ماشین‎های مدرن چطور خبرچینی صاحبانشان را می‎کنند؟

ماشین‎های مدرن چطور خبرچینی صاحبانشان را می‎کنند؟

دو محقق امنیتی «هکر کلاه سفید» روی یک اتومبیل تسلا مدل3 تصادف کرده لوکیشن کدگذاری نشده، عکس دوربین و دیگر داده‎هایی پیدا کردند. این داده‎های هک شده که تنها مختص ماشین‎های تسلا نیست نشان می‎دهد که اتومبیل‎های جدید درصورت تصادف یا فروش می‎توانند برای صاحبانشان خطر امنیتی محسوب شوند. 
این دو محقق گفته‎اند که در سال 2018 یک اتومبیل تسلا مدل 3 خریداری کرده‌اند و وقتی به کامپیوتر اتومبیل دسترسی پیدا کردند توانسته بودند داده‎های کدگذاری نشده‎ای از 17 دستگاه مختلف پیدا کنند ( این اتومبیل متعلق به یک شرکت ساخت‎وساز بوده و توسط کارمندان زیادی استفاده شده بوده است). این داده‎ها شامل دفترتلفن، شماره تلفن، آدرس ایمیل و محتویات تقویم یازده راننده و مسافر بوده است. این محققان همچنین به 73 لوکیشنی که در سیستم مسیریابی اتومبیل وارد شده بوده دست یافتند. 
علاوه بر آن این اتومبیل هنوز حاوی عکس‎های یکی از هفت دوربین مدل3 بوده است که شامل عکس از زاویه جلوی تصادف اتومبیل و همچنین یک ویدئو از تصادف بود. یکی از این محققان به CNBC گفت که اطلاعات مشابهی را از اتومبیل‎های دیگر تسلا از جمله مدل اس، مدل ایکس و دو مدل3 دیگر به دست آورده است. اشکال سلطانی، محقق امنیتی و تکنسین ارشد سابق FTC در این باره گفت: « عجیب است که تسلا انقدر بی دقت از داده‎های مشتریانش مراقبت می‎کند.» 
تسلا در بیانیه‎ای گفت که به مشتریانش این گزینه را می‎دهد تا با ریست کارخانه‎ای اتومبیل داده‎های شخصی را حذف کنند. اتومبیل‎های جدیدتر می‎توانند اطلاعات شخصی و تکنیکی بسیار زیادی را ذخیره کنند. اتومبیل‎های تسلا می‎توانند داده‎های تکنیکی بیشتری را ذخیره کنند زیرا سنسورهای بیشتری دارند اما این مشکل در بین همه‎ی اتومبیل‎های مدرن فراگیر است. البته مشکل داده‎های شخصی در اتومبیل‎های کرایه‎ای بزرگ‎تر هم هست. به همین دلیل کمیسیون تجارت فدرال از کسانی که اتومبیل کرایه می‌کنند خواست تا بیشتر مواظب اطلاعات شخصی خود باشند. 
با اتومبیل‎های جدید باید مانند گوشی‎های هوشمند رفتار کرد و پیش از فروش آن را به طور کامل ریست کارخانه‎ای کرد. سلطانی در این باره نوشت:« من فکر می‎کنم که سازندگان اتومبیل باید کاری کنند تا این اطلاعات به دست افراد متفرقه نیوفتد ( برای مثال کسانی که اتومبیل را می‎خرند و یا بنگاه فروش اتومبیل). مکان و مخاطبین اطلاعاتی بسیار شخصی و حساس هستند و این اطلاعات نباید همینطور در دسترس همه باشند. به خصوص که اتومبیل‎ها برعکس گوشی‎های موبایل تا دهه‎ها استفاده می‎شوند.» 
درضمن صاحبان اتومبیل همیشه روی وضعیت موجود کنترل ندارند. برای مثال در یک تصادف آخرین چیزی که یک راننده به آن فکر می‎کند ریست کردن ماشین است. درضمن ممکن است اگر تصادف سنگین باشد صفحه نمایش کار نکند و نتوان بدون سخت‎افزار اضافی به آن دسترسی پیدا کرد. درنتیجه با اتومبیل‎هایی که مدام درحال ذخیره داده هستند باید بیش از پیش مواظب باشید که این اطلاعات در دستان افراد اشتباه قرار نگیرد. 

 

بیشتر بخوانید:

ایسوس به حمله هک کامپیوترهای ساخت این شرکت واکنش نشان داد

گوگل یک شکاف امنیتی zero-day را در ویندوز7 گزارش کرد، مایکروسافت هنوز پچ امنیتی منتشر نکرده است

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر