Presearch؛ سرویس مبتنی بر بلاکچینی که می‌خواهد گوگل را شکست دهد

Presearch؛ سرویس مبتنی بر بلاکچینی که می‌خواهد گوگل را شکست دهد

Presearch؛ سرویس است مبتنی بر بلاکچین که می‌خواهد گوگل را شکست دهد. این سرویس به ازای هر سرچ، یک چهارم توکن PRE به کاربران می‌دهد.

گوگل بزرگ‌ترین و معروف‌ترین موتور جستجوی جهان است به طوری که گفته می‌شود 90 درصد سهم بازارِ موتورهای جستجو در دست گوگل است. اما آیا به نظر شما یک استارتاپ تازه از راه رسیده می‌تواند جای گوگل را بگیرد؟ با فیسیت همراه باشید تا داستان Presearch؛ استارتاپ انقلابی این روزها را بازگو کنیم.

 

Presearch؛ استارتاپی مبتنی بر بلاک چین، رقیبی جدید

استارتاپ Presearch در سال 2017 و مبتنی بر بلاک چین و با هدف تمرکززدایی در جستجو در اینترنت تأسیس شد و همان‌طور که توضیح دادیم و البته می‌دانید، گوگل مهم‌ترین بازیگر این حوزه است. به عبارتی Presearch قصد دارد تا جلو گوگل، شرکتی که عملاً همه چیز در نمایش محتوا و وب سایت‌های مختلف در دست اوست، قد علم کند. اما مسئله اینجاست که یک استارتاپ با چه پشتوانه و ایده‌ای قصد چنین اقدامی را دارد؟ باید بگوییم که برگ برنده Presearch، این استارتاپ 1 میلیون کاربری، در این رقابت، ارائه توکن‌های ارز مجازی است.

 

یک کینه دیرینه، محرک اصلی Presearch

استارتاپ Presearch به همین سال 2017 برنمی‌گردد بلکه هسته اولیه آن به سال 2008 و با نام دامنه Shopcity.com برمی‌گردد. Shopcity یک استارتاپ محلی بود که تصمیم داشت کسب و کارهای محلی را در نتایج جستجوی گوگل برای کاربران همان منطقه نمایش دهد تا به این ترتیب کاربران به راحتی کسب و کارهای محلی خود را بشناسند و ساده‌تر خرید کنند.

این روند تا سال 2011 همچنان به همین شرکت ادامه پیدا کرد تا اینکه Shopcity نسبت به رتبه‌بندی محتوا در گوگل اعتراض کرد زیرا این استارتاپ در صفحاتی نمایش داده می‌شد که عملاً کاربران به آن مراجعه‌ای نداشتند. گوگل اما با قدرت و البته زورگویی‌اش، شمشیر را از رو بسته و تصمیم گرفت کسب و کارهایی که در Shopcity قرار دارند را به کاربران نمایش ندهد.

این تصمیمات نهایتاً باعث شد تا Shopcity از گوگل به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا شکایت کند زیرا معتقد بود که گوگل به صورت سلیقه‌ای نتایج جستجو را نمایش می‌دهد. حامیان گوگل هم در این بین ساکت نماندند و ادعا کردند که این شکایت و شکایت‌های مشابه از سمت مایکروسافت هدایت می‌شود.

به اعتقاد این حامیان گوگل، موسسه‌های کوچک به حدی درآمد ندارند که بتوانند هزینه‌های چنین شکایاتی را بپردازند. بنابراین حتماً پای یک شرکت بزرگ در میان است. از سوی دیگر اغلب وکلایی که دفاع از شاکیان کوچک از گوگل را به عهده دارند، به طریقی با مایکروسافت هم در ارتباط هستند. به این ترتیب گفته می‌شود که مایکروسافت به جای مبارزه رو در رو با گوگل، دست به دامان کسب و کارهای کوچک شده است.

 

استراتژی‌های Presearch

1- سوئیس کاربران؛ تمرکز بر کاربر نه درآمدزایی

Presearch قصد دارد تمرکزش را بیشتر بر روی حوزه‌هایی بگذارد که گوگل کمتر به آن‌ها توجه کرده است. درواقع Presearch تصمیم دارد تا رابطه‌ای برد برد بین کاربران و کسب و کارها به وجود بیاورد. از سوی دیگر گزینه‌های جستجو به صورتی قابل شخصی‌سازی به کاربران ارائه شود. با همه این اوصاف به نظر می‌رسد که Presearch بیش از هر چیزی روی کاربرانش تمرکز کرده است و تمرکز اصلی آن روی درآمدزایی نیست.

 

2- هر سرچ جایزه‌ای برای کاربر دارد

یکی از جذابیت‌های Presearch، جایزه‌ای است که در ازای هر سرچ برای کاربرانش در نظر می‌گیرد. این سرویس ارز مجازی مخصوص به خود، یعنی PRE را برای این کار در نظر گرفته است که هر جستجو ¼ این ارز دیجیتال را برای کاربر به دنبال دارد. البته از این طریق نهایتاً در طول روز می‌توانید 8 توکن به دست بیاورید. قیمت هر توکن PRE هم در حال حاضر 0.05 دلار است.

این توکن‌ها هم قابل تبدیل به سایر ارزهای دیجیتال و هم قابل خرید و فروش خواهند بود. حتی کسب و کارها می‌توانند از این ارزها برای تبلیغات هم استفاده کنند. البته شاید هم عده‌ای به این امید که PRE روزی رشد کند، این ارز را ذخیره کنند. البته رشد این ارز مجازی با موفقیت و یا عدم موفقیت Presearch رابطه مستقیم دارد.

 

3- حفظ حریم خصوصی Presearch

یکی از نقاط مثبت Presearch ادعای ذخیره نکردن اطلاعات کاربران است. شاید این ادعا کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما presearch تصمیم گرفته است تا به زودی این سرویس را به صورت متن باز در دسترس کاربران قرار دهد تا به راحتی بتوانند همه‌چیز را کنترل کنند.

نظر شما درباره Presearch چیست؟ آیا این سرویس می‌تواند رقیبی جدی برای گوگل باشد؟

 

 

اخبار مرتبط:

مهندس سابق گوگل از برنامه‎ی مخفی یوتیوب برای نابود کردن اینترنت اکسپلورر می‎گوید

مترجم هوش مصنوعی آزمایشی گوگل به جز زبان، لحن را نیز ترجمه می‎کند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

z

جمعه, 28 تیر 1398

بله رقیب قدرتمندی هم خواهد شد مطمعنن

پاسخ

ثبت نظر