چرا و چطور فید الگوریتمی شبکه‎های اجتماعی را غیرفعال کنیم؟

چرا و چطور فید الگوریتمی شبکه‎های اجتماعی را غیرفعال کنیم؟

 

شبکه‎های اجتماعی پست‎های مربوط به دوستان، خانواده و افرادی که فالوو می‎کنید را به شما نشان می‎دهد. اما فید شما به ترتیب زمانی مرتب نشده‎اند، بلکه شبکه‎های اجتماعی سعی می‎کنند حدس بزنند شما چه چیزی را دوست دارید اول ببینید و آن را به شما نشان می‎دهد. 

فید الگوریتمی به این معنی است بعضی از آپدیت‎هایی که دوست دارید ببینید را از دست می‎دهید. به همین دلیل بهتر است که آن را غیرفعال کرده و فید را به ترتیب زمان فعال کنید. در این مقاله به شما نشان می‎دهیم که چطور این کار را در توییتر، اینستاگرام و فیسبوک انجام دهید. 

 

فیدهای الگوریتمی چه هستند؟ 

با فیدهای الگوریتمی شبکه‎ی اجتماعی تصمیم می‎گیرد که شما چه چیزی را باید ببینید. به جای این که پست‎ها را بر اساس زمان وقوع به شما نشان دهد شما چیزی را می‎بینید که شبکه‏ی اجتماعی دوست دارد ببینید. به بیان دیگر، هیچ کنترلی دست شما نیست. 

 

مزایای فیدهای الگوریتمی 

البته هدف پشت تایم‏لاین الگوریتمی خیر بوده است. همه شبکه‎های اجتماعی خود را مدام چک نمی‎کنند، درنتیجه در مدت زمانی که دارند دوست دارند چیزهایی که برایشان مهم است را ببینند. اگر مکالمه یا پست جالب یا مهمی باشد با دیدن آن شما به اهمیت شبکه‎ی اجتماعی پی خواهید برد. 

اینستاگرام تخمین زده که کاربران حدود هفتاد درصد فید خود را نمی‎بینند. درنتیجه منطقی است که چیزایی را اول به شما نشان دهد که برایتان مهم است. علاوه بر آن شما چیزی را از دست نخواهید داد. هم توییتر هم اینستاگرام گفته‎اند که این روش تنها ترتیب پست‎ها را تغییر می‎دهد و چیزی را مخفی یا حذف نمی‎کند. درنتیجه پست‎های جذاب در بالا، از جدیدترین تا قدیمی‎ترین نشان داده می‎شوند و سپس بقیه‎ی پست‎ها از آخر به اول نمایش داده می‎شوند. حتی اگر خیلی به شبکه‎ی اجتماعی خود سر می‎زنید هم این قابلیت می‎تواند در زمان شما صرفه‎جویی کند، چرا که پست‎‎های جذاب را اول می‎بینید. 

 

مضرات فیدهای الگوریتمی 

بدترین چیز درمورد فیدهای الگوریتمی این است که ممکن است محتوایی بی‎ربطی را ببینید. وقتی که چیزی در تایم‎لاین خود می‎بینید و می‎خواهید درمورد آن نظر بدهید باید زمان را چک کنید و ببینید که مدت زیادی از آن پست گذشته یا خیر. درضمن شما به هوش مصنوعی الگوتریم وابسته هستید، به این معنی که باید ارتباط بیشتری با شبکه‎ی اجتماعی داشته باشید تا الگوریتم بهتر کار کند. شما باید مدام عکس‎هایی که دوست دارید را لایک کنید و با کسانی که دوست دارید در تایم‎لاین خود بیشتر ببینید مکالمه داشته باشید تا شبکه بفهمد که شما چه چیزی را دوست دارید. 

این که یک شرکت روی تایم‎لاین شما کنترل داشته باشد مشکل‎ساز است.  برای مثال فیسبوک تعداد زمان‎هایی که پست‎های یک برند خاص در فید شما نمایش داده می‎شود را محدود می‎کند. ممکن است شما از طرفداران یک برند باشید اما تمام پست‎های آن را نخواهید دید. 

البته مدل تجاری شبکه‎های اجتماعی به تبلیغات وابسته است. فیدهای الگوریتمی به شبکه‎های اجتماعی این قدرت را می‎دهند تا تبلیغات را به ترتیبی که خودشان می‎خواهند به شما نمایش دهند و اطلاعات بیشتری از شما بگیرند. اگر شما در زمان خاصی از روز برای برند خود پست می‎کنید هیچ ضمانتی وجود ندارد که همه‎ی آن‎ها پست‎ها را ببینند. 

 

چطور فید الگوریتمی توییتر را غیرفعال کنیم؟ 

در بین سه شبکه‎ی اجتماعی، توییتر تنها موردی است که به شما اجازه می‏دهد به طور کامل فید الگوریتمی را غیرفعال کنید. روی موبایل برای دیدن تایم‎لاین توییتر با ترتیب زمانی از این روش استفاده کنید: 

1- آیکون Sparkle در بالا سمت راست را لمس کنید. 

2- گزینه‎ی See Latest Tweets Instead را لمس کنید.

3- گزینه‎ی Home را لمس کنید. 

در مرورگر دسکتاپ از این روش استفاده کنید:

1- به  Settings > Account > Content بروید

2- تیک گزینه‎ی Show me the best tweets first را بردارید

3- تغییرات را ذخیره کنید. 

 

چطور ترتیب فید اینستاگرام را تغییر دهیم؟ 

از سال 2017 که اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر داد هیچ راهی برای بازگرداندن آن به ترتیب زمانی معرفی نکرده است. به جز پست‎های معمولی شما همچنین نمی‎توانید ترتیب استوری‎ها را تغییر دهید تا جدیدترین استوری‎ها را ببینید. درضمن خیلی مشخص نیست که اینستاگرام چطور ترتیب پست‎ها را مرتب می‎کند و فقط اعلام کرده که ترکیبی از سه عامل است: 

• علاقه‎مندی شما به محتوایی خاص 

• تاریخی که پست در آن به اشتراک گذاشته شده است 

• داشتن رابطه با صاحب پست 

با سر زدن به پیج یک فرد یا شرکت، شما می‎توانید پست‎ها و استوری‎هایشان را به ترتیب زمانی ببینید. شما همچنین اگر به پیج خاصی خیلی علاقه داشته باشید می‎توانید برای آن یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا هرگاه که پست، استوری یا ویدئو لایو گذاشتند باخبر شوید. به این روش می‎توانید با کسانی که برای شما خیلی اهمیت دارند در ارتباط بمانید. 

در حال حاضر تنها راه ممکن برای تغییر تایم‎لاین اینستاگرام به ترتیب زمانی استفاده از اپلیکیشن‎های شخص ثالث است. البته به خاطر داشته باشید که اینستاگرام مدام با تغییر تنظیمات API این اپلیکیشن‎ها را مسدود می‎کند و از طریق آن‎ها نمی‎توانید پست یا استوری جدید آپلود کنید. 

بهترین اپلیکیشن شخص ثالث برای این کار Filtergram است. این اپلیکیشن با حساب اینستاگرامی که دارید کار نمی‎کند، درنتیجه شما باید خودتان تمام حساب‎هایی که دارید را فالوو کنید. شما به صورت منفعل می‎توانید پست‎ها را ببینید و اگر قصد لایک کردن یا کامنت گذاشتن هستید باید به حساب اینستاگرام خود بازگردید. 

 

چطور فید الگوریتمی فیسبوک را غیرفعال کنیم؟ 

درحالی که راه‎های زیادی برای کنترل فید خبرهای فیسبوک وجود دارد هیچ راهی نیست که بتوانید به طور دائمی تایم‎لاین خود را بر اساس ترتیب زمانی تنظیم کنید. اما راه موقتی این است که  News Feed را تغییر دهید. 

• در وب‎سایت فیسبوک: روی سه نقطه در News Feed روی سایدر و سپس Most Recent کلیک کنید. 

• در اپلیکیشن فیسبوک: Settings > See More > Most Recent

 به خاطر داشته باشید که این روش موقتی است. دفعه بعدی که لاگین شوید یا حتی صفحه را رفرش کنید دوباره همه چیز به حالت اول بازمی‎گردد. هرگاه که می‏خواهید فید را به ترتیب زمانی ببینید از همین روش استفاده کنید. برای این که فیسبوک به طور دائمی Most Recent in News Feed را نشان دهد از افزونه‎ی مرورگر Social Fixer for Facebook استفاده کنید. این مرورگر با کروم، اوپرا و فایرفاکس کار می‎کند. 

 

شبکه‎های اجتماعی مخرب هستند 

چه از تایم‎لاین بر اساس زمان استفاده کنیم چه فید الگوریتمی، تحقیقات بسیار زیادی نشان داده شبکه‏های اجتماعی اثر مخربی روی ما دارند. شما مدام با پست‎هایی مواجه می‎شوید که بیانگر احساسات منفی و خشم هستند، با این وجود بسیار اعتیاد آور هستند. 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر