پنج توزیع سبک لینوکس، ایده‎آل برای کامپیوتر با پردازنده اتم اینتل

پنج توزیع سبک لینوکس، ایده‎آل برای کامپیوتر با پردازنده اتم اینتل

پردازنده‎ی اتم اینتل خطی از میکروپردازنده‎ با ولتاژ پایین است. این نوع پردازنده که بیشتر روی دستگاه‎های قابل حمل مثل نوت‎بوک، نت-تاپ و تبلت استفاده می‎شود در برابر نرم‎افزارهای کنونی بسیار ضعیف است. اما به این معنی نیست که شما باید دستگاه‎های خود با پردازنده‎های اتم را دور بریزید. بلکه می‎توانید با یک توزیع لینوکس سبک آن را به زندگی بازگردانید. 

سیستم‎عامل‎های لینوکس معمولاً از منابع سیستمی کمتری نسبت به ویندوز استفاده می‎کنند و دلایل زیادی برای تغییر از ویندوز به لینوکس وجود دارد.از آنجایی که حتی توزیع‎های کامل مثل اوبونتو نیز پردازنده و رم کمتری نسبت به ویندوز استفاده می‎کنند، توزیع‎های سبک‎تر کاملاً به صرفه هستند. محیط‎های Xfce و LXDE طوری طراحی شده‎اند که از منابع کمتری نسبت به GNOME و KDE استفاده کنند. 

در این مقاله پنج توزیع بسیار سبک لینوکس را برای زنده کردن دستگاه‎هایی که پردازنده‎ی اتم دارند به شما معرفی می‎کنیم: 

 

1- Puppy Linux

لینوکس

 

Puppy Linux دارای حافظه بسیار کوچکی است. حتی در شعار تبلیغاتی این توزیع نوشته شده:« کامپیوتر خود را دور نیندازید، آن را با Puppy از نو بسازید.» ظرفیت کل این توزیع 100 مگابایت است و می‎توان آن را از طریق درایوهای فلش و دی‎وی‎دی اجرا کرد. حتی کل سیستم عامل نیز می‏تواند روی رم اجرا شود و این موضوع باعث می‎شود که کل حافظه دستگاه برای کارهای دیگر باقی بماند. آخرین نسخه، Puppy 6 مبتنی بر اوبونتو 14.04 LTS است که طول عمر بسیار بالایی دارد. 

 

2- Lubuntu

لینوکس

 

Lubuntu سبک وزن و بسیار سریع است. این توزیع از محیط دسکتاپ LXDE استفاده کرده و شامل یک سری اپلیکیشن می‎شود. فایرفاکس، فایل منیجر Pcmanfm و Lightdm GTK Greeter از قبل روی آن نصب شده‎اند. نیازمندی‎های سیستمی این توزیع بسیار کم هستند. وب‏سایت Lubuntu برای اجرای اپلیکیشن‎های وب سنگین مثل یوتیوب، فیسبوک و گوگل داکس 1 گیگابایت رم را پیشنهاد کرده است. 

لینوکس

 

3- Linux Mint MATE و Xfce

لینوکس

 

Mint یکی از محبوب‎ترین توزیع‎های لینوکس است. این توزیع که مبتنی بر اوبونتو و دبیان است بسیار مدرن، ساده و شیک بوده و همچنین استفاده از آن برای کاربر راحت است. آخرین نسخه، v18 ، بسیاری از کدک‎های مولتی‎مدیا از پیش نصب شده را حذف کرده اما به راحتی قابل نصب کردن هستند. 

لینوکس

 

نسخه‎های زیادی از Linux Mint موجود است و MATE و Xfce بهترین نسخه‎های سبک وزن Linux Mint هستند. هردو نسخه برای پردازنده‎های اتم و کامپیوترهای ضعیف بسیار مناسب هستند. درضمن در بین این لیست، Mint بهترین محیط را از نظر ظاهری دارد. 

 

4- CrunchBang

لینوکس

 

در بین توزیع‎های سبک وزن لینوکس، CrunchBang یکی از بهترین‎هاست. CrunchBang از محیط دسکتاپ سنتی استفاده نمی‎کند، درعوض از یک نسخه‏ی بازسازی شده ویندو منیجر Openbox استفاده می‎کند. درحالی که این توزیع مبتنی بر دبیان برای پردازنده‎ی اتم مناسب است اما طراحی آن برای همه نیست. در این توزیع بیشتر روی عملکرد تمرکز شده تا فرم، درنتیجه برای سخت‎افزارهای قدیمی‎تر مناسب است اما ظاهر خیلی خوبی ندارد. 

اما اگر مشکلی با ظاهر آن ندارید  CrunchBang انتخاب بسیار خوبی است و روی سخت‎افزارهای جدیدتر نیز خیلی خوب اجرا می‎شود. سازنده‎ی این توزیع، فیلیپ نیوبوراگ در فوریه سال 2015 اعلام کرد که پروژه‎ی Crunchbang را رها کرده اما گروه‎های بسیار زیادی از جمله  CrunchBang++، BunsenLabs و  CrunchBang-Monara راه آن را ادامه دادند. 

 

5- Porteus

لینوکس

 

Porteus کوچک و سریع است و می‏توانید آن را از انواع حافظه اجرا کنید. این توزیع 300 مگابایت است و در دو پکیج 32 و 64 بیت موجود است. درضمن می‎توانید Porteus را روی رم اجرا کنید. یک قابلیت دیگر Porteus این است که مدولار است، درنتیجه به جای استفاده از یک پکیج منیجر و اتصال به اینترنت هنگام نصب از ماژول‎های از پیش کامپایل شده استفاده می‎کند که پیش از نصب فعال و غیرفعال می‏شوند. 

Porteus یک انتخاب بسیار خوب است زیرا فشرده است، روی رم اجرا می‏شود و از نصب مدولار استفاده می‎کند که نتیجه‎ی آن یک سیستم عامل سریع و سبک است که زیر سی ثانیه بوت می‎شود. 

 

بیشتر بخوانید:

کرنل لینوکس چیست؟ چطور می‎توانیم نسخه‎ی کرنل خود را چک کنیم؟

چگونه فایل‎های hosts را روی لینوکس اصلاح و مدیریت کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر