چطور گوشی که در آب افتاده را نجات دهیم؟

چطور گوشی که در آب افتاده را نجات دهیم؟

اگر گوشی یا تبلتمان خیس شد چطور آن را نجات دهیم؟

گوشی یا تبلت شما در استخر، دستشویی، سینک ظرفشویی یا به طور کلی در آب افتاده و فکر می‎کنید به طور کامل از کار افتاده؟ اگر آن را روشن رها کنید قطعاً از کار خواهد افتاد اما اگر آن را همان لحظه خاموش کنید ممکن است راهی برای نجات دادنش وجود داشته باشد. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که توسط آن‎ها بتوانید آب را از تبلت یا گوشی خود خارج کنید. 

 

گوشی شما خیس شده و دیگر روشن نمی‏شود؟ 

به خاطر داشته باشید که اگر این اتفاق برای شما افتاد باید خیلی سریع عمل کنید. آب و برق با هم ترکیب خوبی نیستند. یک دستگاه الکتریکی خیس می‎تواند خطرناک باشد و حتی شما را دچار برق گرفتگی کند. آب می‏تواند صفحه نمایش را خراب کند یا وارد درگاه‎ها، زیر صفحه نمایش و حتی باتری شود. شما هیچ‎گاه نباید بگذارید گوشی یا تبلتتان خیس شود، اما اگر این اتفاق افتاد باید تا حد امکان سریع عمل کنید. به طور خلاصه آن را روشن نکنید. اگر می‎خواهید که سالم بماند بگذارید تا به طور کامل خشک شود. 

 

گوشی یا تبلت شما در آب افتاده؟ آن را خاموش کنید

گوشی خیس

 

اگر گوشی شما در آب افتاده اولین کاری که باید بکنید این است که آن را خاموش کنید. اگر باتری گوشی قابل خارج شدن است آن را حتماً از گوشی بیرون بیاورید. هرکاری که می‎کنید به هیچ وجه تلاش نکنید گوشی را روشن کنید تا مطمئن شوید که کار می‎کند یا خیر. این کار فقط اوضاع را بدتر می‎کند. 

چه در خانه هستید چه بیرون، یک سطح صاف و خشک پیدا کنید و گوشی خود را در آن قرار دهید. باید خیلی سریع عمل کنید. هرکدام از قدم‎های زیر را که به درستی انجام ندهید ممکن است گوشی یا تبلت شما دیگر روشن نشود. 

 

هرچیزی که می‎توانید را خشک کنید 

گوشی خیس

 

خوشبختانه اجزای گوشی و تبلت به راحتی از هم جدا نمی‎شوند. اگر اینطور بود هرگاه که گوشی ما به زمین می‎افتاد فروپاشیده می‎شد. اما به جز باتری دو چیز دیگر را نیز می‎توانید از گوشی جدا کنید:

1- سیم کارت: آن را خارج کنید، با یک دستمال کاغذی خشک کنید و در یک گوشه بگذارید. 

2- کارت میکرو اس‎دی: کارت را خارج و خشک کنید. البته به خاطر داشته باشید که همه‎ی گوشی‎ها امکان خارج کردن کارت اس‎دی را ندارند. 

دلیل این کار ساده است. آب به همه‎جا نفوذ می‎کند. با خارج کردن این دو می‎توانید درگاه‎ها را با دستمال کاغذی خشک کنید. 

گوشی یا تبلت خود را خوش کنید

تنها به سیم‎کارت و کارت اس‎دی بسنده نکنید. هرجا که آب بود را خشک کنید. اطراف صفحه نمایش را با دقت خشک کنید، تمام پیچ‎ها و اطراف قاب را خشک کنید. به طور کلی هرجایی از گوشی را که به آن دسترسی دارید خشک کنید. بدون باز کردن گوشی فقط این قسمت‎ها قابل خشک کردن هستند. باز کردن گوشی یا تبلت بسیار خطرناک است و با این کار تنها به برد اصلی و اجزای دیگر آسیب خواهید زد. پس چطور داخل گوشی یا تبلت خیس را خشک کنیم؟ 

 

چهار روش برای خارج کردن آب از گوشی یا تبلت 

درون یک تبلت یا گوشی هوشمند پردازنده، تخته مدار و اجزای دیگر وجود دارد. آب می‎تواند به همه‎ی این اجزا نفوذ کرده و آن‎ها را خراب کند. با خاموش کردن گوشی و خارج کردن باتری، سیم کارت و کارت میکرو‎اس‎دی شما می‎توانید گوشی خود را نجات دهید. تنها کاری که باید بکنید این است که تخته مدار، سیم‎ها و پردازنده‎های داخل آن را خشک کنید. 

 

1- بویلر

شما با استفاده از یک بویلر می‎توانید گوشی خود را خشک کنید. البته این کار ممکن است چند ساعت طول بکشد. پیش از قرار دادن گوشی در مقابل بویلر آن را روشن کنید. 

 

2- یک ظرف برنج 

برنج

 

یک ظرف برنج خام یکی ازموثرترین روش‎ها برای خشک کردن گوشی یا تبلت باشد. برنج باید در یک ظرف بزرگ قرار گرفته باشد تا گوشی به طور کامل توسط برنج پوشانده شود. گوشی را درون برنج قرار دهید، طوری که از هر طرف حدود سه سانتی‎متر برنج درون آن باشد. بگذارید گوشی شما یک شب تا صبح در ظرف برنج بماند. 

 

3- ژل سیلیکا 

سیلیکا

 

آیا پاکت‎های سیلیکا که لوازم الکتریکی هنگام فروش در آن‎ها گذاشته می‎شوند را نگاه می‎دارید؟ گوشی یا تبلت خود را در یک جعبه با کیسه‎های ژل سیلیکا، طوری که تمام دستگاه را بپوشاند قرار دهید و یک شب تا صبح صبر کنید. 

 

4- الکل

یکی از روش‎های موثر استفاده از الکل خالص است. اگر خرابی گوشی شما به خاطر غرق شدن در آب یک عمل کاملاً فیزیکی باشد، تعمیر آن از طریق غرق شدن در الکل یک واکنش شیمیایی است. الکل جانشین آب می‎شود. پس از یک ساعت گوشی را از الکل خارج کنید تا الکل درون آن بپرد. اگر روش‎های دیگر پاسخگو نبود از این روش استفاده کنید. 

 

از نمایندگی‎ها کمک بگیرید 

اگر هیچ‎کدام از این روش‎ها پاسخگو نبود از نمایندگی‎ها کمک کنید. شاید این روش کمی گران قیمت برایتان تمام شود اما بعضی از نمایندگی‎ها این کار را انجام می‎دهند. ضمانت نامه‎ی خود را چک کنید و ببینید که می‎توانید از آن استفاده کنید یا خیر. 

 

 

گوشی خود را در آب نیندازید 

توضیحاتی که دادیم برای مواقعی است که گوشی شما در آب غرق شده باشد. شاید چند قطره باران مشکلی ایجاد نکند اما هرچیزی بیشتر از آن می‎تواند فاجعه بار باشد. برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد بهتر است که نگذارید گوشی شما حتی در معرض غرق شدن قرار گیرد. 

  • از گوشی یا تبلت خود در مجاورت توالت، سینک ظرفشویی یا حمام استفاده نکنید. 
  • گوشی خود را در حمام رها نکنید ( بخار حاصل از دوش داغ می‏تواند گوشی را خراب کند.) 
  • با سخت‎افزار خود درست رفتار کنید، قیمت گوشی بسیار بالاست!
  • یک گوشی ضدآب بخرید. مدل‎های زیادی موجود است که تحمل میزان خاصی آب را دارد. 

 

بیشتر بخوانید:

هفت علامت که نشان می‎دهد وقت آن رسیده که گوشی خود را تعویض کنید

چرا هدفون‎ها خراب می‎شوند؟ ( چطور جلوی خراب شدنشان را بگیریم؟)

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر