سیستم عامل مدرن مایکروسافت چه ویژگی‌هایی دارد؟ تجربه‌ای از آینده

سیستم عامل مدرن مایکروسافت چه ویژگی‌هایی دارد؟ تجربه‌ای از آینده

مایکروسافت در حال تولید یک سیستم عامل جدید است. سیستم عامل مدرن مایکروسافت چه ویژگی‌هایی دارد؟

سیستم عامل مدرن مایکروسافت، عجیب‌ترین خبر این روزها در دنیای تکنولوژی است، سیستم عاملی که به ادعای مایکروسافت باید بتواند به دستگاه‌های جدید خدمت‌رسانی کند. مایکروسافت اگرچه توضیحاتی درباره این سیستم عامل مدرن داده است و برخی ویژگی‌هایش را بیان کرده است اما هنوز نامی برای آن تعیین نکرده است. جالب‌تر اینکه هیچ نامی از ویندوز هم به میان نیامده است، بنابراین به نظر می‌رسد نامی به جز ویندوز برای این سیستم عامل مدرن در نظر گرفته شود. با فیسیت همراه باشید تا هر آنچه درباره سیستم عامل مدرن مایکروسافت می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

ویژگی‌های سیستم عامل مدرن مایکروسافت

نمایی کلی از سیستم‌عامل مدرن

اولین نکته‌ای که در مورد سیستم عامل مدرن باید بدانید این است که شباهتی به ویندوز 10 ندارد زیرا ویندوز 10 بر پایه فناوری‌هایی توسعه پیدا کرده است که سال‌ها از زمان پیدایش این فناوری‌ها می‌گذرد. بنابراین این فناوری‌ها نمی‌توانند یک تجربه مدرن از سیستم عامل را برای کاربر ایجاد کنند.

در اصل هدف مایکروسافت ارائه سیستم عاملی است که بتواند روی دستگاه‌هایی مانند سرفیس هاب x2، هولولنز 2، نسل‌های بعدی ایکس باکس و دستگاه‌های آینده کار کند. از طرفی گفته می‌شود که به دلیل فناوری‌های نرم افزاری نوینی که در این سیستم عامل به کار گرفته خواهد شد، حجم سیستم عامل نوین مایکروسافت نسبت به ویندوز 10 بسیار کمتر خواهد بود.

 

به‌روزرسانی یکپارچه

مهم‌ترین مشخصه‌ای که به سیستم عامل مدرن مایکروسافت نسبت داده می‌شود، به‌روزرسانی یکپارچه است که این نوع به‌روزرسانی پیش‌تر به Windows Core OS نسبت داده می‌شد. گویا این به‌روزرسانی یکپارچه چیزی شبیه به آپدیت‌های سیستم عامل کروم است.

این به‌روزرسانی به نحوی نامحسوس نصب خواهد شد که در انجام کارهای عادی کاربر خللی ایجاد نشود. درواقع زمانی که آپدیت آماده نصب می‌شود، سیستم عامل فایل‌های آپدیت را در یک قسمت آفلاین و مجاز قرار می‌دهد تا نیازی نباشد از طریق ری‌استارت فایل‌ها نصب شوند و همین عمل باعث می‌شود که نصب به صورت نامحسوس انجام شود.

 

امنیت به صورت پیش‌فرض

امنیت همواره یک مسئله مهم برای مایکروسافت بوده و در ویندوز 10 هم تا حد زیادی این امنیت را فراهم کرده است اما در مورد سیستم عامل مدرن، مایکروسافت سخت‌گیرتر است. به عبارتی دیگر فایل‌های سیستمی قابل دسترسی نیستند بلکه در یک محیط کاملاً ایزوله نگهداری می‌شوند.

این موضوع یک سطح امنیتی عالی را فراهم می‌کند زیرا حتی اگر ناخواسته یک بدافزار را روی سیستم خود نصب کنید، چون فایل‌های سیستم عامل در دسترس برنامه‌ها نیستند، امنیت سیستم عامل به خطر نمی‌افتد و ریسک اینکه داده‌های شما به واسطه بدافزار، ویروس و یا باج‌افزار از دست برود، به حداقل می‌رسد. درواقع این مدل امنیتی که مدنظر مایکروسافت است، دقیقاً چیزی شبیه به امنیتی است که در iOS شاهد آن هستیم.

 

اتصال دائمی

سیستم عامل مدرن مایکروسافت از دستگاه‌های که قابلیت 5G و LTE را دارند، پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین اگر کامپیوتر شما یک مودم Cellular داشته باشد، سپس سیستم شما اتصال دائمی خواهد داشت یعنی فارغ از مکانی که در آن قرار دارید، همواره به اینترنت دسترسی خواهید داشت. البته در حال حاضر در ویندوز 10 آرم هم شاهد اتصال دائمی هستیم.

 

عملکرد پایدار

در زمینه عملکرد، سیستم عامل مدرن مایکروسافت و برنامه‌هایی که در مایکروسافت استور هستند، به لطف پوسته جدید، عملکردی سریع و روان خواهد داشت. درواقع به نظر می‌رسد که مایکروسافت بسیاری از اجرا و ویژگی‌هایی قدیمی که سرعت را پایین می‎‌آوردند را حذف کرده است. از طرفی درست مانند مک‌اواس، در این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت، بعد از روشن کردن سیستم، به همان کاری که قبلاً در حال انجامش بوده‌اید باز خواهید گشت.

 

هوش‌ مصنوعی و فضای ابری

مایکروسافت هر دو این مفاهیم را به صورت هم‌زمان مورد توجه قرار داده است و قصد دارد هوش مصنوعی را در تمام بدنه سیستم عامل مدرنش به کار ببرد. بیش از همه نفوذ هوش مصنوعی در کورتانا، دستیار صوتی مایکروسافت را شاهد خواهیم بود.

 

انواع راه‌های ورود اطلاعات به سیستم؛ قابلیت هیجان انگیز Gaze

یکی از ویژگی‌های جالب سیستم عامل مدرن مایکروسافت به نحوه تعامل آن با کاربر برمی‌گردد. به گفته مایکروسافت در این سیستم عامل از طریق موس، کیبورد، لمس، صدا، قلم و حتی نگاه (که به عنوان Gaze آن را می‌شناسیم) می‌توانید به سیستم ارتباط برقرار کنید. این مسئله کاملاً مشخص می‌کند که سیستم عامل مدرن مایکروسافت روی هر دستگاهی (کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و...) قابل اجرا خواهد بود زیرا به موس و کیبورد معمولی و همیشگی محدود نیستید.

قابلیت Gaze در حال حاضر در هولولنز 2 در دسترس است اما می‌توانید آن را به ویندوز 10 در کامپیوترهای شخصی اضافه کنید و با یک لوازم جانبی تشخیص حرکت چشم، از این قابلیت بهره ببرید. مایکروسافت حالا بیشتر تلاش کرده است که قابلیت Gaze را به ویندوز بیاورد و گویا در سیستم عامل مدرن این تلاش بیشتر شده است.

 

چابکی در فرم‌فکتور‌ها؛ Cshell مایکروسافت

جالب‌ترین مشخصه سیستم عامل مدرن مایکروسافت، Cshell است، پوسته جهانی مایکروسافت که برای تکمیل Windows Core OS طراحی شده است. با Cshell مایکروسافت می‌تواند چندین پوسته مختلف را طراحی کرده و به اشتراک بگذارد. حتی می‌توان چندین پوسته داشت و در زمان نیاز آن‌ها را فعال و یا غیرفعال کرد.

به عبارتی به لطف قابلیت Cshell، این سیستم عامل مدرن روی هر دستگاهی قابل اجراست، حتی دستگاه‌هایی که در حال حاضر وجود ندارند! این پوسته‌ها روی دستگاه‌های مختلف بسته به سایز آن و یا اینکه هیبریدی است یا نه، به صورت متفاوتی نمایش داده خواهند شد.

 

اخبار مرتبط:

ویندوز را فراموش کنید؛ مایکروسافت سیستم عاملی مدرن را ارائه خواهد کرد

ویندوز 11، بازگشتی به دنیای ویندوز XP؛ آیا منتظر این ویندوز باشیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.   

منبع خبر: windowscentra


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Bardia

یک‌شنبه, 12 خرداد 1398

ببینیم مایکروسافت امکان {allways on top) رو به سیستم عاملش اضافه می‌کنه یا نه!

پاسخ

ثبت نظر