چگونه فایل‎های hosts را روی لینوکس اصلاح و مدیریت کنیم؟

چگونه فایل‎های hosts را روی لینوکس اصلاح و مدیریت کنیم؟

یک فایل روی کامپیوتر شما موجود است که به عنوان یک دروازه کوچک بین شما و وب عمل می‌کند. به این فایل hosts  می‎گویند. اگی نیاز دارید یک وب‌سایت را مسدود کرده و یا میانبر وب شخصی روی لینوکس بسازید می‎توانید این کار را با اضافه کردن چند خط به فایل hosts انجام دهید. 

 

فایل hosts لینوکس چیست؟ 

فایل hosts یک فایل متنی آشکار است که همه‎ی سیستم عامل‎ها از آن برای ترجمه‎ی نام میزبان ( یا به عبارتی آدرس وب یا URL) به آدرس IP استفاده می‎کند. وقتی که یک آدرس اینترنتی مثل wikipedia.org را تایپ می‎کنید سیستم شما فایل hosts را چک می‎کند تا آدرس IP لازم برای برای اتصال به سرور مناسب دریافت کند. 

اگر فایل hosts را باز کنید می‎بینید که دایرکتوری به کل اینترنت در آن وجود ندارد. درعوض تنها چند خط کد می‎بینید. اما چرا؟ به این دلیل که سیستم شما در ابتدا فایل hosts را چک می‎کند و پس از آن سایت را روی سرورهای DNS که در تنظیمات شبکه شما تعریف شده چک می‎کند ( که معمولاً سرورهای DNS شرکت ISP شماست.) 

درنتیجه شما می‎توانید با استفاده از فایل hosts چیزی را اضافه کنید که از طریق سرورهای DNS قابل دسترسی نیستند ( مانند نام مستعار لوکیشن‎‌ها روی شبکه محلی که تنها در صورتی قابل دسترسی است که سرور DNS در شبکه محلی شما موجود باشد) یا آدرس‌های IP را نادیده بگیرد که سرورهای DNS شما به طور معمول ارائه می‌دهند. 

برای مثال اگر قصد باز کردن سایت wikipedia.org را داشته باشید سرورهای DNS آدرس IP ویکی‎پدیا را به کامپیوتر شما بازمی‎گردانند. اما اگر قصد داشته باشید که ویکی‎پدیا را روی کامپیوتر خود مسدود کنید می‏توانید یک ورودی در فایل hosts خود وارد کرده و به کامپیوتر خود بگویید که wikipedia.org به آدرس IP دیگری اشاره دارد که از آدرس IP کنونی ویکی‎پدیا متفاوت است. با فایل hosts کارهای بسیار زیادی می‎توان انجام داد و این یک مثال ساده بود. این که چه کاری انجام دهید به نیازهای خودتان برمی‎گردد. 

 

لوکیشن فایل Hosts لینوکس

روی لینوکس شما می‎توانید فایل hosts را تحت عنوان /etc/hosts بیابید. از آنجایی که این فایل یک متن آشکار است می‏توانید با ویرایشگر متن مورد علاقه‎ی خود فایل hosts را باز کنید. البته از آنجایی که فایل hosts یک فایل سیستمی است برای تغییر آن نیاز به حقوق ادمین دارید. درنتیجه برای ویرایش فایل با استفاده از یک ویرایشگر متن مبتنی بر ترمینال لینوکس مثل nano باید sudo را تایپ کنید تا درسترسی ابرکاربر را به دست آورید: 

sudo nano /etc/hosts

برای استفاده از ویرایشگر متن گرافیکی مثل gedit می‎توانید از gksu استفاده کنید:

gksu gedit /etc/hosts

شما باید برای این که بتوانید اپلیکیشن مناسب را با مجوزهای ادمین باز کنید از ترمینال استفاده کنید. شما تنها کافی است که nano یا gedit را با ویرایشگر متن گرافیکی یا مبتنی بر ترمینال مورد نظر خود تغییر دهید. در  nanoوقتی که کار ویرایش فایل پایان یافت Ctrl + X و سپس y را فشار دهید تا تغییرات اعمال شود. 

 

چگونه به فایل hosts سایت اضافه کنیم؟ 

hosts file

 

در فایل hosts هر ورودی خط خودش را دارد. سینتکس بسیار ساده است. آدرس IP که می‎خواهید نام سایت به آن ترجمه شود را تایپ کرده و کلید تب را روی صفحه کلید خود فشار دهید و سپس نام سایت را وارد کنید. برای مثال برای مسدود کردن ویکی‎پدیا فرمان زیر را تایپ می‎کنید ( به خاطر داشته باشید که به جای اسپیس‎بار باید کلید تب را فشار دهید): 

Wikipedia.org        127.0.0.1

127.0.0.1 یک آدرس IP حلقه‎ای است که همیشه به سیستم خودتان باز می‎گردد. از آنجایی که وب روی دستگاه شما ذخیره نشده مرورگر به شما می‎گوید که سایت یافت نمی‎شود و به این وسیله آن را مسدود می‎کنید. اگر حس خوبی به ترمینال ندارید می‎توانید از اپلیکیشن  Linux Mint’s Domain Blocker استفاده کنید. این برنامه به فایل hosts ورودی‌هایی اضافه می‎کند که وب‎سایت‎هایی که شما می‎خواهید را در چرخه‎ی 127.0.0.1 قرار می‎دهد. اما برای انجام دادن هر کار دیگر باید تغییرات را از طریق ویرایشگر متن انجام دهید.

 

ساخت میانبر در فایل hosts 

اگر روی شبکه‎ی خانگی خود یک کامپیوتر متصل است ( برای مثال با آدرس IP، 192.168.1.10) که یک وب‎سایت ساده دارد که زیاد به آن سر می‎زنید می‎توانید فرمان زیر را در فایل hosts خود تایپ کنید: 

  homeserver      192.168.1.10

حال اگر مرورگر خود را باز کرده و http://homeserver را تایپ کنید به صورت خودکار به 192.168.1.10 باز می‏گردد که بسیار ساده‎تر از وارد کردن آدرس IP است. درضمن شما می‏توانید با استفاده از فایل hosts یک میانبر به بعضی از سایت‎های خاص روی وب بسازید. از یک فرمان مثل nslookup برای یافتن آدرس IP وب‎سایت استفاده کنید، سپس آن را همراه با میانبر مورد نظر خود به فایل hosts اضافه کنید. اما این کار تنها با وب‎سایت‎هایی کار می‎کند که آدرس IP خاص دارند. درنتیجه ممکن است روی بیشتر سایت‎ها کار نکند. 

 

مشکلات اصلی فایل hosts

در این مقاله به شما گفتیم که چطور روی فایل host تغییر ایجاد کنید اما باز هم اگر از گوگل کروم استفاده کنید به مشکلاتی برخواهید خورد. این مرورگر فایل hosts را نادیده می‎گیرد. مگر این که یکی از این کارها را انجام دهید: 

1- http:// را اول هر آدرس وارد کنید. برای مثال اگر ویکی‌پدیا را در فایل hosts مسدود کرده باشید اگر wikipedia.com را در نوار آدرس وارد کنید کروم مسدودیت را دور خواهد زد. اما اگر http://wikipedia.com را در نوار آدرس وارد کنید از فایل hosts تبعیت خواهد کرد. 

2- اگر در تنظیمات کروم «Use a web service to help resolve navigation errors» را غیرفعال کنید دیگر نیازی نیست هربار در ابتدای نام سایت  http:// را وارد کنید. 

 

چگونه فایل hosts را تغییر دهیم؟ 

فایل hosts راهی بسیار ساده برای مسدود کردن دسترسی به بعضی از سایت‎ها روی کامپیوترتان است. از آنجایی که بسیاری از کامپیوترهای لینوکس کنترل والدین ندارند می‎توانید از این قابلیت به برای کنترل رفتار آنلاین فرزندانتان استفاده کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

چند فرمان ترمینال خیلی مهم برای کاربران تازه‎کار رزبری پای

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر