رمز دوم یکبار مصرف چیست و چطور آن را بگیریم؟

رمز دوم یکبار مصرف چیست و چطور آن را بگیریم؟

از اول خرداد ماه داشتن رمز دوم یکبار مصرف برای همه تراکنش‌های اینترنتی ضروری است اما این رمز چیست و چطور باید آن را دریافت کرد؟

استفاده از کارت‌های بانکی کار انواع تراکنش‌های مالی و خریدهای اینترنتی را ساده کرده است. در این بین هکرها و افراد سو استفاده جو که از هر فرصتی استفاده می‌کنند، با ترفندهای مختلف مانند مهندسی اجتماعی و فیشینگ، رمز اینترنتی کارت کاربران را بدست آورده و به سادگی از آن‌ها کلاه‌برداری می‌کنند. اما نگران نباشید زیرا از اول خرداد ماه 98، استفاده از رمز دیگری به نام رمز دوم یکبار مصرف برای همه تراکنش‌های اینترنتی الزامی می‌شود. با فیسیت همراه باشید هرآنچه درباره این رمز جدید باید بدانید را مطرح کنیم.

 

رمز دوم کارت بانکی چیست

رمز معمولی که روی کارت‌ بانکی تعیین می‌شود برای استفاده فیزیکی از کارت بانکی، مثلا برداشت وجه از عابر بانک و یا خرید از دستگاه کارت خوان است. علاوه بر این رمز معمولی، رمز دیگری به نام رمز دوم یا رمز اینترنتی (رمزی 5 رقمی) وجود دارد که با مراجعه به عابر بانک می‌توانید برای کارت خود تعیین کنید تا بتوانید خریدهای اینترنتی، خرید شارژ و یا پرداخت قبوض با استفاده از کدهای USSD را انجام دهید.

رمز دوم کارت عابر بانک باعث شد تا پرداخت‌های اینترنتی به سادگی انجام شود اما این رمز بسیار خطرناک هم هست زیرا اگر این رمز به دست افراد سو استفاده جو بیفتد، بدون در دست داشتن کار به راحتی امکان کلاه‌برداری وجود دارد. این شرایط زمانی برای هکر ساده‌تر می‌شود که با طراحی یک صفحه فیشینگ، کاربر را ترغیب می‌کند تا با دست خودش همه اطلاعات کارت بانکی‌اش را در اختیار هکر قرار دهد.

سال‌هاست که مردم برای انجام تراکنش‌های اینترنتی از رمز دوم استفاده می‌کنند اما بالاخره بانک‌ها به این اتفاق‌نظر رسیده‌اند که رمز دوم به اندازه کافی مطمئن نیست و حالا تصمیم گرفته شده است تا رمز دوم یکبار مصرف جایگزین این رمزها شود.

 

رمز دوم یکبار مصرف چیست

برخلاف رمز دوم معمولی که همواره یک رمز حداقل 5 رقمی بود، رمز دوم یکبار مصرف 7 رقمی است و همان‌طور که از نامش پیداست تنها برای یک تراکنش اعتبار دارد و اعتبارش هم تنها برای مدت 60 ثانیه است. بنابراین اگر این 60 ثانیه گذشت و از رمز دوم یکبار مصرف استفاده نکردید، رمزتان منقضی شده و باید دوباره یک رمز دوم دیگر بگیرید.

البته گفته می‌شود که از این رمز یکبار مصرف حتی به جای رمز اصلی کارت هم می‌توانید استفاده کنید. مثلا در مکان‌هایی که فروشنده اجازه نمی‌دهد که خودتان رمز عبور را در دستگاه کارت خوان وارد کنید و یا اینکه از سالم بودن عابر بانک و امنیتش اطمینان ندارید، هم می‌توانید از رمز دوم یکبار مصرف استفاده کنید.

 

یک برداشت اشتباه

وقتی از رمز دوم یکبار مصرف صحبت می‌کنیم شاید تصور کنید که هر بار برای انجام تراکنش اینترنتی باید به یک عابر بانک و یا خود بانک مراجعه کنید و رمز را دریافت کنید، اما این تصور اشتباه است. تنها کافی است برای یکبار رمز دوم اینترنتی را فعال کنید و در دفعات بعدی با دریافت پیامک و یا یک پیام از اپلیکیشن بانکی خود، رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کنید.

 

نحوه فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف

حالا که به روزهای آخر اردیبهشت نزدیک‌تر می‌شویم، احتمالاً پیامکی از سمت بانک دریافت کرده‌اید که از شما خواسته است تا برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف، سریعاً به بانک مراجعه کنید.

بعد از مراجعه به بانک و دریافت رمز دوم یکبار مصرف، می‌توانید اپلیکیشن موبایلی بانک را روی گوشی خود نصب کرده و هر بار رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کنید. البته امکان ثبت شماره تلفن همراه هم وجود دارد که هر بار رمز دوم اینترنتی برای شما ارسال شود. البته برخی از بانک‌ها اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی نکرده‌اند و به همین دلیل هم تنها گزینه ثبت شماره تلفن و ارسال پیامک در اختیار شماست.

برخلاف پیامک‌هایی که هنگام تراکنش‌های برای شما ارسال می‌شود، ارسال رمز دوم یکبار مصرف هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت و کاملاً رایگان خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط:

اول خرداد ماه؛ رجیستری گوشی‌های مسافری لغو می‌شود

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی

جمعه, 20 اردیبهشت 1398

اینجا ایران است ...اولش رایگان( مثل پیامک تراکنش که اولش رایگان بود) ...چند ماه بعد به 1001 دلیل وبهانه پولیش میکنن بدون اینکه حتی بپرسن ویا اجازه بدن کسی این سیستم نخواد.. بعد هم کلی پول به جیب میزنن با این همه مشتری اجباری

پاسخ

ثبت نظر