پاسخ همه ابهامات درباره رمز دوم یکبار مصرف از زبان معاون بانک مرکزی

پاسخ همه ابهامات درباره رمز دوم یکبار مصرف از زبان معاون بانک مرکزی

پاسخ همه ابهامات درباره رمز دوم یکبار مصرف را از زبان معاون بانک مرکزی بشنوید.

رمز دوم یکبار مصرف، نحوه گرفتن آن و فرآیند اجرای این ماجرا، احتمالاً سؤال عده زیادی از شماست. درواقع برای اینکه امنیت حساب کاربران در تراکنش‌های اینترنتی بالا برود، این تصمیم گرفته شده است و از ابتدای خرداد ماه هم اجرایی خواهد شد. راهنمای کامل رمز دوم یکبار مصرف را در مقاله‌ای آماده کرده‌ایم اما حالا جزییات بیشتری درباره این نوع رمز و از زبان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی منتشر شده است که ابهامات را از بین می‌برد. با فیسیت همراه باشید تا سؤالات پیش آمده درباره این رمز جدید را با هم بررسی کنیم و پاسخ ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی را هم ببینیم.

 

پاسخ به ابهامات درباره رمز دوم یکبار مصرف

1- دلیل ارائه رمز دوم یکبار مصرف چیست؟

از چند سال قبل که موضوع برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی رو به افزایش گذاشته بود، به دنبال راهکاری در این زمینه بودیم که امروز یکی از این راهکارها در قالب رمز یکبار مصرف ارائه خواهد شد.

 

2- آیا رمزهای دوم معمولی از کار می‌افتند؟

این سؤال احتمالاً سؤال خیلی از افراد است که آیا از اول خرداد ماه رمز دوم معمولی آن‌ها از کار می‌افتد یا خیر. این ابهام با اطلاعیه‌هایی که می‌گفتند "هرچه سریع‌تر برای دریافت رمز دوم به بانک مراجعه کنید" بیشتر هم شده بود. حالا اما حکیمی درباره این موضوع چنین توضیح داده است:

در این زمینه یک بخشنامه فنی با هماهنگی بانک‌ها جلو می‌رفت و رسانه‌ای شد و این تفسیر صورت گرفت که همه رمزها از اول خرداد از کار می‌افتد و در این زمینه دغدغه‌ای ایجاد شد ولی اتفاق خاصی نمی‌افتد. رمز یکبار مصرف موضوع ارتقا امنیت پرداخت‌های مجازی است.

 

3- این نوع رمز دوم به گوشی هوشمند نیاز دارد؟

آن‌طور که گفته می‌شود این رمز  هر بار از طریق نرم افزار بانکی و یا پیامک برای کاربر ارسال خواهد شد اما گویا برخی از بانک‌ها این سرویس را تنها به اپلیکیشن محدود کرده بودند اما حکیمی خواستار از بین رفتن این محدودیت است و چنین توضیح داده است:

برخی از پیاده‌سازی‌های رمز یکبار مصرف بر اساس گوشی‌های هوشمند بوده و در بخشنامه‌ای که بانک مرکزی منتشر کرده ابلاغ شده که نباید محدود به یک برنامه‌ کاربردی باشد چرا که برخی گوشی‌های هوشمند محدودیت نصب برنامه دارد و تعداد زیادی از مردم نیز گوشی هوشمند ندارند.

 

4- رمز دوم یکبار مصرف برای کاربر هزینه‌ای دارد؟

انتظار نمی‌رود که ارسال رمز دوم یکبار مصرف روی اپلیکیشن هزینه‌ای داشته باشد اما ارسال پیامک به نظر هزینه‌بر می‌رسد و این سؤالی است که ذهن عده زیادی را درگیر کرده است اما حالا معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی این مسئله را رد کرده است:

این فرایند هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد و بابت تغییر فاز رمز نباید هزینه‌ای پرداخت شود. مردم هیچ عجله‌ای نباید داشته باشند و از طریق بانک‌ها به افراد اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

5- آیا زمان اجرای طرح از ابتدای خردادماه است؟

در همه اخبار و اطلاعیه‌ها بیان شده بود که تنها تا اول خردادماه برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف فرصت است اما حالا حکیمی این مهلت را برای بانک‌ها و نه برای کاربران اعلام کرده است:

زمان‌بندی بانک‌ها برای آماده‌سازی تا آخر اردیبهشت است اما این زمان‌بندی برای مردم نیست بلکه برای بانک‌ها اعلام شده تا آماده اجرای طرح شوند و مردم از این لحاظ نگرانی نداشته باشد.

 

6- این رمز برای همه تراکنش‌ها صادر می‌شود؟

تصور می‌شد که این رمز برای همه تراکنش‌هایی که به صورت اینترنتی و یا از طریق کدهای USSD انجام می‌شوند، صادر خواهد شد اما حالا حکیمی توضیح داده است که برای خرید شارژ، پرداخت قبض با اینترنت بانک و به طور کلی تراکنش‌های زیر 500 هزار تومان، رمز دوم یکبار مصرف لازم نیست و همان رمز ایستا کافی است:

تراکنش خرید شارژ و پرداخت قبض از طریق تلفن بانک و اینترنت بانک مشمول رمز یکبار مصرف نمی‌شود، همچنین این امکان برای کسب و کارهای نوپا اندیشیده شده که تا سقف 500 هزار تومان در روز با همان رمز ایستا قابل برداشت باشد و برای بالاتر از این مبلغ بانک به مشتری اعلام می‌کند که ظرف مدت اعلام شده رمز یکبار مصرف بگیرد که خطری متوجه حساب مشتری نشود. سقف 500 هزار تومان گذاشته شده که اگر خطری بابت رمز ایستا متوجه مردم شد در حد همان 500 هزار تومان در روز باقی بماند و شخص بتواند جلوی حساب را ببندد.

در نهایت او تاکید کرده است که رمز ایستا همچنان برای خریدهای زیر 500 تومان به قوت خود باقی است.

 

 

اخبار مرتبط:

رمز دوم یکبار مصرف چیست و چطور آن را بگیریم؟

 

دیوار و قوانین سخت‌گیرانه‌اش برای کوتاه کردن دست اخلالگران در بخش خودرو و املاک

بامیلو کوچکتر از همیشه شد؛ تعدیل نیروی گسترده در بامیلو

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: تسنیم


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر