است و چیزی است که هرکسی که از پروکسی سرور رایگان استفاده می‌کند باید آن را در نظر بگیرد. 

نبود HTTPS به این معنی است که اتصال شما به سرور کدگذاری نشده است. کسی که بر این اتصال نظارت داشته باشد به راحتی می‌تواند بفهمد که شما چه داده‌ای را روی شبکه ارسال می‌کنید. درنتیجه پروکسی سرورها به هیچ وجه مناسب هرکاری که نیازمند حریم شخصی است، مثل وارد کردن اطلاعات کاربری حساس روی یک وب‌سایت، نیستند. 

 

2- می‎تواند اتصال شما را نظارت کند 

هاشک در مقاله خود اینطور بیان می‌کند که دلیل عدم استفاده‌ی وب‌سایت‌های پروکسی رایگان از HTTPS این است که خودشان می‌خواهند روی شما نظارت داشته باشند. این نظریه خیلی دور از ذهن نیست چرا که قبلاً هم هکرها از پروکسی سرورها برای دزدیدن اطلاعات کاربران استفاده کرده بودند. 

وقتی که شما از یک وب‌سایت پروکسی رایگان استفاده می‌کنید ممکن است فکر کنید که صاحب آن از روی خوش قلبی چنین سرویسی را در اختیار شما قرار داده است و قصد دزدیدن اطلاعات شما را ندارد. هیچ راهی وجود ندارد تا بتوانید بفهمید که صاحب یک سرور روی سخت افزار خود چه چیزی را برای نظارت بر شما نصب کرده‌اند، درنتیجه بهتر است ریسک نکنید. 

 

3- یک پروکسی سرور می‌تواند حاوی بدافزارهای مخرب باشد 

شاید سرور بهترین راه برای ویروس و بدافزار نباشد اما وقتی که از یک پروکسی سرور استفاده می‎کنید دراصل تصمیم می‌گیرید که به آن‌ها اعتماد کنید که کامپیوتر یا گوشی شما را آلوده نمی‌کنند. از آن بدتر این که ممکن است یک پروکسی رایگان به طور اتفاقی دستگاه شما را آلوده کند. به خاطر رایگان بودن این سرویس‌ها، بعضی از صاحبان آن‌ها با استفاده از تبلیغات کسب درآمد می‌کنند. آن‌ها به شما تبلیغات نشان می‌دهند و امیدوارند که شما با کلیک کردن روی آن‌ها هزینه‌های سرور را پرداخت کنید. 

متأسفانه بعضی از سازندگان بدافزار از تبلیغات برای انتشار ویروس استفاده می‌کنند و امیدوارند که وب‌سایت‌هایی که امنیت بالایی ندارند آن‌ها را منتشر کنند. اگر صاحب یک سرور پروکسی دقت نکند که چه تبلیغاتی را نشان می‌دهد ممکن است به صورت اتفاقی کامپیوتر شما را به بدافزار آلوده کند. آن‌ها ممکن است تا زمانی که کامپیوتر شما آلوده شده متوجه بدافزار بودن آن تبلیغات نشوند. 

 

4- پروکسی سرور ممکن است کوکی بدزدد 

وقتی که شما وارد یک سرور می‌شوید کامپیوتر شما یک فایل کوچک به نام کوکی درست می‌کند. این فایل اطلاعات ورود شما را در خود ذخیره می‌کند تا مجبور نباشید هربار این اطلاعات را وارد سایت کنید. این قابلیت اصولاً خیلی کاربردی است اما وقتی که یک پروکسی سرور بین شما و وب‌سایت قرار دارد این امکان وجود دارد که صاحب سرور کوکی شما را بدزدد. 

وقتی که کوکی اطلاعات کاربری شما را از مرورگرتان بردارد می‌توانند با نام شما وارد حساب‌های کاربریتان شوند. این که چقدر خرابی به بار بیاید به این بستگی دارد که شما از طریق پروکسی سرور به چه سایت‌هایی سر زده باشید. اگر به سایت‌های حساسی سر زده باشید به دردسر خواهید افتاد. 

 

5- سرویس بسیار ضعیف است 

وقتی که شما حریم شخصی خود را کنار می‌گذارید و امنیت خود را با این پروکسی سرورهای رایگان به خطر می‌اندازید شاید به این نتیجه برسید که ارزشش را نداشت. پروکسی‌های رایگان روی اینترنت معمولاً بسیار کم سرعت هستند چرا که بدون بودجه هستند و افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. با وجود تمام مشکلاتی که پروکسی‌های رایگان به وجود می‌آورند سرویسی که ارائه می‌دهند آنقدرها هم با ارزش نیست. 

 

چطور از امنیت خود محافظت کنیم؟ 

استفاده از  VPN

شاید پروکسی سرورهای رایگان مثالی برای ضرب المثل « هرچقدر پول بدی آش می‎خوری» باشد اما یک سرویس VPN

 خوب اینطور نیست. با پرداخت کمی پول برای یک VPN با کیفیت می‌توانید بدون به خطر انداختن امنیت خود در اینترنت چرخ بزنید. البته از VPNهای رایگان استفاده نکنید چرا که آن‌ها هم هیچ فرقی با پروکسی سرورهای رایگان ندارند. 

 

استفاده از پروکسی سرورهای رایگان با حواس جمع 

اگر واقعاً لازم است که از یک پروکسی وب رایگان استفاده کنید هیچ‌گاه اطلاعات شخصی خود را وارد آن نکنید. همیشه فکر کنید که یک هکر درحال خواندن اطلاعات شما از طریق پروکسی سرور رایگان است. اگر این موضوع به شما حس نا امنی می‌دهد پس بهتر است که از این پروکسی‌ها فاصله بگیرید. یک راه خوب این است که افزونه مرورگر نصب کنید تا به شما کمک کند تا خود را در برابر تبلیغ افزارها حفظ کند. درضمن همیشه یک آنتی‌ویروس خوب روی دستگاه خود داشته باشید تا اگر امنیتتان به خطر افتاد بتوانید از آن دفاع کنید. 

 

مواظب اطلاعات خود باشید 

پروکسی‌های رایگان راهی بسیار خوب برای دور زدن محدودیت‌ها روی اینترنت است. اما عدم پرداخت پول به این معنی است که صاحبان این سرورها باید به طریقی از نرم‌افزار خود پول دربیاورند. اگر امکانش وجود دارد از پروکسی سرورهای رایگان فاصله بگیرید و از VPN های معتبر استفاده کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

سواپ سیم‌کارت چیست؟ چطور جلوی آن را بگیریم؟

ظهور بات‎نت‎های اینترنت اشیاء ( چطور دستگاه‎های خود را محافظت کنیم؟)

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

mohammadReza

شنبه, 10 فروردین 1398

یه سوال
توی متن آخرتون نوشتید از VPN های معتبر رایگان استفاده کنیم..........
از کجا بدونیم معتبره؟!!

پاسخ

حمیدرضا

جمعه, 16 فروردین 1398

سلام ممنون بسیار مفید بود فقط کاش تفاوت vpn و پروکسی رو هم میگفتید

پاسخ

ثبت نظر