وقتی به اینترنت متصل می‎شوید سرعت کامپیوتر شما پایین می‎آید؟ این روش را امتحان کنید

وقتی به اینترنت متصل می‎شوید سرعت کامپیوتر شما پایین می‎آید؟ این روش را امتحان کنید

معمولاً وقتی که سرعت کامپیوتر ما پس از اتصال به اینترنت پایین می‎آید به آخرین چیزی که مشکوک می‎شویم خود اتصال به اینترنت است. اما چرا این اتفاق رخ می‎دهد و چطور می‎توانیم آن را رفع کنیم؟ برای یافتن پاسخ این مقاله‎ی فیسیت را از دست ندهید.

 

سرعت کامپیوتر در برابر سرعت اینترنت 

پیش از شروع لازم است بگوییم که در این مقاله ما به کاهش سرعت کامپیوتر پس از اتصال به اینترنت می‎پردازیم. کاهش سرعتی که روی هرچیزی از جمله باز کردن فایل‎ها و برنامه‎ها اثر می‎گذارد. درحالی که این مشکل بیشتر روی کامپیوترهای کم سرعت اثر می‎گذارد اما ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. این مشکل با کاهش سرعت خود اینترنت متفاوت است. 

 

1- ویندوز آپدیت در حال کار است

اگر کامپیوتر شما به طور مداوم به اینترنت متصل نیست وقتی که متصل می‎شود ناچار است خودش را به آپدیت‎های جدید برساند. یکی از بزرگ‎ترین عاملین این مشکل ویندوز آپدیت است. از آنجایی که ویندوز10 به طور مداوم در پیش زمینه دستگاه شما را آپدیت می‎کند ممکن است به ناگهان متوجه کاهش سرعت اینترنت خود شوید. البته این موضوع در نسخه‎های جدیدتر ویندوز10 کمتر مشکل ایجاد می‎کند اما باز هم وقتی که ویندوز آپدیت کار خودش را انجام می‎دهد سرعت سیستم پایین می‎آید. 

 

پیکربندی ویندوز آپدیت 

ویندوز آپدیت

 

برای رفع این مشکل می‎توانید تنظیمات ویندوز آپدیت را دستکاری کنید. بهSettings > Update & Security > Delivery Optimization بروید. اگر اسلایدر Allow downloads from other PCs روشن است ویندوز از یک اتصال سراسری برای به اشتراک گذاری آپدیت‎های ویندوز بین دستگاه شما و سایر دستگاه‎ها استفاده خواهد کرد. شما می‎توانید انتخاب کنید که آپدیت‎ها با کامپیوتر روی شبکه محلی به اشتراک گذاری شود یا اینترنت. 

اگر این تنظیمات روشن است آن را خاموش کنید و ببینید که مشکل شما حل می‎شود یا خیر. اگر خاموش بود آن را روشن کنید. شاید آپدیت‎ها مشکل شما را رفع کنند. البته ما به شما پیشنهاد می‏کنیم که آپدیت‎ها را با کل اینترنت به اشتراک نگذارید. 

ویندوز آپدیت

 

در این صفحه  Advanced options را انتخاب کنید. در این قسمت می‎توانید میزان پهنای باندی که ویندوز10 برای دانلود و آپلود استفاده می‎کند را محدود کنید. این کار باعث می‎شود تا بتوانید فعالیت ویندوز آپدیت را تا حدی محدود کنید. 

ویندوز آپدیت

 

شما همچنین می‎توانید ویندوز آپدیت را به طور کامل متوقف کنید. برای این کار به تب  Windows Update رفته و Advanced options را انتخاب کنید. اسلایدر Pause updates را فعال کنید تا ویندوز آپدیت به مدت 35 روز متوقف شود. 

هروقت آماده بودید آپدیت‎ها را نصب کنید این قابلیت را خاموش کرده و بگذارید ویندوز آپدیت اجرا شود. سپس آن را دوباره فعال کنید. البته به خاطر داشته باشید که فعال کردن این قابلیت باعث می‎شود که پچ‎های مهم امنیتی را دریافت نکنید. 

 

2- سینک شدن با حافظه ابری 

ویندوز آپدیت تنها سرویسی نیست که مدام از پهنای باند شبکه استفاده می‎کند. اگر از سرویس‎های حافظه ابری مثل دراپ‎باکس، گوگل درایو و وان درایو استفاده می‎کنید باید بدانید که آن‎ها هم مدام در حال سینک شدن هستند. در بیشتر مواقع این موضوع مشکل‎ساز نیست اما اگر به ناگهان شروع به سینک کردن چندین فایل کنند می‎توانند سرعت کامپیوتر شما را کاهش دهند. 

فضای ابری

 

گاهی اوقات حافظه ابری زمانی شروع به کار می‎کند که فکرش را نمی‎کنید. برای مثال گزینه‌ی آپلود دوربین موبایل روشن است و تمام عکس‎هایی که گرفته را روی فضای ابری آپلود می‎کند یا ممکن است یک ویدئوی سنگین را در دراپ باکس خود گذاشته‎اید که آپلود آن یک ساعت زمان می‎برد. 

درحالی که نرم‎افزار به شدت در حال کارکردن است می‎تواند روی عملکرد کامپیوتر شما اثر بگذارد. نتیجه همان چیزی می‎شود که درمورد ویندوز آپدیت گفتیم. اگر نمی‎خواهید که اپلیکیشن‎های حافظه ابری شما مدام در حال سینک شدن باشند روی آیکون آن‎ها درSystem Tray  کلیک راست کرده و Pause Syncing را انتخاب کنید. اگر سیستم شما به حال عادی بازگشت مشکل را پیدا کرده‎اید. 

فضای ابری

 

برای کاهش اثر سینک شدن بدون متوقف کردن آن پانل اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید. بیشتر آن‎ها پهنای باند یا بخش مشابهی دارند که به شما این امکان را می‎دهند تا انتخاب کنید که اپلیکیشن شما چقدر در پیش زمینه می‎تواند کار کند. 

البته تنها پهنای باند نیست که می‎تواند چنین مشکلی داشته باشد. ابزارهای شبکه سنگین مثل بیت تورنت نیز می‎توانند چنین مشکلی ایجاد کنند. اگر نرم‎افزارهای بکاپ دارید که از فایل‎های شما روی فضای ابری بکاپ می‎گیرد ممکن است چنین مشکلی برای شما رخ دهد. برای رفع این مشکل نگاهی به تنظیمات انداخته زمان خاصی را در طول روز که از کامپیوتر خود استفاده نمی‎کنید برای بکاپ گرفتن انتخاب کنید. 

 

3- بدافزار 

یک دلیل دیگر که ممکن است سرعت کامپیوتر شما را پایین آورد ویروس و یا بدافزار است. معمولاً بدافزارها از اتصال شبکه شما سوء استفاده می‎کنند تا داده‎های مورد نظر خود را جابه‎جا کنند، از پهنای باند شما برای متصل شدن به بات‎نت استفاده می‎کنند و یا تنها هدفشان کلافه کردن شماست. 

برای این که بفهمید مشکل از یک ویروس است یا خیر باید از یک برنامه‎ی آنتی‎ویروس استفاده کنید. اگر دچار ویروسی شده‎اید که آنتی‎ویروس‎های معمولی قادر به یافتن آن نیستند ما به شما پیشنهاد می‎کنیم که از نسخه‏ی رایگان Malwarebytes استفاده کنید. 

 

4- عملکرد هارد درایو 

اگر سرعت کامپیوتر شما پس از اتصال به اینترنت پایین آمد ممکن است مشکل از هارد درایو شما باشد. همانطور که می‎دانید درایوهای هارد دیسک قدیمی سرعت پایین‎تری نسبت به درایوهای حالت جامد دارد. اگر سرعت اینترنت شما بسیار بالاست این امکان وجود دارد که درایو شما نمی‎تواند خودش را به آن برساند. 

برای مثال اتصال شما ممکن است فایل‎های بسیار بزرگ‎تری از حد ظرفیت هارد درایو شما دانلود کند. این موضوع باعث پایین آمدن سرعت دستگاه می‎شود زیرا هارد درایو شما در حال تلاش است تا کار را به پایان برساند. 

اگر سرعت اینترنت شما خیلی بالاست و هنوز از درایو HDD در کامپیوتر خود استفاده می‎کنید ما به شما پیشنهاد می‎کنیم تا از یک SSD استفاده کنید. این کار نه تنها مشکل شما را حل خواهد کرد بلکه باعث می‎شود دیگر اجزای کامپیوتر شما نیز سریع‎تر عمل کنند. 

 

رفع مشکلات دیگر در عملکرد 

شبکه

 

چهار مورد بالا دلایل معمول کاهش سرعت کامپیوتر هنگام اتصال به اینترنت را رفع می‎کنند. در بیشتر مواقع وقتی که یک عملیات سنگین در حال پردازش روی کامپیوتر است سرعت کل سیستم پایین می‎آید. شما می‎توانید ببینید کدام برنامه بیشترین میزان مصرف را دارد و آن را متوقف کنید.

برای این کار با فشار دادن دکمه‎های Ctrl + Shift + Esc تسک منیجر را باز کنید. روی More details کلیک کنید تا لیستی از نام اپلیکیشن‎ها را ببینید. در تب Processes روی عنوان Network کلیک کنید تا ببینید کدام اپلیکیشن بیشترین میزان پهنای باند را درگیر کرده است. 

برای اطلاعات بیشتر به تب Performance رفته و Open Resource Monitor را انتخاب کنید. تب Network به شما اطلاعاتی درمورد این که هر برنامه با اتصال شبکه چه کار می‎کند نشان می‎دهد. درنهایت باید همیشه درایوهای خود، به خصوص درایورهای شبکه و تراشه را در آخرین نسخه آپدیت نگاه دارید. ممکن است یک باگ در درایورها برای شما مشکل ایجاد کرده باشد. 

 

بیشتر بخوانید:

چگونه ورژن ویندوز 10 در کمتر از 1 دقیقه را بفهمیم

چطور هارد درایو ویندوز خود را با نرم‌افزارClonezilla کلون یا شبیه‎سازی کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حسن

پنج‌شنبه, 10 تیر 1400

سلام من وقتی اینترنت از مبایل به کامپیوتر وصل میکنم ضعیف میشه چرا

پاسخ

حسن

پنج‌شنبه, 10 تیر 1400

من وقتی اینترنت از مبایلم به کامپیوتر وصل کنم ضعیف میشه چرا؟

پاسخ

ههههه

جمعه, 04 شهریور 1401

منم:(

ثبت نظر