برای جعل کنندگان شناسه IMEI مجازات حبس در نظر گرفته شد

برای جعل کنندگان شناسه IMEI مجازات حبس در نظر گرفته شد

برای جعل کنندگان شناسه IMEI مجازات حبس بین 1 تا 5 سال در نظر گرفته شد.

طرح رجیستری که از مهرماه 96 به اجرا درآمد، این روزها و با پایان مهلت ثبت گوشی‌های مسافریِ بدون محدودیت، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. 
در واقع سامانه همتا در بررسی‌هایی که انجام داده است متوجه شده که برخی از افراد سودجو، شناسه IMEI را جعل کرده‌اند و به این ترتیب دستگاه‌های غیرمجاز را به مشتریان فروخته‌اند. گویا این افراد از شناسه‌های معتبر روی دستگاه‌های قاچاق و یا دزدی استفاده می‌کردند و طرح رجیستری را دور زده و گوشی را به قربانی می‌فروختند.

 

توصیه‌هایی به خریداران گوشی هوشمند

این دستگاه‌ها که با کد IMEI جعلی ثبت شده‌اند، در مدت کوتاهی توسط سامانه همتا شناسایی می‌شوند و تنها ظرف مدت سه روز گوشی از شبکه خارج می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی نو و یا کارکرده را دارید، حتما از طریق سامانه همتا، از صحیح بودن و اصالت کد IMEI گوشی مطمئن شوید. از طرفی خریدتان را حتما از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و فروشندگان مستقر انجام دهید و حتما فاکتور مهر شده رسمی فروشگاه را هم دریافت کنید.

 

محکومیت جعل کد رجیستری گوشی

بنا به اطلاعیه سامانه طرح رجیستری، سامانه همتا، افرادی که گوشی را با کد IMEI جعلی به فروش می‌رسانند، مجرم محسوب شده و براساس ماده 731 قانونی مجازات اسلامی، به یک تا 5 سال حبس و جزای نقدی معادل 2 تا پنج برابر ارزش کالا محکوم می‌شوند.

 

اخبار مرتبط:

اول خرداد ماه؛ رجیستری گوشی‌های مسافری لغو می‌شود

نحوه فرآیند انتقال مالکیت تلفن همراه از طریق سامانه همتا

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر