با 5G چه کارهایی امکان‌پذیر است که با 4G نیست؟

با 5G چه کارهایی امکان‌پذیر است که با 4G نیست؟

 

از سامسونگ گلکسی ُ10  5Gتا وان‎پلاس 7Pro 5G ، اولین گوشی‎های  5Gوارد بازار شده‎اند و شبکه‎های 5Gنیز هرچند کم به مرحله‎ی استفاده‎ی عمومی رسیده‎اند. اگر در مکانی زندگی می‎کنید که تکنولوژی  5Gدر آن موجود است بهتر است که از آن استفاده کنید زیرا بسیار سریع‏تر از  4Gاست، تأخیر کمتر و مزایای بسیار بیشتری دارد. 

البته مزایای  5G تنها سرعت بالاتر نیست، بلکه قابلیت‎هایی را برای ما ممکن می‎کند که تا به حال امکانشان وجود نداشته است. هنوز شاید بسیاری از کاربردهای  5G اختراع نشده باشند یا قابل استفاده برای عموم نباشند اما هم اکنون هم می‎توانیم ده قابلیت به شما معرفی کنیم که با 4G امکان پذیر نبوده است. 

 

1- استریم ویدئو 8K

5جی

 

پخش ویدئو 4K چیزی نیست که همه با 4G انجام دهند. اما با 5G شما حتی می‎توانید ویدئو 8K ببینید، بدون این که لازم باشد صبر کنید تا بارگذاری شود. این یکی از مزایای سرعت بالای  5Gاست، زیرا داده سریع‎تر منتقل شده و کیفیت و سرعت بسیار بالاتر است. درنتیجه شما می‎توانید یک ویدئو فوق‎العاده با کیفیت را بدون هیچ تأخیری ببینید. البته هنوز گوشی یا تلویزیونی در بازار نیست که بتواند از این تکنولوژی بهره ببرد، اما امید می‎رود که به زودی شاهد این تکنولوژی‎ها باشیم. البته هم اکنون هواوی تلویزین 8K 5G خود را معرفی کرده است. 

 

2- دانلودهای سنگین در یک چشم به هم زدن 

5جی

 

علاوه بر استریم در رزلوشن بالا شما می‎توانید فایل‎های خیلی سنگین را در یک چشم به هم زدن با  5Gدانلود کنید. سرعت بسیار بالای 5G به این معنی است که شما به راحتی می‎توانید گیم‎ و اپلیکیشن‎های سنگین با گرافیک بالاتر و قابلیت‎های بیشتر را نیز خیلی سریع دانلود کنید. البته برای این کار باید حافظه‎ی دستگاه شما خیلی بالا باشد. 

 

3- گیمینگ آنلاین با کیفیت کنسول بدون تأخیر 

گیمینگ آنلاین روی شبکه‎ی موبایل به خاطر سرعت پایین و تأخیر همیشه مشکل‎ساز بوده است. تأخیر مدت زمانی است که شبکه لازم دارد تا به یک درخواست پاسخ دهد. این مدت زمان با 5G بسیار کوتاه خواهد شد. درنتیجه وقتی که شما در بازی یک فرمان را اجرا می‎کنید همان لحظه اجرا می‎شود و باعث نمی‎شود که شما به خاطر تأخیر ببازید. گیم‎های آنلاین نیز باکیفیت‎تر شده و بیشتر شبیه با بازی‎های کنسول می‎شوند. درضمن شما خواهید توانست بازی‎ها را استریم کنید، چرا که  5Gمی‎تواند بازی‎های بسیار سنگین‎تری را مدیریت کند. 

 

4- استریم بازی‎های واقعیت مجازی 

واقعیت مجازی

 

با 5G نه تنها گیم‎هایی که کیفیت کنسول دارند حتی گیم‎های واقعیت مجازی نیز با کیفیت بسیار بالا ممکن خواهند شد. گیم‎هایی که کیفیتی بسیار بالاتر از گوگل دی‎دریم یا پلی‎استیشن وی‎آر دارند.  شما قادر خواهید بود تمام این کارها را بدون نیاز به یک هدست واقعیت مجازی و با گوشی خود انجام دهید. 

 

5- استریم زنده‎ی رویدادها به صورت واقعیت مجازی 

پخش زنده‎ی واقعیت مجازی مسابقات و کنسرت‎ها چیز جدیدی نیست، اما بسیار محدود است و به سرعت اینترنت بسیار بالا نیاز دارد. با 5G شما می‎توانید با استفاده از هدست واقعیت مجازی موبایل در صندلی اول مسابقات و کنسرت‌ها بنشینید. استریم زنده‎ی رویدادها به صورت واقعت مجازی از طریق 5G می‎تواند تجربه‎ی یک کنسرت را در خانه برای شما زنده کند، طوری که دیگر حتی دلتان نخواهد بلیط بخرید و شخصاً به آن مکان بروید. 

 

6- استریم زنده‌ی رویدادهای بیشتر به صورت گسترده 

موضوع به گوشی‎های موبایل ختم نمی‎شود. 5G همچنین می‎تواند کاری کند تا بتوانیم رویدادها را به صورت زنده، با کیفیت بهتر از طریق تلویزیون ببینیم. با تکنولوژی پخش مستقیم کنونی شرکت‎ها به خاطر سرعت پایین و تجهیزات خیلی بزرگ مثل کامیون مخصوص پخش زنده محدود شده‎اند. با 5G سرعت و قابلیت حمل تجهیزات به شدت بهبود پیدا خواهد کرد و پخش زنده‎ی رویدادها بسیار ارزان‎تر و کم هزینه‎تر خواهد شد. به این صورت شما به جای تنها بازی‎های مهم می‎توانید تمام بازی‎های فوتبال را ببینید. 

 

7- تماس‎های هولوگرافیک 

هولوگرافیک

 

هم اکنون می‎توانیم تماس‎های ویدئویی برقرار کنیم اما تماس‎های هولوگرافیک چطور؟ این تکنولوژی است که شرکت ویدافون هم اکنون از طریق 5Gبه آن دست پیدا کرده است. درحالی که این کار به تکنولوژی فراتر از 5G نیاز دارد اما به این معنی است که روزی خواهد رسید که شما بتوانید به صورت مجازی با شخصی درون اتاق صحبت کنید و شاید به این روش کمتر برای عزیزانتان که اطرافتان نیستند دلتنگ شوید. 

 

8- بهبود واقعیت افزوده 

واقعیت افزوده تکنولوژی است که در چند سال گذشته زیاد نمونه‎های آن را دیده‎ایم، اما هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. 5G می‎تواند اوضاع را تغییر دهد. با سرعت بالا و تأخیر کم واقعیت افزوده بسیار پیشرفته‎تر از 4G خواهد شد. در آینده حتی ممکن است شما با عینک هوشمند خود به صورت خیلی طبیعی بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح شهر ببینید یا حتی قابلیت‎هایی مثل مسیریابی به جای این که درون اپلیکیشن صورت گیرند درون جاده دیده شوند. این تنها دو مثال بود اما واقعیت افزوده قابلیت‎هایی بسیار بیشتر از پوکمون گو دارد. 

 

9- اتومبیل‎های خودمختار بیشتر 

 5Gمی‎تواند کلید تکنولوژی‌ خودروهای بدون راننده باشد. برای این که این ماشین‎ها به درستی کار کنند لازم است که خیلی سریع داده را از دیگر اتومبیل‎ها، جاده‎های هوشمند و غیره دریافت کرده و بفرستند که نیاز به سرعت شبکه‎ی بالا، تأخیر کم و پهنای باند بسیار زیاد دارد. 5G تمام این قابلیت‎ها را دارد. لازم است که وقتی اتفاقی افتاد اتومبیل خیلی سریع واکنش نشان دهد و 5G این امکان را فراهم می‎کند. 

 

10- خانه‎ها و شهرهای هوشمندتر 

یک چیز دیگر که  5Gمی‎تواند نقش بسیار مهمی در آن داشته باشد اینترنت اشیاء است. درحالی که هم اکنون هم لامپ هوشمند و ترموستات هوشمند موجود است اما  5Gمی‎تواند کاری کند که هرچیزی به اینترنت متصل شود. البته موضوع به خانه‌ها ختم نمی‎شود.  5Gمی‎تواند شهرها و خیابان‎ها را نیز هوشمند سازد. به این صورت که در شهرها می‎توان آلودگی، ترافیک، میزان مصرف انرژی و خیلی چیزهای دیگر را نظارت کرد. این قابلیت می‎تواند در منابع و هزینه صرفه‎جویی کند. برای مثال وقتی که کسی در خیابان نیست چراغ‌ها به صورت خودکار خاموش شوند. با تکنولوژی  5Gهمه چیز به اینترنت متصل خواهد شد. 

 

بیشتر بخوانید:

پنج باور غلط درمورد بلوتوث که باعث شده از این تکنولوژی به اندازه کافی لذت نبریم

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

بیننده

یک‌شنبه, 29 تیر 1399

با تمام این تعریف ها یعنی 5g هیچ کاربرد خاصی نداره؟
به ترتیب
ویدیو 8K یه سوال این کیفیت در صفحه کوچک موبایل چگونه قابل تشخیص است؟
سرعت 4.5G یا همان LTE Advanced تا 3.5 گیگابیت بر ثانیه ارائه میده از این میزان در ایران فقط 8 تا 113 مگابیت بر ثانیه ارائه شده و مساله دیگر ایران سرعت ارتباطات بین المللی را به صورت چشمگیری محدود کرده که باز هم شما نیاز به دریافت بازی ها به صورت آفلاین از دیتاسنتر های داخلی دارید. با این حال میتوانید 3 ساعت صبر کنید تا یک بازی 12 گیگ رو از سرور های خارجی دانلود کنید.
شهر هوشمند عملا ارائه خدمات برای داشتن شهر هوشمند حتما مستلزم داشتن اینترنت 5g نیست چه مقدار از ظرفیت های شبکه های Broadcast مثل FM یا CB و... در ایران استفاده شده؟

استریم زنده رویداد ها به صورت واقعیت مجازی ، البته منکر تغییراتی که در این حوزه شده نیستم و الان علاوه بر اینکه کاربران در آن محیط حضور دارند میتوانند با دیگر کاربران هم صحبت کنند اما پیشتر در زمان ارائه 3G بود که YouTube از این امکان پشتیبانی میکرد و به راحتی در ایران هم در دسترس بود البته VR اون موقع با الان خیلی متفاوت بود. و اینکه شاید پیشرفتی که در این حوزه شده خیلی سریع تر از پیشرفت تهیه بستر مناسب ارائه آن بوده با این حال باز هم این خدمات در ایران شاید در گیم نت ها و یا پارک ها به خوبی ارائه شود.

و ماشین های خودران که گفتید واقعا چندتا ماشین خودران در ایران وجود داره اگر خطر رانندگی ماشین های خودران را در کنار ماشین هایی که مردم به صورت فضایی میرانند مقایسه کنید میبینید ماشین های خودران بدبخت هنگ میکنند. و احتمال تصادفاتشان بیشتر است این لازمه قرار گیری تمامی ماشین ها در بستر رانندگی اتومات است. پس قطعا با این سیاست ها بی فایده است.

خانه های هوشمند در ایران هم هست البته کنار این خانه ها اصولا هیچ خانه ای نیست و ویلایی است. مگر اینکه مردم با گرفتن یک لامپ Tp-link و نصب نرم افزار آن از تغییر رنگ و خاموش روشن شدن آن مثل کودکان لذت ببرند و یا پریز های برق!
برای خاموش و روشن شدن چراغ های شهر بگم بیشتر چراغ های شهری پنل خورشیدی دارند و اینکه چراغ خاموش و روشن بشود خطر جانی دارد چون اگر فردی پیاده راه برود و یا حتما چون دستگاه هوشمندی ندارد یا باطری اش تمام شده باید در تاریکی مطلق راه برود یا اینکه شاید برای روشن و خاموش شدن چراغ ها حکومت از هر نفر مالیات بگیرد اصولا فناوری برای حکومت ها منبع درآمد است تا رفاه عمومی! و این مساله و... بلکه جز به جز این فناوری ها نیازمند مصرف برق زیادی است. همانطور که تا اکنون مصرف برق دارد بیشتر و بیشتر میشود فارغ از مسائل محیط زیستی.

این بدبینی نیست عین واقعیت است!

پاسخ

کامران

چهارشنبه, 17 دی 1399

با سلام
نمیدونم , ولی حدس میزنم این گفته های شما مربوط به خوابی که دیدید باشه در غیر این صورت مگه میشه اینها رو گذاشت کنار هم ایران,تکنولوِژی,5g ,از فیلترینگ بگو از شیوه های جدید کنترل وسرکوب بگو جمع کنید این حرفها رو بابا دوست رفیق خواهر ..... در ایران زندگی میکنید- میفهمید

پاسخ

ثبت نظر