ماژول HSM چیست و چه کاربردی در تهیه سیم کارت امن بومی دارد؟

ماژول HSM چیست و چه کاربردی در تهیه سیم کارت امن بومی دارد؟

ماژول HSM چیست و چه کاربردی در تهیه سیم کارت امن بومی دارد؟ امنیت را با سیم کارتهای امن و بومی آینده تجربه کنید.

همراه اول، اپراتور اول تلفن همراه کشور برای حفظ رضایتمندی و امنیت مشترکان، تصمیم گرفته است که بومی‌سازی سیم کارت را به عنوان اولویت خود قرار دهد. بومی‌سازی سیم کارت تنها دغدغه همراه اول نیست بلکه شرکت ارتباطات سیار ایران و شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران هم در بومی‌سازی سیم کارت و حفظ حریم خصوصی مشترکان تلفن همراه با همراه اول همکاری دارند.

 

HSM؛ ماژول سخت افزاری امن

اولین گام برای داشتن سیم کارت بومی، ماژول سخت افزاری امن بومی یا همان HSM است که برای ذخیره داده‌های مشترکان بر روی سیم کارت کاربرد دارد.

 

کاربرد و وظیفه ماژول HMS در سیم کارت امن بومی

به گفته محمد طالبی، مدیر کل ایمنی شبکه‌ی اپراتور همراه اول، وظیفه‌ی اصلی این ماژول امن HSM ذخیره‌سازی ایمن کلیدهای رمزنگاری است. درواقع وظیفه HSM مدیریت و توزیع امن کلیدهاست، به‌نحوی‌که دست‌کاری داده‌ها و سرقت آن‌ها از روی سیم کارت عملاً ممکن نباشد.

به عبارتی همین ماژول باعث امنیت سیم کارت‌های بومی خواهد شد زیرا حتی اگر داده‌های سیم کارت نشت پیدا کند، به دلیل رمز بودن اطلاعات، امکان سو استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

 

خاصیت خود تخریبی؛ از بین بردن داده‌های HSM توسط خودش

یکی از مهم‌ترین مزایای تولید ماژول HSM به صورت داخلی این است که در مواقعی که سیم کارت با حمله نرم افزاری یا سخت افزاری مواجه شود، می‌توان به ماژول HSM گفت که داده‌ها و اطلاعات درون خودش را به صورت کامل از بین ببرد. با این اوصاف عملاً احتمال لو رفتن اطلاعات به صفر می‌رسد.

 

جلوگیری از تکرار حادثه‌هایی از این دست

محمد طالبی مدیر کل ایمنی شبکه‌ی اپراتور همراه اول، توضیح داده است که قبلاً کلید‌های برخی از اپراتورها نشت پیدا کرده بود. این اتفاق حریم خصوصی مشترکان را نقض می‌کند و حتی امکان فاش اطلاعات مکالمه برخی افراد را هم به وجود می‌آورد. دقیقاً همین مسائل دلیلی بوده است تا همراه اول تولید سیم کارت‌های بومی امن را کلید بزند. او در این باره چنین توضیح داده است:

این شرکت تولید خودکار کلیدهای حیاتی سیم‌کارت و انتقال امن آن‌ها به مجموعه‌های تولید سیم‌کارت داخلی و نگه‌داری آن به‌وسیله‌ی پیمانه‌ی سخت‌افزاری امن بومی را در اولویت قرار داده و در‌ حال‌ حاضر، نگه‌داری تمامی کلیدها در HSM بومی این مهم را تحقق بخشیده است.

به گفته طالبی تولید ماژول HSM نتیجه یک پروژه 5 ساله بوده است و حالا همراه اول برای ادامه پروژه، 80 هزار عدد از این ماژول را سفارش داده است. طالبی اعلام کرده است که پس از انتقال تمامی اطلاعات به مؤلفه‌ی جدید، محصولات غیربومی از چرخه‌ی تولید سیم‌کارت‌های اپراتور اول حذف خواهند شد.

 

اخبار مرتبط:

همراه اول از سیم کارت Sim-SD، سیم کارتی که کارت حافظه‌ نیز هست رونمایی کرد

کد دستوری باقی مانده اینترنت همراه اول و ایرانسل چیست؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر