مهندس سابق گوگل از برنامه‎ی مخفی یوتیوب برای نابود کردن اینترنت اکسپلورر می‎گوید

مهندس سابق گوگل از برنامه‎ی مخفی یوتیوب برای نابود کردن اینترنت اکسپلورر می‎گوید

تقریباً ده سال پیش یوتیوب شروع به نشان دادن یک اخطار به کاربران اینترنت اکسپلورر6 کرد. در این اخطار گفته شده بود که به زودی این مرورگر مایکروسافت دیگر پشتیبانی نخواهد شد. این پیام در تمام صفحات یوتیوب نشان داده می‎شد. این درحالی بود که کاربران اینترنت اکسپلورر6 هجده درصد کل ترافیک یوتیوب را دربر می‎گرفتند. یک گروه از مهندسین یوتیوب که از این مرورگر قدیمی خسته شده بودند سعی داشتند آن را نابود کنند. 
کریس زاچاریاس، یک مهندس سابق گوگل و یوتیوب در این باره گفت: « ما فکر کردیم که چطور می‎توانیم انتقام خود را از اینترنت اکسپلورر6 بگیریم. نقشه بسیار ساده بود. ما یک اطلاعیه در بالای ویدئوهایی که برای کاربران اینترنت اکسپلورر6 پخش می‎شد نمایش دادیم.» این گروه از مهندسین طوری اطلاعیه را طراحی کرده بودند که بیشتر کارمندان یوتیوب آن را نمی‎دیدند. در آن زمان گوگل چند سال بود که یوتیوب را خریده بود و این سایت به اشتراک گذاری ویدئو هنوز خیلی با زیرساخت و قوانین گوگل سازگار نشده بود. 
مهندسین یوتیوب یک سری مجوز خاص به نام «OldTuber» ساخته بودند تا بتوانند قوانین مخصوص کد گوگل را دور بزنند و با ریویوهای کد محدود به پایگاه کد یوتیوب دسترسی پیدا کنند. زاچاریس و چند مهندس دیگر مجوز OldTuber را داشتند که به آن‎ها اجازه می‎داد اطلاعیه را بدون نظارت در جایی که می‎خواستند قرار دهند. زاچاریاس گفت: « ما موقعیتی داشتیم تا اینترنت اکسپلورر6 را برای همیشه نابود کنیم. موقعیتی که فقط یکبار پیش می‎آید.» 
این اطلاعیه در تاریخ ژوییه 2009 نمایش داده شد و خیلی زود شبکه‎های خبری اعلام کردند که گوگل قصد دارد پشتیبانی یوتوب از اینترنت اکسپلورر6 را قطع کند. زاچاریاس می‎گوید: « اولین کسی که به میز ما آمد مدیر روابط عمومی ما بود. همه‎ی خبرگذاری‎های تکنولوژی می‎پرسیدند که پرا یوتیوب قصد دارد پشتیبانی از اینترنت اکسپلورر6 را متوقف کند که در آن زمان مرورگر محبوبی بود. ما همه چیز را به گروه گفتیم و به آن‎ها کمک کردیم تا هرچه را که لازم است به رسانه بگویند.»
«حتی دو وکیل گوگل نیز می‎خواستند بدانند که چرا یوتیوب چنین اطلاعیه‎ای منتشر کرده و خواستند که به سرعت این اطلاعیه حذف شود. این وکلا به خاطر قوانین مبارزه با رفتار ضد رقابتی اتحادیه‎ی اروپا نگران بودند. اما معلوم شد که مهندسین یوتیوب این اطلاعیه را طوری برنامه ریزی شده بودند که تا به صورت تصادفی روی مرورگرهایی مثل فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر8 و حتی اوپرا نشان داده شود. این موضوع باعث شد که دیگر جای نگرانی وجود نداشته باشد.» 
این اطلاعیه به دیگر بخش‎های گوگل نیز گسترش یافت. تیم گوگل داک نیز چنین پیامی را درمورد پشتیبانی اینترنت اکسپلورر6 نشان دادند. نتیجه نهایی کاهش ناگهانی ده درصدی در ترافیک اینترنت اکسپلورر6 بود. نتیجه بسیار بهتر از چیزی بود که تیم توسعه دهندگان تصور می‎کردند. این تیم مهندسین شورشی به هدف خود رسیدند و توانستند اینترنت اکسپلورر6 را نابود کنند. میزان مصرف اینترنت اکسپلورر در 6 تا تاریخ آوریل 2012 به کمتر از یک درصد در امریکا رسید. 

 

بیشتر بخوانید:

اضافه شدن حالت ناشناس (Incognito Mode) به اج مبتنی بر کرومیوم در ویندوز10

گوگل مرورگر جدید مایکروسافت اج را مسدود نمی‌کند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر