محققان از احتمال سرطان زا بودن ایرپاد خبر داده‌اند

محققان از احتمال سرطان زا بودن ایرپاد خبر داده‌اند

محققان از احتمال سرطان زا بودن ایرپاد، هدفون وایرلس اپل خبر داده‌اند اما این ادعا هنوز اثبات نشده است.

اپل حدود دو سال پیش هدفون‌ وایرلسی با نام ایرپاد (airpods) را راهی بازار کرد. علی رغم قیمت بالا، این هدفون وایرلس به شدت بین کاربران آیفون و سایر دستگاه‌های اپل مورد توجه قرار گرفت و فروش بسیار خوبی هم دارد. حتی اپل تصمیم گرفته تا نسخه جدیدی از این هدفون وایرلس را با نام ایرپاد 2 و در تاریخ 9 فروردین ماه 98 رونمایی کند.

نه تنها خود اپل به فکر توسعه محصول ایرپاد است؛ بلکه کمپانی‌های بسیار دیگری هم به تقلید از اپل، هدفون‌های وایرلسی را طراحی و راهی بازار کرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توانیم از هدفون وایرلس شیائومی که با نام ایرداتز پرو معرفی شده است نام ببریم که البته حدود یک سوم ایرپاد قیمت دارد.

اگرچه کاربران و کمپانی‌ها به شدت به ایرپاد و محصولات مشابهش علاقه‌مند هستند اما برخی از محققان احتمال می‌دهند که این محصولات، یعنی ایرپاد و سایر هدفون‌های وایرلس سرطان زا باشند. این تحقیق که نشان از سرطان زا بودن ایرپاد دارد، توسط 250 دانشمند به امضا رسیده و به سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است.

 

چرا ادعا می‌شود ایرپاد سرطان زاست

هدفون‌های وایرلسی مانند ایرپاد، برای اتصال به گوشی از تکنولوژی بلوتوث استفاده می‌کنند. بلوتوث هم برای انتقال داده‌ها از فرکانس الکترومغناطیسی (EMF) امواج رادیویی بهره می‌برد. از آنجایی که هدفون‌های وایرلس داخل گوشی به شدت به جمجمه نزدیک هستند، بنابراین احتمال سرطان زا بودن آن‌ها وجود دارد.

از سوی دیگر به تازگی مرکز جهانی سرطان هم اعلام کرده است که امواج الکترومغناطیسی می‌تواند سرطان زا باشد. همچنین عنوان شده است که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از امواج الکترومغناطیسی باعث ایجاد مشکلات عصبی و آسیب رساندن به DNA خواهد شد.

همانطور که گفتیم، در صورتی که افراد در معرض سطح بالایی از این امواج قرار بگیرند احتمال آسیب دیدنشان بالاست اما هنوز مشخص نیست که آیا امواجی که در دستگاه‌هایی مانند ایرپاد استفاده می‌شود و میزان بسیار پایینی هم دارد، سرطان زاست یا خیر.

البته سازمان جهانی بهداشت میزان امواجی که برای کاربران آسیب رسان نیست را مشخص کرده است اما از نظر محققان، دستور العمل‌های سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از ایجاد بیماری کافی نیست و همچنین کودکان هم نسبت به این امواج آسیب پذیری بیشتری دارند.

نشانه‌ها کاملا به سمت ایرپاد اپل است که سرطان زا بودن آن را ثابت کند اما اپل در سال 2016 درباره این مسئله کاملا توضیح داده است. به گفته اپل محصولاتش به نوعی طراحی و البته آزمایش شده‌اند که از نظر ایمنی برای انسان ضرری نداشته باشند.

 

اخبار مرتبط:

در تاریخ 9 فروردین ماه منتظر ایرپاد 2 اپل باشید

ایرداتز پرو؛ هدفون بی سیم شیائومی در رقابت با ایرپاد اپل رونمایی شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: phonearena


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر