به پنج دلیل اندروید محبوب‎تر از آیفون است

به پنج دلیل اندروید محبوب‎تر از آیفون است

درحالی که اپل اولین شرکتی بود که مفهوم گوشی هوشمند صفحه لمسی مدرن را به دنیا معرفی کرد اما سهم بازار آیفون از همان ابتدا به طور چشمگیری کاهش داشت. در سال 2010 اندروید سهم بازار iOS را از آن خود کرد و به محبوب‎ترین سیستم عامل موبایل دنیا تبدیل شد و تا امروز نیز محبوب‎ترین باقی مانده است. 

درحالی که بحث زیادی درمورد این که کدام سیستم عامل بهتر است شکل می‎گیرد اما نمی‎توان منکر شد که اندروید با 80 درصد سهم بازار جهانی محبوب‎تر است. اما چه چیزی باعث شده که این سیستم عامل از iOS بزرگ‎تر شود؟ در این مقاله ما پنج دلیل اصلی را که باعث محبوبیت بیشتر اندروید شده بررسی می‎کنیم. 

 

1- شرکت‌های بیشتری از اندروید استفاده می‎کنند 

یک دلیل اصلی محبوبیت اندروید این است که شرکت‎های گوشی سازی بسیار زیادی از آن به عنوان سیستم عامل خود استفاده می‎کنند اما iOS تنها به آیفون و آیپد ساخت اپل محدود می‎شود.  پس چرا سازندگان بسیار زیادی از اندروید استفاده می‎کنند؟ در سال 2007 گوگل و تعدادی از اوپراتورهای موبایل، شرکت‎های نرم‎افزاری و سخت‎افزاریOpen Handset Alliance) OHA) را برای رقابت با آیفون منتشر کردند. این گروه اندروید را به عنوان پلتفرم موبایل خود انتخاب کرده و آن را به صورت متن باز در اختیار سازندگان قرار دادند. 

این کار باعث شد که وقتی دیگر سیستم عامل‎های موبایل از دور خارج شدند شرکت‎های سازنده خودشان را با اندروید وفق دهند و به این صورت بیشتر سهم بازار در اختیار اندروید قرار گیرد. علاوه بر آن برندهای منطقه‎ای و استارت‎آپ‎ها نیز به این سیستم عامل پیوستند. تعداد جمعیت بالا در بازارهای چین و هند باعث شد تا شرکت‎های محلی که از اندروید استفاده می‎کردند تا حد زیادی بازار جهانی گوشی‎های هوشمند را در دست داشتند. سیستم عامل‎های موبایل دیگری نیز سعی کردند با اندروید و iOS رقابت کنند. اما این شرکت‎ها نتوانستند بازار را در دست بگیرند و در نهایت به اندروید پیوستند. 

 

2- دستگاه‎های اندروید در انواع قیمت موجود است 

یک دلیل دیگر محبوبیت اندروید نسبت به iOS این است که گوشی‎های اندرویدی در انواع قیمت موجود هستند. این موضوع به خصوص در کشورهای در حال توسعه که قیمت دلار در آن‎ها بسیار بالاست مهم است که در آن حتی ارزان‎ترین گوشی اپل نیز در این کشورها بسیار گران است. 

در این بازارها آیفون نتوانسته با بازار گوشی‎های میان رده قیمت پایین اندروید رقابت کند. بنا به گزارش StatCounter Global Stats، در امریکا سهم بازار iOS تا فوریه 2019 پنجاه و هفت درصد سهم بازار موبایل را در دست داشت. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، سهم بازار iOS در هند 2.8 درصد، در چین 26 درصد، در افریقای جنوبی 15 درصد، در برزیل زیر 15 درصد و در نیجریه حدود 5 درصد است. از آنجایی که هند و چین شامل حدود یک سوم جمعیت کل جهان می‎شوند میزان مصرف اندروید در این کشورها روی سهم بازار جهانی تأثیر چشمگیری دارد. 

 

3- اندروید با دستگاه‎های بیشتری سازگاری دارد 

درحالی که iOS اکوسیستمی دارد که شامل دستگاه‌های شخص ثالث زیادی می‎شود اما هنوز هم یک پلتفرم موبایل بسته است. با این حال اندروید اکوسیستم وسیع‎تری از لوازم جانبی و دستگاه‎های پوشیدنی دارد. به این معنی که شما می‎توانید یک ساعت هوشمند سامسونگ، اسپیکر گوگل هوم و گوشی هواوی داشته باشید و همه‎ی این دستگاه‎های متفاوت با هم کار می‎کنند. درنتیجه انتقال داده و سینک کردن دستگاه‎ها بسیار ساده‎تر است. 

این اکوسیستم وسیع کاربرانی را که نمی‎خواهند به یک برند سخت‌افزار محدود شوند جذب می‎کند. به این وسیله اگر شما یکی از وسایل اندرویدی خود را تعویض کنید مجبور نیستید که همه‎ی وسایل دیگر خود را نیز تغییر دهید. درضمن می‎توانید از کابل‎ها و لوازم جانبی دیگر دستگاه‎هایتان نیز استفاده کنید. اما آیفون اینطور نیست. اکوسیستم iOS چنین انعطاف پذیری را ندارد. 

 

4- هوش منصوعی و نرم‎افزار اندروید بهتر از آیفون است 

در ابتدا اندروید به اندازه‎ی اپل پیشرفته نبود و قابلیت‌هایی مثل دستیار دیجیتالی نداشت. با این حال در سال‎های اخیر اندروید در بسیاری از جنبه‎ها از اپل جلو زده است. بسیاری از اپلیکیشن‎ها که در ابتدا مختص iOS بودند هم اکنون در نسخه‎های اندروید نیز قابل استفاده هستند. علاوه بر آن گوگل با استفاده از هوش مصنوعی خانه هوشمند را نیز پوشش می‎دهد. 

البته هنوز هم اپلیکیشن‎های بی کیفیت روی اندروید یافت می‎شود. هنوز هم گوگل پلی استور پر است از اپلیکیشن‎های تقلبی و ضعیف. با این حال اپلیکیشن‎های رسمی گوگل و همچنین توسعه دهندگان وب خوب در سال‎های اخیر کیفیت نرم‎افزارهای اندروید را به شدت بالا برده است. علاوه بر آن اندروید سیستم عامل بسیار پیشرفه‎تری شده است و قابلیت‎های بسیار خوب و پیشرفته‎ای به آن اضافه شده است. 

 

5- دستگاه‎های اندروید متنوع‎تر هستند 

این که سازندگان بیشتری از اندروید به عنوان سیستم عامل دستگاه‎های خود استفاده می‎کنند تنها به این معنی نیست که تعداد گوشی‎ها و تبلت‎های اندروید بیشتر است بلکه به این معنی است که تنوع آن‎ها نیز بیشتر است. اپل هرساله تعدادی مدل آیفون و آیپد منتشر می‎کند. به طور میانگین در سال دو یا سه مدل جدید آیفون و سه یا چهار مدل آیپد معرفی می‎کند. درنتیجه اگر یک فرد طرفدار اپل از تولیدات یک سال خوشش نیاید باید تا سال بعد صبر کند و ببیند چه چیزی منتشر خواهد شد. 

اما دستگاه‏های اندروید انواع مختلفی دارد، قابلیت‌هایی دارد که مختص یک شرکت خاص است و تجربه‎ی متفاوتی را با خود ارائه می‌دهد. از آنجایی که اندروید متن باز است شرکت‎های سازنده این آزادی را دارند که سخت‎افزاری را بسازند که خودشان دوست دارند. 

این مجوز با آنی که مایکروسافت به سازندگان ویندوز فون و ویندوز موبایل داد متفاوت است. در مجوز مایکروسافت آمده بود که این سیستم عامل ملزماتی دارد که سازندگان باید هنگام ساخت سخت‎افزار آن‎ها را در نظر می‎گرفتند. اما یک مجوز متن‎باز به سازندگان این امکان را می‎دهد تا قابلیت‎های محصول خود را توجه به یک مخاطب خاص بسازند. آن‎ها همچنین می‏توانند محصولات آزمایشی و غیرمتعارف بسازند. برای مثال گوشی‎های هوشمند تاشو را در نظر بگیرید. همین که سامسونگ گلکسی فولد را معرفی کرد دو شرکت رقیب دیگر دست به ساخت دستگاه‎های تاشو زدند. 

درضمن بسیاری از گوشی‎های اندروید برای مخاطبان خاص با سلیقه‎ای خاص ساخته شده‎اند. از دوربین‎های پنج لنزی گرفته تا گوشی‎های هوشمند گیمینگ، دستگاه‎های اندروید برای هر سلیقه‎ی متفاوت چیزی خاص دارد. این تنوع باعث می‎شود که مشتریان بیشتری که سلیقه‎ای خاص دارند جذب گوشی‎های اندروید شوند. 

 

اندروید محبوب‎تر است اما آیا بهتر هم هست؟ 

در این مقاله ما به شما گفتیم که چرا اندروید محبوب‎ترین سیستم عامل موبایل است. اما این که کدام یک بهتر است به سلیقه‎ی شما باز می‎گردد. طرفداران اندروید به قیمت بالای آیفون و فقدان نوآوری از طرف اپل اشاره می‎کنند. با این حال طرفداران آیفون به مشکلات امنیتی و آپدیت‎های نامرتب در اندروید اشاره می‎کنند. این که شما کدام یک را انتخاب می‎کنید به اکوسیستمی بستگی دارد که در آن قرار گرفته‎اید. 

 

بیشتر  بخوانید:

6 مسئله حیاتی درباره اندروید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Farzad

جمعه, 16 فروردین 1398

اندروید و آیفون!!!!!؟؟؟؟
یا
اندروید و IOS

پاسخ

jj

جمعه, 16 فروردین 1398

اسیر عکسی هستم که گذاشتین..

پاسخ

ثبت نظر