به پنج دلیل گوشی‎های هوشمند از گوشی‎های ساده امن‎تر هستند

به پنج دلیل گوشی‎های هوشمند از گوشی‎های ساده امن‎تر هستند

 

با وجود اتصال به اینترنت، بلوتوث، چند درگاه، GPS و اپلیکیشن‎های زیاد گوشی‎های هوشمند کابوس امنیتی هستند. اما اگر به این دلیل تصمیم بگیرید از یک گوشی قدیمی ساده استفاده کنید باید بدانید که اوضاع را بدتر کرده‎اید. به پنج دلیل امنیت گوشی‎های هوشمند از گوشی‎های قدیمی ساده بالاتر است. 

 

1- گوشی‎های هوشمند ارتباطات کدگذاری شده را پشتیبانی می‎کنند 

SMS در سراسر دنیا استفاده می‎شود اما به هیچ وجه امن نیست. گوشی‎های هوشمند به شما این امکان را می‎دهد تا با استفاده از روش‎هایی امنیت و حریم شخصی خود را حفظ کنید. یکی از این روش‎ها استفاده از اپلیکیشن‎های پیام‎رسان کدگذاری شده است که رهگیری را بسیار دشوار می‎کنند. البته این قابلیت تنها به مکالمات مبتنی بر متن محدود نمی‎شود. شما می‎توانید تماس‎های صوتی و تصویری کدگذاری شده نیز بفرستید. 

درحالی که گزینه‎های زیادی موجود است اما Signal  یکی از بهترین‌هاست. این اپلیکیشن رایگان و متن باز است درنتیجه شما می‎توانید بفهمید که توسعه دهنده چقدر توان کنترل مکالمات شما را دارد. علاوه بر آن از طرف شرکتی ساخته شده که تمرکز اصلی آن حریم شخصی است، درست برعکس فیسبوک و گوگل. درضمن درآمد این اپلیکیشن از طرف خیرین و تهیه می‎شود نه تبلیغات و ردیابی. 

 

2- گوشی‎های هوشمند بیشتر آپدیت می‎شوند 

همه‎ی ما عاشق آپدیت‎های سیستمی هستیم. یک نسخه‎ی جدید اندروید یا iOS می‎تواند گوشی شما را کاملاً نو کند. با این حال بیشتر آپدیت‎ها تغییرات ظاهری ندارند. بلکه پچ‎های امنیتی و رفع نقص در کد گوشی هستند. در طی این روند آپدیت‎های سفت‎افزاری روی سفت‎افزارهای قدیمی اوررایت یا بازنویسی می‎شوند. 

درنتیجه اگر سفت‎افزار قبلی شما مشکلی داشته باشد آپدیت آن را حل می‎کند حتی اگر پچ‎ها برای حل مشکل دیگری ساخته شده باشند. بیشتر گوشی‎های ساده هیچ‎‌گاه آپدیت نرم‎افزاری نمی‎شوند درنتیجه سفت‎افزار آن‎ها همیشه آلوده باقی خواهد ماند. البته بسیاری از گوشی‎های اندروید نیز چنین مشکلی دارند. 

 

3- سیستم عامل گوشی‎های هوشمند قابلیت‎های امنیتی بیشتری دارند 

سی سال پیش بیشتر گوشی‎ها دستگاه‎های سنگینی بودند که به دیوار آویزان می‎شدند. وقتی که تلفن‎ها بی‌سیم شدند هنوز هم باید در یک محدوده خاص می‎ماندند تا کار کنند. اولین قدم برای ساخت گوشی موبایل این بود که بتوان از خانه خارج شد و با تلفن صحبت کرد. 

اولین گوشی‎های موبایل فقط یک کار می‎توانستند انجام دهند: زنگ زدن. خیلی پیش از این که گوشی‎ها هوشمند شوند توسعه دهندگان قابلیت ارسال پیام، انجام بازی‏های ساده، دانلود زنگ و باز کردن صفحات وب را به آن‎ها اضافه کردند. هرکدام از این قابلیت‎ها امنیت گوشی را به خاطر می‎انداخت. 

درحالی که هنوز هم شرکت‎های سازنده با حفظ امنیت سایبری مشکل دارند اما تمام تلاششان را می‎کنند تا قابلیت‎های امنیتی را درون خود سیستم عامل قرار دهند. برای مثال اجازه‎ی دانلود را از منابع ناشناس نمی‎دهند یا با استفاده از تکنیک سندباکس نمی‎گذارند که اپلیکیشن‎ها به بخش‎های دیگر گوشی شما دسترسی داشته باشند. درنتیجه اگر از یک نسخه‏‌ی آپدیت یک گوشی جدید استفاده کنید و به اندازه‎ی کافی مواظب باشید به احتمال زیاد در امان هستید. 

 

4- اگر یک گوشی هوشمند در خطر باشد شما خواهید فهمید 

گوشی‎های هوشمند کامپیوترهای کوچکی هستند که در جیب جا می‎شوند. درحالی که شما هرکاری که با لپ‎تاپ انجام می‎دهید را نیز می‎توانید با گوشی‎های هوشمند خود نیز انجام دهید اما وضعیت برای گوشی‎های ساده اینطور نیست. در یک گوشی ساده شما نمی‎توانید کارهایی که با کامپیوتر می‎کنید را انجام دهید، برای مثال شما نمی‎توانید یک ترمینال باز کنید. درنتیجه شما نمی‎توانید بفهمید که گوشی شما به خطر افتاده است. مگر این که گوشی شما خراب شود، بازخوردهای عجیب دهد یا کیفیت آن به شدت کاهش یابد تا شما بفهمید که دچار بدافزار شده‎اید. 

روی گوشی‎های هوشمند شما به ابزارهایی دسترسی دارید که توسط آن‎ها می‎توانید بفهید بدافزارها به نرم‎افزار شما راه یافته‎اند یا خیر. شما توسط این ابزارها می‎توانید فایل‌های مخرب را شناسایی کرده و آن‎ها را حذف کنید. حتی اگر خودتان هم چک نکنید شخصی دیگر در جایی دیگر آن‎ها را یافته و اخبارش منتشر خواهد شد. 

 

5- اجزای فیزیکی جدا هستند 

گوشی‎های هوشمند از نظر ظاهری پیچیده‎تر هستند، به این معنی که اجزای داخلی بیشتری دارند. البته این موضوع به نفع شماست. برای مثال پردازنده‎ی بیس‎باند را در نظر بگیرید. گوشی‎های هوشمند معمولاً پردازنده‎های رادیویی بیس‎باند دارند که اتصال شما را به یک شبکه‎ی موبایل که جدا از پردازنده‎ی اصلی است مدیریت می‎کند. این دو واحد از طریق یک مسیر عبوری ارتباط برقرار می‎کنند که سیستم ارتباطی است که داده را بین اجزای کامپیوتر منتقل می‎کند. 

کدی که پردازنده‎های بیس‎باند را اجرا می‎کند اختصاصی است و محققان روی بعضی از تراشه‎ها رخنه امنیتی یافته‎اند. به همین دلیل جدا بودن این دو قطعه بسیار مفید است. اگر یک هکر بخواهد پردازنده‎ی بیس‎باند شما را آلوده کند به این معنی نیست که می‎تواند به پردازنده‎ای که بیشتر داده‎های شما را دربر دارد دسترسی داشته باشد. 

البته این یک شمشیر دولبه است. اجزای بیشتر به این معنی است که یک هکر به جاهای بیشتری می‎تواند سرک بکشد. البته این موضوع نیاز به دانش کامپیوتری زیادی دارد. درحالی که این موضوع باعث نمی‎شود تا بسیاری از حمله به شما صرف نظر کنند اما تازه‎کارها عملاً نمی‌توانند کاری انجام دهند. 

 

البته این به معنی امن بودن گوشی هوشمند شما نیست 

سازندگان گوشی‎‌، توسعه دهندگان اپلیکیشن، ژورنالیست‏‌های تکنولوژی و مصرف کنندگان همه قابلیت را به امنیت ترجیح می‎دهند. قابلیت‌ها هستند که باعث فروش یک گوشی می‎شوند، ما به خاطر آن‎ها اپلیکیشن دانلود می‎کنیم و به خاطر آن‎ها به جای گوشی‎های ساده از گوشی هوشمند استفاده می‎کنیم. 

اما همین قابلیت‌ها باعث شده‎اند که گوشی‎های هوشمند دستگاه‎های ناامنی شوند. کد به این معنی است که راه‎های بیشتری برای دور زدن قابلیت‌های امنیتی وجود دارد. اپلیکیشن‌های پیام رسان کدگذاری شده خیلی خوب هستند اما اگر بدافزاری دانلود کرده باشید که به یک کامپیوتر دیگر اسکرین‌شات بفرستد دیگر شما امنیت ندارید. نکته اینجاست که هم اکنون ما به مرحله‎ای رسیدیم که حتی اپلیکیشن‌های مشروع و قانونی نیز ما را ردیابی می‌کنند. 

استفاده از یک گوشی ساده قدیمی ممکن است با حذف اپلیکیشن‎ها روش‎های ردیابی امنیت و حریم شخصی ما را حفظ کنند اما اگر شما بتوانید از گوشی هوشمند مانند یک گوشی ساده استفاده کنید امنیت بیشتری خواهید داشت. البته می‎توانید هنگام خرید گوشی هوشمند چیزی را انتخاب کنید که اولویت آن امنیت و حریم شخصی شما باشد. 

 

بیشتر بخوانید:

نوتیفیکیشن‌های اندروید را دریافت نمی‎کنید؟ ده راه برای حل این مشکل

هفت اپلیکیشن کاربردی برای مدیریت سیم کارت روی اندروید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مهمان

دوشنبه, 26 فروردین 1398

مطلب بامزه و جالبی بود
ممنون

پاسخ

ثبت نظر