اگر حساب اینستاگرام ما هک شد چه کار کنیم؟

اگر حساب اینستاگرام ما هک شد چه کار کنیم؟

هرچه هم که رمزتان قوی باشد حساب اینستاگرام شما ممکن است هک شود و اگر این اتفاق افتاد شما باید بلد باشید مشکل را حل کنید. در این مقاله‎ی فیسیت ما به شما می‎گوییم که وقتی حساب اینستاگرام شما هک شد چه کار کنید. درضمن به شما می‎گوییم که چه کار کنید تا دیگر این اتفاق در آینده نیوفتد. 

 

از کجا بفهمیم حساب اینستاگرام ما هک شده است؟ 

اینستاگرام

 


اگر کسی تلاش کند تا ایمیل و یا رمز حساب را تغییر دهد اینستاگرام به شما خبر می‎دهد. اما ممکن است کسی بدون این که شما بفهمید وارد حساب ایمیل شما شده و از آن استفاده کند. اینستاگرام تنها در صورتی به شما ایمیل می‎فرستد که کسی از یک کشور یا منطقه دیگر کسی وارد حساب شما شود. 
برای این کار به فعالیت‎های قبلی خود در حساب اینستاگرام سر بزنید. به استوری‎ها، پست‎ها، نظرات و پیام‎های دایرکت سر بزنید تا ببینید تغییری در آن‎ها ایجاد شده که از آن خبر نداشته باشید یا خیر. اگر یکی از دوستانتان حساب شما را هک کرده باشد به این طریق متوجه خواهید شد. 
شما همچنین می‎توانید از قسمت Account Data استفاده کنید تا اطلاعات مربوط به تغییرات در حریم شخصی، فعالیت‎های ورود و آدرس ایمیل را ببینید. اگر هنوز هم می‎توانید وارد حساب اینستاگرام خود شوید در یک مرورگر وب آن را باز کنید. به پروفایل خود رفته و روی آیکون تنظیمات کلیک کنید. در این قسمت روی Privacy and Security کلیک کرده و  View Account Data را انتخاب کنید. 


قدم اول: رمز اینستاگرام خود را تغییر دهید

اینستاگرام

 


اگر فقط رمز شما تغییر کرده باشد می‎توانید با ریستارت رمز حساب خود را بازگردانید. روی گوشی اندروید یا آیفون به صفحه‎ی لاگین رفته و Forgot Password? را لمس کنید. با وارد کردن آدرس ایمیل خود دستورالعمل گفته شده را اجرا کنید. سپس یک ایمیل برای ریست رمز خود دریافت می‎کنید. روی لینک کلیک کرده و یک رمز جدید وارد کنید. حتماً یک رمز قوی انتخاب کنید که قبلاً از آن استفاده نکرده‌اید. 

 

قدم دوم: دسترسی را از اپلیکیشن‎های مشکوک سلب کنید 

اینستاگرام

 


گاهی اوقات یک اپلیکیشن مخرب می‎تواند دلیل مشکلات شما با حسابتان باشد. وقتی که حساب خود را روی وب وارد کردید به بخش Profile رفته روی آیکون چرخ دنده کلیک و سپس Authorized Apps را انتخاب کنید. در این قسمت می‎توانید به لیست اپلیکیشن‎های خود رفته و آن‎هایی که استفاده نمی‎کنید و یا به خاطر ندارید که به آن‎ها مجوز داده‎اید را حذف کنید. 

 

قدم سوم: حساب هک شده‎ی خود را بازگردانید 

اینستاگرام

 


اگر حساب اینستاگرام شما هک شده و هکر تمام شناسه‎ها، از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن را تغییر داده بازگردانی حساب بسیار دشوارتر خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید یک حساب اینستاگرام هک شده را بازگردانید. 
وقتی که یک ایمیل نوتیفیکیشن از اینستاگرام دریافت می‎کنید باید سریع اقدام کنید. این ایمیل به شما می‎گوید که آدرس ایمیل و رمز شما تغییر کرده است. درضمن اگر تغییر رمز توسط شما تأیید نشده باشد یک لینک ریست رمز دریافت خواهید کرد. روی آن کلیک کنید تا درخواست خود را وارد کنید. 
وقتی که آن را ثبت کردید گروه امنیتی اینستاگرام پاسخ شما را داده و از شما می‎خواهند تا هویت خود را تأیید کنید. شما باید یک عکس از خودتان فرستاده و در آن یک کاغذ در دست بگیرید که کدی که اینستاگرام در ایمیل فرستاده را با دست روی کاغذ بنویسید. درضمن باید مشخص کنید که برای ساخت حساب خود از چه دستگاهی استفاده کرده‎اید. 
پس از آن دیگر کاری از شما برنخواهد آمد. باید صبر کنید تا تیم امنیتی تحقیقاتش را انجام داده و به این نتیجه برسد که حساب مال شماست. سپس یک ایمیل با این مضمون دریافت خواهید کرد که حساب اینستاگرام شما بازگردانی شده است. 

 

قدم چهارم: مواظب باشید تا حساب اینستاگرام شما دوباره هک نشود 


درحالی که هیچ راهی وجود ندارد که به طور قطع از هک شدن دوباره جلوگیری کرد اما می‎توان کارهایی کرد تا این اتفاق در آینده کمتر رخ دهد: 

 

از یک رمز قوی استفاده کنید


اینستاگرام توصیه می‎کند یک از یک رمز با حداقل شش کاراکتر از جمله شماره، حرف و علایم نشانه گذاری استفاده کنید. اما شما بهتر از یک رمز با حداقل ده کاراکتر از جمله شماره، کاراکترهای خاص، حروف بزرگ و حروف کوچک استفاده کنید. از همه مهم‎تر از رمزهایی استفاده کنید که اطلاعات شخصی شما را لو نمی‎دهند. به این صورت هیچ‎کس با مشاهده‎ی اطلاعات موجود شما مثل شماره تلفن و شماره ملی نخواهد توانست رمزتان را حدس بزند. 

 

رمز خود را به طور مرتب تغییر دهید


نیاز به گفتن نیست که هیچ‎گاه نباید رمز خود را به کسی بدهید. اما حتی اگر یک رمز قوی انتخاب کنید باز هم ممکن است این رمز به دست کسی بیوفتد. درضمن بهتر است که هر چند ماه یک بار رمز خود را تغییر دهید. 

 

احراز هویت دوعاملی را فعال کنید 

اینستاگرام

 


بهترین راه برای این که مطمئن شوید حساب اینستاگرام شما به اندازه‎ی کافی در امان است استفاده از احراز هویت دوعاملی است. این قابلیت باعث می‎شود تا کسی جز شما نتواند به حسابتان دسترسی داشته باشد. هربار که وارد حساب اینستاگران خود می‎شوید یک کد امنیتی به صورت پیام کوتاه به گوشی شما فرستاده می‎شود و تنها با وارد کردن کد می‎توانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید. 
برای فعال کردن احراز هویت دوعاملی به Profile > Settings > Privacy and Security > Two-Factor Authentication > Get Started بروید. در صفحه‎ی بعدی می‎توانید انتخاب کنید که کد را از طریق پیام کوتاه دریافت کنید یا یک اپلیکیشن تأییدگر. استفاده از پیام کوتاه راحت‎تر است اما همیشه امن نیست. اگر کسی به گوشی شما دسترسی داشته باشد به راحتی می‎تواند وارد حساب اینستاگرام شما شود. استفاده از یک اپلیکیشن تأییدگر مثل Google Authenticator یا Authy برای دریافت کد امن‎تر است. 
وقتی که روش مورد علاقه‎ی خود را انتخاب کردید آن را فعال کنید. برای گزینه‎ی اپلیکیشن تأییدگر اینستاگرام از شما می‎خواهد تا با استفاده از یک اپلیکیشن مثل Google Authenticator یا یک اپلیکیشن تأییدگر دیگر که نصب دارید آن را فعال کنید. 

 

نگذارید هکرهای اینستاگرام شما برنده شوند 


اگر اینستاگرام شما هم هک شده امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا بتوانید دوباره کنترل حسابتان را در دست بگیرید. با استفاده از توصیه‎های بالا نباید دیگر مشکلی برایتان پیش بیاید. 

 

بیشتر بخوانید:

حمله سایبری ویلینگ (Whaling): حمله‌ای بسیار خطرناک‎تر از فیشینگ

هفت سایت قابل اعتماد برای اسکن ویروس و حذف آن

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر