اپل‎اسکریپت چیست؟ چطور با آن اسکریپت خودکارسازی بنویسیم؟

اپل‎اسکریپت چیست؟ چطور با آن اسکریپت خودکارسازی بنویسیم؟

اگر با دنیای اسکریپتینگ راحت هستید و یک لپ‎تاپ مک دارید اپل اسکریپت می‎تواند بهترین روش خودکارسازی برای شما باشد. اپل‎اسکریپت یک زبان قوی است که به شما امکان کنترل هر اپلیکیشنی که دارای کتابخانه‎ی اپل‎اسکریپت است را می‎دهد. شما می‎توانید از این زبان برای انجام کارهای ساده مثل تغییر سایز عکس‎های فوتوشاپ به صورت خودکار، تغییر نام پوشه‎ها و قفل کردن فایل‎ها با پسورد استفاده کنید. در این مقاله‎ی فیسیت ما به شما می‎گوییم چطور این کار را انجام دهید. 

 

اپل‎اسکریپت چیست؟ 

مانند بش، اپل‎اسکریپت یک زبان اسکریپتینگ است و مانند Automator با اپلیکیشن‎ها و Finder برای خودکارسازی کارها در ارتباط است. این زبان به عنوان بخشی از Mac OS System 7 در سال 1993 منتشر شد، از آن زمان در پوشه‎ی Utilities باقی مانده است. 

اپل‎اسکریپت در نسخه‎ی Mac OS X قوی‎تر شد. فریم‎ورک Cocoa باعث شد تا اضافه کردن سازگاری با اپل‎اسکریپت به اپلیکیشن‎ها ساده‎تر شود. انعطاف‌پذیری بیشتر و نحو ساده خط فرمان اپل‌اسکریپت، آن را به یکی از بهترین ابزارها برای توسعه دهندگان تبدیل کرد. 

 

بررسی اجمالی اپل‎اسکریپت از پیش نصب شده 

پیش از این که به طور دقیق بگوییم که اپل‌اسکریپت چه می‎گوید نگاهی به اسکریپت‌های از پیش نصب شده با Script Editor و نحوه استفاده از آن می‎اندازیم. اسکریپت‎های از پیش نصب شده در Macintosh HD > Library > Scripts قرار دارند. شما همچنین می‎توانید Script Editor را باز کرده و به Preferences > General > Show Script menu in menu bar بروید. سپس روی آیکون اسکریپت که در نوار منو قرار دارد کلیک کنید. 

اسکریپت

 

شما به راحتی می‎توانید یکی از اسکریپت‎های نوار منو را اجرا کنید. حال نگاهی به Folder Actions می‎اندازیم. Folder Action یک اپل‌اسکریپت است که به یک پوشه متصل است. وقتی که آن را فعال می‏کنید روی هر فایلی که به آن پوشه متصل شده اجرا می‎شود. 

اپل اسکریپت

 

اگر به  Folder Actions > Attach Scripts to a Folder بروید یک پاپ-آپ ویندوز از شما می‎پرسد که چه نوع اسکریپتی دوست دارید به پوشه‎ی خود اضافه کنید. شما می‎توانید عکس‎های خود را به صورت افقی یا عمودی اضافه کنید، فرمتشان را به JPEG یا PNG تغییر دهید، آن‎ها را بچرخانید و وقتی یک آیتم جدید اضافه شد یک پیام هشدار اضافه کنید. 

 وقتی که اسکریپت و پوشه‎ی مورد نظر خود را انتخاب کردید روی خود پوشه کلیک راست کنید. به Services > Folder Action Setup بروید و Enable Folder Actions را تیک دار کنید. سپس یک فایل را به بالای پوشه بکشید تا AppleScript اجرا شود. برای این که بهتر درک کنید که اپل‎اسکریپت چه کارهایی می‎تواند انجام دهد کمی در منو اسکریپت‎ها بچرخید. برای این که چیزهای بیشتری یاد بگیرید به پوشه‎ی Scripts بروید، روی هر اسکریپتی کلیک راست کرده و آن را با Script Editor باز کنید.

 

tell statement چیست؟

اپل اسکریپت

 

اپل‎اسکریپت از نحوی استفاده می‎کند که برای انسان قابل درک است. در مقایسه با دیگر زبان‎های برنامه نویسی، اپل‎اسکریپت به یک زبان قابل درک نوشته می‎شود چرا که از کلمات کامل و جملات برای فرمان‎ها استفاده می‎کند. درنتیجه درک آن بسیار راحت و خواندن آن بسیار قابل درک است. 

برای مثال به نحو add – new item alert.scpt در Folder Actions نگاهی بیندازید. در این قسمت می‎توانید مهم‎ترین بیانیه‎ی اپل‎اسکریپت « tell statement» را ببینید: 

on adding folder items to this_folder after receiving added_items

try

tell application "Finder"

--get the name of the folder

set the folder_name to the name of this_folder

end tell

 

tell statement از سه بخش ساخته شده است: 

1- کلمه‎ی «tell» 

2- هدف به مرجع (در اینجا یابنده‎ یا Finder اپلیکیشن) 

3- اقدام به اجرا (در اینجا “set the folder_name to the name of this_folder)

به بیان دیگر tell statement می‏گوید « به Finder بگویید تا هرگاه که اسکریپت به دنبال  «this_folder» گشت از نام و پوشه‎‎ای که این اسکریپت به آن متصل است استفاده کند». هدف اپل‎اسکریپت خودکارسازی وظایف است که به اپلیکیشن‎ها دستور می‎دهد تا کارهایی که خودتان دوست ندارید را انجام دهد، درنتیجه فرمان «tell» بسیار مهم است. با خود فرمان «tell» کارهای بسیار زیادی می‎توانید انجام دهید. 

نکته: خطی که می‎گوید «get the name of the folder--» تنها یک نظر است که به کاربر می‎گوید اسکریپت درحال انجام چه کاری است. نظرات بسیار مهم هستند، زیرا نه تنها به بقیه می‎گوید که اسکریپت شما درحال چه کاری است بلکه به خودتان نیز یادآوری می‎کند. 

 

اولین اپل‎اسکریپت خود را بنویسید 

اپل اسکریپت

 

اگر تجربه‎ای در برنامه نویسی دارید و با مفاهیمی مثل متغییرها، لوپ‌های do-while و شرایط آشنایی دارید استفاده‎های بسیار زیادی می‎توانید از اپل‎اسکریپت بکنید. در اینجا ما به شما آموزش می‎دهیم که چطور یک اسکریپت ساده بسازید، بنویسید، اجرا و ذخیره کنید: 

1- ساخت اسکریپت: Script Editor را باز کرده و به File > New بروید. 

2- نوشتن اسکریپت: پنجره‎ی Script Editor به دو بخش تقسیم می‎شود. قسمت بالا برای وارد کردن اسکریپت و قسمت پایین برای نشان دادن خروجی وقتی که اجرا شد. « !tell application "System Events" to display dialog "Hello world» را تایپ کنید. سپس روی دکمه‎ی چکش در نوار منو در بالای اسکریپت کلیک کنید تا کامپایل شود. این دکمه در اسکریپت شما گشته و خطاهای نحوی را می‎یابد. اگر کادر خطا مشاهده نکردید و اسکریپت شما فرمت و فونت تغییر یافت، فرمان به طور موفق کامپایل شده است. 

3- اجرای اسکریپت: دکمه‎ی پلی در کنار دکمه چکش قرار دارد. آن را فشار دهید تا ببینید چه اتفاقی افتاده است. 

4- ذخیره اسکریپت: حال که یک اسکریپت پایه دارید می‎توانید آن را به عنوان یک اپلیکیشن قابل کلیک ذخیره کنید. به File > Save بروید و زیر قسمت File Format، Application را انتخاب کنید. حال به جای باز کردن Script Editor و فشار دادن دکمه پلی می‎توانید روی اسکریپت خود دابل کلیک کرده و آن را اجرا کنید. 

اپل اسکریپت

 

با این نحو ساده شما تقریباً می‎توانید در هر اپلیکیشن مک هرکاری که دوست دارید را انجام دهید. برای مشاهده‎ی فرمان‎های موجود در هر اپلیکیشن به  File > Open Dictionary رفته و اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید. در این قسمت می‎توانید تمام فرمان‎های اپل‎اسکریپت را ببینید. 

 

برای خودکارسازی ساده از Automator استفاده کنید 

اگر از برنامه‎نویسی چیزی سر در نمی‎آورید راه‎های راحتی برای خودکارسازی وظایف وجود دارد. Automator از یک رابط کاربری گرافیکی دوستانه و رابط کاربری دوستانه است که کارهای کسل کننده را به کارهایی یک کلیکی تبدیل می‎کند. درحالی که Automator به اندازه‎ی اپل‎اسکریپت قابل شخصی‎سازی نیست اما استفاده از آن بسیار ساده‎تر است.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین شبیه‎سازهای اندروید برای ویندوز10

با این پنج زبان برنامه‎نویسی تابعی آشنا شوید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر