مشکلات تنظیمات پروکسی شبکه را چطور رفع کنیم؟

مشکلات تنظیمات پروکسی شبکه را چطور رفع کنیم؟

 

گاهی اوقات یک آیکون علامت تعجب زرد در کنار آیکون اتصال به شبکه خود می‎بینید. سیستم عامل به شما پیشنهاد می‎دهد تا مشکل را حل کند اما وقتی که آن را جرا می‎کنید با این پیام مواجه می‎شوید: «Windows could not automatically detect this network’s proxy settings.». این پیام خطا چه معنی می‎دهد و چطور می‎توانید آن را رفع کنید؟ در این مقاله‎ی فیسیت به تنظیمات پروکسی ویندوز و روش حل این مشکل می‎پردازیم. 

 

1- کامپیوتر و روتر خود را ریبوت کنید 

پیش از استفاده از روش‎های پیشرفته همیشه ریستارت کامپیوتر را امتحان کنید. ممکن است این کار در عرض چند دقیقه مشکل شما را حل کند. این خطا معمولاً به تظیمات پیکربندی اشتباه روی کامپیوتر مرتبط است و ریستارت کردن روتر ممکن است مشکل را حل نکند. اما به هرحال بهتر است پیش از هر چیزی این راه را امتحان کنید.اگر ریبوت کامپیوتر و روتر مشکل را حل نکرد ادامه‎ی مقاله را بخوانید. 

 

2- تنظیمات پروکسی را در ویندوز مرور کنید 

پروکسی

 

از آنجایی که این مشکل با تنظیمات پروکسی ویندوز مرتبط است این مکان را باید چک کنید. برای دسترسی به تنظیمات پروکسی در ویندوز10 تنظیمات را باز کرده و به بخش Network & Internet بروید و از سمت چپ نوار کناری تب Proxy را باز کنید.

در این قسمت لیستی از گزینه‎های مرتبط با سرورهای پروکسی را می‎بینید. اگر از پروکسی استفاده نمی‎کنید اسلایدرUse a proxy server باید خاموش باشد. گزینه‎ی Automatically detect settings را روشن بگذارید. کاربرانی که از پروکسی استفاده می‎کنند ( مثلاً کسانی که در یک محیط کاری یا تحصیلی هستند) بهتر است که ابتدا با ادمین سیستم صحبت کنند تا از صحیح بودن جزئیات پروکسی اطمینان یابند. پس از آن دوباره سعی کنید به سیستم متصل شوید. اگر باز هم پیام خطا دریافت کردید گزینه‎ی Automatically detect settings را در تنظیمات پروکسی خاموش کرده و دوباره تلاش کنید. 

 

سرور پروکسی چیست؟ 

ما نمی‎خواهیم که حوصله شما را با جزئیات سر ببریم اما لازم است که توضیحی کوتاه درمورد پروکسی و این که چرا ویندوز با آن به مشکل برمی‎خورد بدهیم. 

اساساً پروکسی مانند یک مرد میانی بین کامپیوتر و اینترنت عمل می‎کند. به جای این که به طور مستقیم به اینترنت متصل شود شما به یک سرور متصل می‎شوید که اطلاعات را از اینترنت گرفته و به شما می‎دهد. 

پروکسی بیشتر در دانشگاه‎ها و شرکت‌ها کاربرد دارد که ادمین سیستم از آن برای بهره وری و امنیت استفاده می‎کند. کمی بعید است که شما از یک سرور پروکسی در خانه استفاده کنید مگر این که خودتان به هدفی خاص آن را تنظیم کنید. به همین دلیل اگر در خانه هستید بهتر است تنظیمات پروکسی را به طور کامل غیرفعال کنید. 

 

3- Network Adapter Troubleshooter را اجرا کنید

اگر روی آیکون اتصال شبکه کلیک راست کرده و Internet Connections troubleshooter را اجرا کنید ممکن است پیام خطای « Windows could not detect proxy settings» را ببینید، اما می‎توانید از یک ترابل‎شوتر شبکه‎ی دیگر استفاده کنید که به احتمال زیاد کمک بیشتری به شما خواهد کرد. 

دوباره تنظیمات را باز کرده و به Update & Security > Troubleshoot بروید. Network Adapter را یافته و troubleshooter را بیابید. شاید این ابزار مشکل شما را حل نکند اما ارزش امتحان کردن را دارد. 

 

4- آدرس IP و DNS را به صورت خودکار دریافت کنید 

آدرس آی پی

 

درحالی که این روش خیلی ربطی به تنظیمات پروکسی ندارد اما تنظیمات DNS و آدرس IP اشتباه نیز می‎تواند باعث دریافت پیام خطا شود. برای این که مطمئن شوید که مشکل از آن‎ها نیست به Settings > Network & Internet > Status بروید. روی دکمه‎ی Change adapter options در لیست کلیک کنید تا اتصالات شبکه را ببینید. سپس روی موردی که استفاده می‎کنید دوبار کلیک کنید. 

در اینجا گزینه‎ی Properties را انتخاب کرده و در لیست روی Internet Protocol Version 4 دوبار کلیک کنید. هردو گزینه‎ی Obtain an IP address automatically و Obtain DNS server address automatically باید انتخاب شده باشند. تنظیمات غلط می‎توانند باعث شوند که شما نتوانید آنلاین شوید. 

 

5- درایور شبکه خود را آپدیت کنید یا آن را به نسخه‎ی قبلی بازگردانید

فایروال

 

یک درایور شبکه‎ که آپدیت نباشد می‎تواند باعث ایجاد مشکل شود. به طور مشابه ممکن است شما آپدیتی نصب کرده باشید که درایور شبکه شما را با مشکل مواجه کند. به هر صورت جایگزینی آن می‎تواند مشکل را حل کند. روی دکمه‎ی استارت کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید. قسمت Network adapters را گسترش داده و روی اتصال خودتان دوبار کلیک کنید. 

روی تب Driver گزینه‎ی Roll Back Driver را انتخاب کنید تا آخرین آپدیت حذف نصب شده و به نسخه‎ی قبلی بازگردد. اگر پس از آپدیت به مشکل برخوردید از این گزینه استفاده کنید. Update Driver را انتخاب کنید تا بتوانید آپدیت‎های جدید را روی اینترنت چک کنید. البته ممکن است به این وسیله چیزی پیدا نکنید و ناچار شوید به طور مستقیم آخرین نسخه‎ی درایور را از سایت سازنده‎ی کامپیوتر خود دانلود کنید. 

 

6- با استفاده از خط فرمان پیکربندی شبکه را ریست کنید

ویندوز ابزارهای زیادی برای رفع مشکل از طریق خط فرمان دارد. یک سری فرمان‎های سریع می‎تواند مشکل شما را در چند دقیقه رفع کند. برای این کار روی منو شروع کلیک راست کرده و یک  Command Prompt (یا PowerShell) را به عنوان ادمین انتخاب کنید. سپس فرمان‎های زیر را یکی یکی اجرا کنید. این فرمان‎ها توابع شبکه زیادی را روی کامپیوتر شما ریست می‎کنند: 

etsh winsock reset

netsh int ip reset

ipconfig /release

ipconfig /renew

ipconfig /flushdns

 

7- نرم‎افزارهای آنتی‎ویروس، فایروال و VPN خود را چک کنید 

فایروال

 

مطمئن شوید که یک فایروال، آنتی‎ویروس یا VPN در اتصال شبکه شما اختلال ایجاد نمی‎کند. شاید نرم‎افزار انتخابی شما و یا چیزی که به تازگی نصب کرده‎اید آپدیتی داشته که تنظیمات را تغییر داده است. فایروال، آنتی‎ویروس و VPN خود را غیرفعال کنید و ببینید که مشکل حل می‎شود یا خیر. اگر مشکل حل شد به خاطر یکی از این اپلیکیشن‎ها بوده است. شما باید پیکربندی را چک کنید تا دیگر مشکل اختلال در شبکه پیش نیاید. 

 

8- دستگاه خود را اسکن کنید 

بعضی از بدافزارها مدام تنظیمات پروکسی را به هم می‎زنند تا نگذارند که شما آنلاین شوید. اگر هربار که دستگاه خود را ریبوت می‎کنید به پیام «Windows could not detect this network’s proxy settings» برخوردید شاید شما هم قربانی باشید. 

شما باید با یک اپلیکیشن ضد بدافزار مثل Malwarebytes دستگاه خود را اسکن کنید. با استفاده از این نرم‎افزار تمام بدافزارها و ویروس‎های سیستم شما شناسایی و حذف می‎شوند. پس از آن ببینید که مشکل رفع شده یا خیر. 

 

9- از یک System Restore استفاده کنید 

 

قابلیت System Restore کامپیوتر شما را به زمانی باز می‎گرداند که مشکلی نداشته است. اگر اخیراً به مشکل برخورده‎اید می‎توانید از این روش استفاده کنید. در منوی شروع  Control Panel را یافته و آن را باز کنید. اگر Category در بالا سمت راست انتخاب شده باشد Small یا Large icons و سپس ورودی System را انتخاب کنید. 

سپس روی System protection در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. در کادر باز شده روی System Restore کلیک کنید تا یک پنجره‎ی جدید باز شود. در این قسمت می‎توانید یک نقطه‎ی بازگردانی پیدا کنید. البته اگر کامپیوتر شما هیچ نقطه‎ی بازگشتی نساخته باشد نمی‎توانید از این قابلیت استفاده کنید. 

به خاطر داشته باشید که استفاده از ریستور پوینت هر برنامه یا درایوری را که از بعد از زمان مشخص شده نصب شده باشد حذف می‎کند. شما می‎توانید روی Scan for affected programs در ریستور پوینت کلیک کنید تا ببینید کدام برنامه‎ها حذف خواهند شد. سیستم ریستور روی اطلاعات شخصی شما اثری نخواهد داشت. 

 

10- تنظیمات شبکه‎ی خود را ریست کنید 

ریست شبکه

 

اگر همه‎ی روش‎های بالا را امتحان کردید و جواب نداد تنظیمات شبکه‎ی خود را به طور کامل ریست کنید. اگر هیچ راه حل دیگری پاسخگو نبود ریست تنظیمات شبکه باید هر مشکلی که سر راه است را از بین ببرد. خوشبختانه ریست کل پیکربندی در ویندوز10 کار ساده‎ای است. Settings > Network & Internet را باز کنید. در تب Status،  Network reset را در پایین یافته و روی آن کلیک کنید. 

مواظب باشید، چرا که این کار تمام اطلاعات شبکه را از کامپیوتر شما حذف می‎کند درنتیجه شما مجبورید اطلاعات را دوباره وارد کنید. اگر مشکلی با این کار ندارید روی Reset now کلیک کنید. کامپیوتر شما ریست را انجام داده و دستگاه شما را ریستارت می‎کند. 

 

بیشتر بخوانید:

هسته‎هایCUDA چه هستند و چطور گیمینگ کامپیوتر را ارتقا می‎بخشند؟

خرابی داده چیست؟ چطور یک هارد درایو خراب را تعمیر کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Zacer

دوشنبه, 03 شهریور 1399

سلام
خیلی مرسی از آموزش قسمت دوم کارمو راه انداخت
همیشه موفق باشید❤❤❤

پاسخ

کیارش

چهارشنبه, 03 دی 1399

حرف اول ایمل کوچک است نه بزرگ
مشکل اینترنت پیدا کردم هر کاری کردم درست نشد
ولی آخرین روش رو دارم امتحان میکنم که شاید کار بد افزار باشه
تا دیروز درست کار میکرد ولی امروز خراب شد
هر روشی هم امتحان کردم تنها با کابل می تونم به اینترنت وصل شم اگه میشه کمک کنید
ادرس ایمیل هم درست است

پاسخ

علی

شنبه, 25 بهمن 1399

نوکرتم چاکرتم نوکرتم چاکرتم
ممنون از شما درستتتتتتتتتتتتتتتتتتتت شد

پاسخ

فردین

پنج‌شنبه, 30 اردیبهشت 1400

بسیارررررررر سپاسگذار به راحتی با مراجعه به پراکسی متوجه شدم manual proxy setup روشنه و، خاموشش کردم یه سری برنامه ها که از کار افتاده بود درست شد، باز هم متشکررررر

پاسخ

ثبت نظر