اولین تصویر گرفته شده از یک چاله سیاه واقعی را ببینید

اولین تصویر گرفته شده از یک چاله سیاه واقعی را ببینید


برای اولین بار در تاریخ انسان می‎تواند به یک عکس از یک چاله سیاه خیلی بزرگ نگاه کند. این تصویر که می‎بینید توسط ابرکامپیوترها،هشت تلسکوپ قرار گرفته در سراسر دنیا، هزاران محقق و تعداد بسیار زیادی داده به دست آمده است. نتایج به دست آمده از این پروژه که به آن Event Horizon Telescope (EHT) می‎گویند امروز در یک کنفرانس خبری اعلام شد. 
شپرد دالمن، مدیر پروژه‎ی Event Horizon Telescope پیش از رونمایی از این تصویر در کنفرانس خبری گفت: « چاله‎های سیاه عجیب‎ترین چیزها در دنیا هستند». در این تصویر می‎توانید یک چاله سیاه را در وسط مسیه کهکشانی 87 عظیم (M87) که 53 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد ببینید. چاله سیاه در این کهکشان جرم بسیار بالایی دارد و محققان Event Horizon Telescope برآورد کرده‎اند که بیست میلیارد بار بازرگ‎تر از خورشید است. چاله سیاه M87 پیش از این نیز از طرف محققان مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته بود. 
در تصاویر اولیه کهکشان این محققان متوجه شدند که یک جت عظیم از پلاسما از مرکز آن خارج می‎شود. دانشمندان معتقدند که این جت از موادی ساخته شده که هیچ‌گاه وارد افق رویداد سیاه چاله نشده است. درعوض حرکت چاله سیاه M87 (که محققان معتقدند به سرعت درحال چرخش است) سرعت پلاسما را بالا برده و آن را به سمت فضا پرتاب می‎کند. 
Event Horizon Telescope یک تلسکوپ ساده سنتی نیست، بلکه مجموعه‎ای از هشت تلسکوپ رادیویی است که در پنج منطقه قرار دارند که همه یک قسمت از فضا را در طول یک هفته در آوریل 2017 مشاهده می‎کنند. بنا به گزارش Event Horizon Telescope، یک تلسکوپ باید تقریباً به اندازه‎ی زمین باشد تا بتواند عکس این چاله سیاه را در مرکز M87 بگیرد. 
دیمیتریوس پسالتیس، یکی از دانشمندان پروژه‎ی vent Horizon Telescope در دانشگاه آریزونا گفت :« شما باید چشمانی به بزرگی زمین داشته باشید و از طریق رادیو نگاه کنید تا بتوانید این منظره را ببینید.» هیچ کدام از این تلسکوپ‌ها به صورت جداگانه به اندازه‎ی کافی بزرگ نبودند اما با تلاش فراوان، محققین توانستند با به دست آوردن و پردازش داده‎های بسیار زیاد تصویر واقعی این سیاه چاله را به دست آورند. 
درحالی که به دست آوردن این عکس تنها یک هفته در آرویل سال 2017 طول کشید اما ترکیب کردن این حجم از داده ماه‎ها زمان برده و قرار دادن همه‎ی آن‎ها در یک مکان چالش بسیار بزرگی بوده است. همه‎ی این داده‌ها روی دیسک ضبط شده و به مکان‎هایی خاص فرستاده شده است که در آن‎ها ابرکامپیوترها ماه‎ها آن‌ها را آنالیز کرده‎اند تا توانسته‌اند این تصویر را به دست آورند. 
پیش از آن که این عکس برای عموم منتشر شود خود عکس و داده‎ای که برای ساخت آن به دست آمده یک قدم دیگر را نیز طی کرد: یک فرآیند بازنگری دقیق توسط محققانی در این زمینه که بخشی از پروژه نبوده‌اند. 

 

بیشتر بخوانید:

به احتمال 70 درصد ایلان ماسک شخصاً به مریخ خواهد رفت

آب دیده شده روی مریخ می‌تواند تنها شن باشد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سعید

جمعه, 23 فروردین 1398

سلام
سیاه چاله یا چاله سیاه؟

پاسخ

ثبت نظر