بنا به یک گزارش جدید روییترز، کارمندان قرارداری فیسبوک از پستهای خصوصی فیسبوک و اینستاگرام برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده میکنند. مانند بیشتر شرکتهای تکنولوژی فیسبوک نیز از هوش مصنوعی و آموزش ماشینی برای مدیریت محتوا روی پلتفرم خود استفاده میکند. اما برای این کار نرمافزار هوش مصنوعی نیاز دارد تا انواع محتوا را شناسایی کند. برای آموزش این الگوریتمها دادههای نمونه باید آنالیز شوند. این دادهها باید توسط انسانها طبقه بندی و برچسبگذاری شوند. به این پروسه حاشیه نویسی اطلاعات میگویند.
مقالهی روییتر روی شرکت هندی WiPro متمرکز شده که 260 کارمند را برای حاشیه نویسی پستها بنا بر پنج دسته طبقه بندی کرده است. این دستهها شامل محتوای پست ( برای مثال سلفی یا عکس غذا)، موقعیت ( مثل تولد و عروسی)، قصد کاربر ( یک جوک، تلاش برای ایده دادن به سایرین یا برگزاری یک مهمانی) میشود.
کارمندان WiPro باید محتوای فیسبوک و اینستاگرام، از جمله آپدیت استاتوس، ویدئو، عکس، لینکهای به اشتراک گذاشته شده و استوری را بررسی کنند. هر بخش از محتوا توسط دو کارمند چک میشود و هر کامند در طول روز حدود 700 پست را چک میکند. فیسبوک تأیید کرد که این محتوای آزمایش شده توسط WiPro شامل پستهای خصوصی به اشتراک گذاشته شده برای تعداد خاصی دوست است و این دادهها شامل نام کاربران و اطلاعات حساس میشود. به گزارش فیسبوک دویست پروژهی برچسب گذاری محتوا در سراسر دنیا و هزاران کارمند در سراسر دنیا درحال کار کردن روی این پروژهها هستند.
چنین کارهایی برای آموزش هوش مصنوعی بسیار واجب است اما دسترسی چنین دادههای حساسی توسط این همه کارمند حریم شخصی کاربران را به خطر میاندازد. تحقیقات اخیر نشان میدهد که این کارمندان قراردادی اطلاعات دستگاههای آمازون اکو و دوربینهای امنیتی رینگ را نیز برچسبگذاری میکنند. وقتی که شما با الکسا صحبت میکنید فکر نمیکنید که کسی به مکالماتتان گوش میدهد اما این اتفاق میتواند رخ دهد.
این موضوع به خصوص برای شرکتهایی مشکلساز است که اهمیتی به امنیت و حریم شخصی کاربران نمیدهند. فیسبوک در این زمینه گفت که کارش قانونی است و یک سیستم حسابرسی معرفی کرده تا مطمئن شود که حریم شخصی کاربران حفظ میشود. با این حال ممکن است هنوز هم قوانین حفظ حریم شخصی اتحادیه اروپا را زیر پا گذاشته شود. طبق این قانون که شرکتها موظفند تا حریم شخصی کاربران را حفظ کنند.
فیسبوک میگوید که دادههایی که توسط کارمندان انسانی برچسب گذاری میشوند برای آموزش به سیستمهای آموزش ماشینی استفاده میشود که شامل پیشنهاد محتوا، توصیف عکس و ویدئو به کاربران معلول و مبارزه با محتوای مستهجن است.
بیشتر بخوانید:
تلگرام طلایی و هاتگرام از نظر گوگل مشکوک شناخته شدند
فیسبوک میلیونها پسورد اینستاگرام را به صورت متن آشکار ذخیره کرده است
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.
منبع خبر: theverge
ثبت نظر