چطور سیستم عامل کروم را از طریق درایو USB روی کامپیوتر اجرا کنیم؟

چطور سیستم عامل کروم را از طریق درایو USB روی کامپیوتر اجرا کنیم؟

لازم نیست که حتماً یک کروم‎بوک بخرید تا بتوانید از قابلیت‎های سیستم عامل دسکتاپ گوگل استفاده کنید. دراصل به تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر و یک درایو USB است. گوگل به صورت رسمی چنین قابلیتی را منتشر نکرده اما توسعه دهندگان راهی پیدا کرده‌اند که توسط آن می‎توانید از نسخه‎ی متن آزاد این سیستم عامل لذت ببرید. این روش روی ویندوز، مک و لینوکس کار می‎کند و صدمه‎ای به سیستم عامل خودتان نخواهد زد. 

 

اجرای سیستم عامل کروم از طریق یک درایو USB 

در ابتدا باید یک درایو USB با دیسک ایمیج سیستم عامل کرومیوم بسازید. اما پیش از شروع به چند چیز نیاز دارید: 

• یک کامپیوتر با درگاه USB

• یک درایو USB با حداقل ظرفیت 4 گیگابایت 

• دانلود 7-Zip برای ویندوز، Keka برای مک و p7zip برای لینوکس

• دانلود Etcher برای ویندوز، مک و لینوکس 

نکته: درایو USB طی روند نصب به طور کلی پاک خواهد شد درنتیجه اگر اطلاعات مهمی روی آن دارید، آن‎ها را جایی ذخیره کنید. 

 

1- آخرین ایمیج سیستم عامل کرومیوم را دانلود کنید 

کروم

 

گوگل یک نسخه‎ی کرومیوم رسمی ندارد که دانلود کنید. اما بهترین منابع جایگزین Arnold و Bat هستند. 

 

2- ایمیج زیپ شده را اکسترکت کنید 

کروم

 

حال شما یک فایل 7-Zip زیپ شده روی هارد درایو خود دارید. با استفاده از اپلیکیشن 7-Zip که به آن اشاره کردیم آن را اکسترکت کنید. 

 

3- درایو USB را فرمت کنید 

کروم

 

درایو USB را به یک درگاه متصل کرده و آن را به صورت FAT32 فرمت کنید. این پروسه روی ویندوز بسیار ساده است. البته روی مک و لینوکس نیز خیلی دشوار نیست. برای کاربران مک، ابزار Disk Utility می‎تواند آن را به صورت FAT32 فرمت کند. اگر  با عنوان MS-DOS FAT نام گذاری شده بود نیز نگران نشوید. هردو یکی هستند. اگر روش‎های ویندوز و مک برای شما پیچیده هستند می‎توانید از اپلیکیشن  Formatter استفاده کنید. برای فرمت سریع کاربران لینوکس می‎توانند از GParted استفاده کنند. 

کروم

 

4- Etcher را اجرا کرده و ایمیج را نصب کنید 

کروم

 

تا اینجای کار باید یک درایو USB فرمت شده داشته باشید و آن را به کامپیوتر خود متصل کرده باشید. شما همچنین باید یک فایل ایمیج آنزیپ شده از آخرین نسخه‎ی کرومیوم و همچنین اپلیکیشن Etcher را روی کامپیوتر خود نصب داشته باشید. Etcher را باز کنید: 

1- روی Select Image کلیک کرده و فایل ایمیج Chromium OS را بیابید. آن را به Etcher اضافه کنید. 

2- روی Select Drive کلیک کرده و درایو USB کروم خود را که پیش‎تر ساختید انتخاب کنید. 

3- روی Flash کلیک کنید تا پروسه‎ی نصب ایمیج و تأیید نصب شروع شود. 

Etcher وقتی که ساخت ایمیج روی درایو USB تمام شد آن را تأیید می‎کند. صبر کنید تا به 100% برسد. وقتی که کار Etcher تمام شد شما یک درایو USB قابل بوت با سیستم عامل کرومیوم خواهید داشت. 

 

5- کامپیوتر خود را ریبوت کرده و گزینه‎های بوت را وارد کنید 

«بوت» پروسه‎ی انتخاب سیستم عامل است. هر کامپیوتری به شما اجازه می‎دهد تا انتخاب کنید که سیستم عامل را از کدام درایو بوت کنید. این درایو می‎تواند هارد درایو، USB یا حتی DVD باشد. شما باید بوت را وارد کرده و درایو USB که ساختید را انتخاب کنید.

کروم

 

برای ویندوز یا لینوکس: کامپیوترهای مختلف تنظیمات بایوس متفاوتی دارند. معمولاً منو گزینه‎های بوت کلیدهای میانبر F5, F8 یا F12 هستند.

برای مک: وقتی که مک خاموش و ریستارت شد کلید Option key را فشار دهید. این دکمه را آنقدر فشار دهید تا منو بوت را ببینید که به شما اجازه می‎دهد بین هارد درایو Macintosh یا درایو USB که متصل کرده‌اید یکی را انتخاب کنید. 

 

6- وارد سیستم عامل کروم شوید 

کروم

 

درایو USB را در منو بوت انتخاب کنید. اینتر را بزنید تا کامپیوتر از طریق درایو بوت شود. حال شما می‎توانید بدون ایجاد هیچ تغییری روی هارد درایو یا سیستم عامل خود از سیستم عامل کروم استفاده کنید. شما باید سیستم عامل کروم را با استفاده از حساب کاربری گوگل خود تنظیم کنید. نگران نباشید، این تنظیمات فقط برای اولین باری است که سیستم عامل خود را اجرا می‎کنید. در آینده هرگاه که آن را اجرا کنید به طور مستقیم وارد سیستم عامل می‎شود. 

 

از سیستم عامل کروم استفاده کنید 

حال که سیستم عامل کروم را روی یک داریو USB دارید از آن استفاده کنید. وقتی که از آن استفاده می‎کنید متعجب خواهید شد که چقدر شبیه به سیستم عامل‎های حرفه‎ای مثل ویندوز، مک و لینوکس است. شما حتی می‎توانید روی آن بسیاری از برنامه‎های لینوکس و حتی بعضی از برنامه‎های ویندوز را نصب کنید. اگر از این سیستم عامل خوشتان آمد می‎توانید یک کروم بوک بخرید. درضمن شما می‎توانید با استفاده از یک نرم‎افزار به اسم CloudReady  هر کامپیوتر و یا لپ‎تاپ را به کروم‎بوک تبدیل کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

پنج توزیع سبک لینوکس، ایده‎آل برای کامپیوتر با پردازنده اتم اینتل

کرنل لینوکس چیست؟ چطور می‎توانیم نسخه‎ی کرنل خود را چک کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر