تاریخ چرخش GPS، عامل اصلی خرابی تاریخ و ساعت بسیاری از دستگاه‎های دیجیتالی

تاریخ چرخش GPS، عامل اصلی خرابی تاریخ و ساعت بسیاری از دستگاه‎های دیجیتالی

تاریخ چرخش GPS، عامل اصلی خرابی تاریخ و ساعت بسیاری از دستگاه‎های دیجیتالی.

دوره زمانی سیستم موقعیت یابی جهانی پایان یافته و یک دوره جدید شروع شده است. این رویداد می‎تواند روی دستگاه‌هایی که برای تشخیص زمان و مکان به GPS وابسته هستند اثر بگذارد. بیشتر ساعت‎ها زمان را از طریق زمان هماهنگ شده جهانی (UTC) دریافت می‎کنند. اما ساعت‎های اتمی روی ماهواره‎ها با زمان GPS هماهنگ شده‌اند. سیگنال زمانی که شما از طریق ماهواره‎های GPS دریافت می‎کنید بسیار دقیق بوده و در سطح جهان قابل دریافت است به همین دلیل بیشتر سیستم‌ها از آن به عنوان منبع اول خود برای دریافت زمان استفاده می‎کنند. 
وقتی که سیستم موقعیت یابی جهانی در ابتدا معرفی شد، زمان و تاریخ از طریق یک عدد ده-بیت تعریف شد. درنتیجه برخلاف تقویم گرگوری که از فرمت سال، ماه، تاریخ استفاده می‎کند تاریخ GPS از یک «عدد هفته» یا WN استفاده می‌کند. WN در پیام‎های مسیریابی به عنوان یک بخش ده بیت منتقل می‎شود و هر 1024 هفته یک بار چرخیده یا ریست می‎شود. 
از آن زمان هر هفته یک عدد اضافه شده و به عنوان بخشی از پیام GPS منتشر می‎شود. هفته‎ی GPS در تاریخ 6 ژانویه 1980 شروع شده و برای اولین بار در نیمه شب 21 آگوست 1999 صفر شد. در تاریخ 6 آوریل  GPS WN بار دیگر ریست شده که باعث شده داده‎های مرتبط با زمان و مکان در بسیاری از دستگاه‎ها دچار مشکل شود. البته لازم به ذکر است که تاریخ ریستارت WN در بعضی از دستگاه‎ها می‎تواند با توجه به زمان ساخت سفت‌افزار آن‎ها متفاوت باشد. 
این باگ که از آن با عنوان Y2K نیز نام برده می‎شود می‎تواند در بعضی رسیورهای GPS مشکلاتی مانند ریست زمان و خراب شدن اطلاعات مربوط به مکان ایجاد کند. البته اگر شما یک دستگاه تجاری با نرم‎افزار آپدیت شده دارید به احتمال زیاد مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد اما باز هم نرم‎افزار خود را چک کنید که آپدیت باشد. 

 

بیشتر بخوانید:

نوتیفیکیشن‌های اندروید را دریافت نمی‎کنید؟ ده راه برای حل این مشکل

با آدوب افترافکت اشیاء نامطلوب را از ویدئو حذف کنید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

 

 

منبع خبر: techcrunch

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر