سریع‎ترین روش برای حذف برنامه‌ها از ویندوز10

سریع‎ترین روش برای حذف برنامه‌ها از ویندوز10

شما چطور برنامه‎ها را از ویندوز10 حذف می‎کنید؟ از یک نظر پاسخ می‎تواند بسیار ساده باشد اما از طرف دیگر ممکن است این کار بسیار پیچیده‎تر از آنی باشد که فکر می‎کنید. بله شما می‎توانید با استفاده از ابزارهای درونی سیستم عامل برنامه‎های ویندوز10 را حذف کنید اما گاهی اوقات این برنامه‎ها به اندازه‎ی کافی خوب نیستند. علاوه بر ابزارهای خود سیستم عامل گزینه‎های حذف برنامه‎ی automagic، اپلیکیشن‎های حذف بدافزار و غیره وجود دارد. گیج شدید؟ در این مقاله‎ی فیسیت ما شما را با انواع روش‎های حذف برنامه در ویندوز آشنا می‎کنیم. 

 

چطور برنامه‎ها را از ویندوز10 حذف کنیم؟ 

به طور کلی برای حذف برنامه از ویندوز از طریق خود سیستم عامل دو روش وجود دارد: اپلیکیشن تنظیمات (Settings )و  Control Panel

 

چطور برنامه‎های ویندوز10 را از طریق اپلیکیشن تنظیمات حذف کنیم؟

اپلیکیشن تنظیمات روش جدیدتر در بین این دو متد است. مایکروسافت در سال 2015 اعلام کرد که قصد دارد به طور کلی کنترل پانل را حذف کند اما با توجه به وابستگی سیستم عامل به این اپلیکیشن به نظر می‏رسد که این کار عملاً غیرممکن است. اما استفاده از تنظیمات یا تنظیمات روش امن‎تری است. برای شروع Settings را باز کرده به Apps > Apps and Features بروید. سپس قسمت Apps and Features را بیابید. 

حذف نصب

 

در اینجا یک لیست از اپلیکیشن‎های خود به همراه انداه و تاریخ نصب آن‎ها می‎بینید. برای راحت‎تر پیدا کردن اپلیکیشن مورد نظر خود می‎توانید از فیلتر استفاده کنید. برای حذف یک اپلیکیشن آن را هایلایت کرده و روی Uninstall کلیک کنید. 

 

چطور برنامه‎های ویندوز10 را از طریق کنترل پانل حذف کنیم؟ 

حذف نصب

 

اگر چیزهای سنتی را ترجیح می‎دهید می‎توانید با استفاده از کنترل پانل برنامه‎ها را روی ویندوز10 حذف کنید. البته اگر می‎خواهید بیشتر درمورد اپلیکیشنی که قصد حذف کردنش را دارید بدانید نیز این گزینه بهتر است. علاوه بر اطلاعاتی که در اپلیکیشن تنظیمات می‎بینید در کنترل پانل شماره نسخه و شرکت سازنده اپلیکیشن را نیز می‎بینید. 

کنترل پانل دیگر از طریق کلیک راست روی منو استارت در دسترس نیست و باید برای یافتنش آن را در کورتانا جست‎وجو کنید. وقتی که آن را باز کردید به Programs and Features بروید تا لیست تمام برنامه‎های روی کامپیوتر خود را ببینید. یک اپلیکیشن را هیالایت کرده و روی Uninstall در بالای پنجره کلیک کنید تا آن را از سیستم حذف کنید. 

 

ابزارهای شخص ثالث برای حذف برنامه از ویندوز10

ابزارهای شخص ثالث زیادی برای حذف برنامه روی ویندوز10 موجود است. در این مقاله ما بهترین‎ها را به شما معرفی می‎کنیم: 

 

1- Revo Uninstaller

جالب اینجاست که ابزار حذف برنامه خود ویندوز10 خیلی خوب نیست چرا که ورودی‎های رجیستری، فایل‎های سیستمی و یک سری چیزهای دیگر را حذف نمی‎کند. تنها راه حذف آن‎ها این است که خودتان به صورت دستی به پوشه‎های دایرکتوری قدیمی رفته و آن‎ها را حذف کنید. 

یک راه بهتر برای احذف اپلیکیشن روی ویندوز10 استفاده ازRevo Uninstaller است. دو نسخه‏ی رایگان و حرفه‎ای از این برنامه موجود است. در نسخه‎ی رایگان شما نمی‎توانید کل اپلیکیشن را حذف کنید اما می‎توانید فایل‎های و پوشه‎های باقی مانده از اپلیکیشن‎های حذف شده را اسکن و حذف کنید. نسخه‎ی حرفه‎ای کل اپلیکیش را حذف می‎کند اما 25 دلار هزینه دارد. درضمن یک نسخه‎ی آزمایشی سی روزه نیز موجود است. 

 

2- CCleaner

Ccleaner به خاطر این که به تبلیغ‎افزار بودن محکوم شد کمی بدنام شده است. با این حال این اپلیکیشن خیلی خوب است. اگر نیاز به یک اپلیکیشن دارید که برنامه‎های ویندوز10 را خیلی سریع حذف کند CCleaner بهترین گزینه است. برای استفاده از CCleaner برای حذف اپلیکیشن‎های ویندوز آن را باز کرده و به Tools > Uninstall بروید. در این قسمت یک لیست از تمام اپلیکیشن‎های روی سیستم خود می‎بینید. اپلیکشن مورد نظر خود را انتخاب کرده و Uninstall را فشار دهید. 

 

3- IObit

حذف نصب

 

آخرین ابزار شخص ثالث پیشنهادی ما IObit بیت است. این شرکت اپلیکیشن‎های بهینه سازی زیادی ساخته اما گزینه‎ی مورد نظر ما Advanced SystemCare 12 است. این برنامه شبیه به نسخه‎ی رایگان Revo Uninstaller است که می‎تواند باقی‎مانده‎ی اپلیکیشن‎های قدیمی حذف شده را پاک کند که شامل ورودی‎های رجیستری، پوشه‎های قدیمی و فایل‎های مخرب است. قیمت نسخه‎ی حرفه‎ای 20 دلار است که سرعت اینترنت را افزایش داده و فایل‎های رجیستری بیشتری را حذف می‎کند. 

 

حذف برنامه‎های مخرب روی ویندوز10 

بعضی از برنامه‎ها، به خصوص بدافزارها در مقابل روش‎های حذف معمولی مقاوم هستند. در این صورت شما به ابزارهای حذف بدافزار نیاز خواهید داشت. برنامه‎های آنتی‎ویروس بسیار زیادی موجود است که می‎توانید از آن‎ها استفاده کنید. 

 

اپلیکیشن‎های غیرقابل حذف ویندوز10

در آخر برای اپلیکیشن‎های ویندوز10 که قابل حذف نیستند مثل Alarm and Clock, Calculator, Groove Music و People چه کار کنیم؟ بعضی از اپلیکیشن‎های شخص ثالث به شما امکان حذف این برنامه‎ها را می‎دهند اما بدون نیاز به اپلیکیشن‎های خارجی نیز می‎توانید همین کار را انجام دهید. برای این کار باید از PowerShell استفاده کنید. 

برای باز کردن PowerShell روی منو شروع کلیک راست کرده و Windows PowerShell (Admin) را انتخاب کنید. 

وقتی که خواستید یک برنامه را حذف کنید Get-AppxPackage *[app name]* | Remove-AppxPackage را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. البته به خاطر داشته باشید که ممکن است پس از آپدیت ویندوز این برنامه‎ها دوباره بازگردند. 

 

کنترل برنامه‎های ویندوز10 خود را به دست بگیرید 

روش‎های زیادی برای حذف برنامه‎ها از ویندوز10 وجود دارد و روش‌هایی که ما به شما معرفی کردیم کار شما را راه خواهد انداخت. اما اگر چیزی را فراموش کرده‎ایم آن را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. 

 

بیشتر بخوانید:

در ویندوز 10 دیگر نیازی به اجکت کردن فلش مموری قبل از خارج کردن آن ندارید

آموزش تنظیمات Bios برای بوت شدن سیستم با فلش مموری

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر