چطور یک دکمه‎ی خاموش/روشن به رزبری‎پای خود اضافه کنیم؟

چطور یک دکمه‎ی خاموش/روشن به رزبری‎پای خود اضافه کنیم؟

رزبری‎پای یک کامپیوتر کوچک عالی است اما یک مشکل بازرگ دارد: فقدان دکمه‎ی پاور. نبود دکمه‎ی خاموش/روشن می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود، خوشبختانه شما می‎توانید آن را به رزبری‌پای خود اضافه کنید. دو گزینه موجود است. این که خودتان دکمه پاور را بسازید یا این که آن را بخرید. در این مقاله‎ی فیسیت ما به شما می‎گوییم که چطور یک دکمه‎ی پاور را به رزبری‎پای خود اضافه کنید. 

 

چرا روی رزبری‎پای به دکمه‎ی پاور نیاز دارید؟ 

رزبری پای

 

استفاده از رزبری‎پای بسیار ساده است. اما روشن خاموش کردن آن می‎تواند مشکل‎ساز شود. وقتی که یک رزبری‎پای را از جعبه خارج می‎کنید حتماً تعجب خواهید کرد. از کامپیوتر دسکتاپ گرفته تا تبلت تا حتی یک موس وایرلس، همه دکمه‎ی پاور دارند. اما رزبری‎پای در کمال تعجب چنین گزینه‎ای را ندارد. درعوض شما باید از یک کابل پاور یو‎اس‎بی استفاده کنید. روشن کردن رزبری‎پای ساده است اما خاموش کردن آن حسابی پردردسر خواهد بود. شما می‎توانید از یک فرمان یا کلیک موس استفاده کنید اما این کار همیشه بهترین راه نیست. 

 

اهمیت امنیت در خاموش کردن رزبری‌پای

اگر رزبری‎پای خراب شود یا شما از طریق صفحه کلید، موس یا صفحه نمایش به آن دسترسی نداشته باشید، خاموش کردن رزبری‌پای برای شما مشکل‎ساز خواهد شد. تنها راه حل کشیدن کابل از پریز برق است اما این کار می‎تواند باعث بروز مشکل شود. اگر هنگامی که آن را از برق می‎کشید کارت اس‎دی در حال کار کردن باشد، ممکن است خراب شده و سیستم عامل شما دیگر بوت نشود. 

این اتفاق همچنین می‎تواند باعث از دست دادن داده شود. به خصوص اگر از پای برای یک پروژه‎ی خاص استفاده می‎کنید دلتان نمی‎خواهد اطلاعات خود را از دست بدهید. از برق کشیدن باعث خراب شدن کارت می‎شود. کلون کردن کارت اس‎دی می‎تواند اطلاعات را بازگرداند اما پیشگیری بهتر از درمان است. 

خاموش کردن مناسب رزبری‎پای باعث می‎شود تا سیستم عامل پردازش خود روی کارت اس‎دی را انجام دهد. سپس کامپیوتر بدون از دست دادن داده یا خراب کردن کارت اس‎دی خاموش می‏شود. 

 

متصل کردن سوئیچ پاور رزبری‎پای روی GPIO

یک راه برای خاموش کردن امن رزبری‎پای استفاده از سوئیچ دست‎ساز به GPIO کامپیوتر است. شما می‎توانید خودتان با اسکریپت پایتون و یک سوئیچ ساده آن را تعبیه کنید. اینطور قطعات بسیار ارزان قیمت هستند و شما می‎توانید چندین عدد بخرید. اگر نمی‎توانید یکی بخرید قطعات قدیمی و بی استفاده‎ی دستگاه‎های دیگر را استفاده کنید. سوئیچ پاور باید به یک رزبری‎پای خاموش روی پین 39 و 40 GPIO متصل شود. پس از ریبوت، باید اسکریپت پایتون را نوشته و GPIO را برنامه ریزی کنید. 

 

پروژه‎ی گیت‎هاب Raspberry Pi Safe Off Switch به شما توضیح می‎دهد که چطور از کتابخانه‎ی GPIO Zero برای ساخت سوئیچ رزبری‎پای استفاده کنید. GPIO Zero به صورت از پیش نصب شده روی نسخه‎های کامل رزبین استرچ وجود دارد اما اگر از نسخه‎ی رزبین لایت استفاده می‎کنید باید خودتان آن را نصب کنید. 

sudo apt update

sudo apt install python3-gpiozero

سپس اسکریپت را در ویرایشگر متن خود بنویسید. ما از نانو استفاده می‎کنیم:

sudo nano shutdown-press-simple.py

در ویرایشگر متن اسکریپت زیر را وارد کنید:

#!/usr/bin/env python3

from gpiozero import Button

import os

Button(21).wait_for_press()

os.system("sudo poweroff")

 

همانطور که می‎بینید این اسکریپت به کتابخانه‎ی gpiozero اشاره دارد که پین 21 GPIO را مشخص می‎کند ( سیستم عددگذاری داخلی برای پین شماره 40). این پین وقتی که دکمه فشار داده شود فرمان خاموشی را اجرا می‎کند. اسکریپت را توسط  Ctrl + X ذخیره و توسط Y تأیید کنید. در پنجره‎ی ترمینال اصلی این اسکریپت را اجرا کنید: 

chmod a+x shutdown-press-simple.py

برای این که مطمئن شوید کار می‎کند فرمان زیر را اجرا کنید:

sudo nano /etc/rc.local

 

در خط آخر، پیش از خروج فرمان زیر را اضافه کنید:

echo '~pi/shutdown-press-simple.py'

ذخیره کرده و خارج شوید. سپس دکمه را امتحان کنید. 

 

فشار دادن دکمه به صورت امن 

احتمال فشار دکمه به صورت تصادفی بسیار بالاست. راه حل‎های زیادی موجود است. شما می‎توانید کاری کنید تا فرمان با فشار طولانی دکمه صورت گیرد. از هر راهی که استفاده کنید باید فکری به حال موقعیت دکمه بکنید. شاید لازم باشد کیس خود را طوری تغییر دهید تا دکمه درون آن قرار گیرد. این که چطور این کار را انجام دهید به عوامل زیادی مثل مدل رزبری‎پای و مدل کیس بستگی دارد. بهتر است که دکمه را در بالای دستگاه قرار دهید تا به صورت اتفاقی آن را فشار ندهید. 

 

دو مدل دکمه رزبری‎پای 

به دنبال چیز متفاوتی هستید؟ بسیاری از دکمه‎های رزبری‎پای قابل خریدن هستند. ما در این مقاله دو مورد را به شما معرفی می‏کنیم. 

1- Pi Supply Power Switch

این سوئیچ پاور به عنوان یک کیت فروخته شده و بین رزبری‎پای و پریز برق قرار می‎گیرد. شما باید قطعات را به PCB لحیم کنید و یک کد را وارد کنید. سه دکمه روی دستگاه به شما اجازه می‎دهد تا دستگاه را روشن و خاموش کنید. دکمه‎ی سوم به شما اجازه می‎دهد تا با فشار بیشتر دستگاه را ریبوت کنید. 

 

2- iUniker Raspberry Pi Switch

iUniker Raspberry Pi Switch یک محصول از پیش ساخته شده به همراه کابل و روکش سوئیچ است. این قطعه برای خاموش کردن رزبری‎پای ساخته نشده و توسط آن تنها خواهید توانست رزبری‎پای خود را روشن کنید. از طرف دیگر سوئیچ iUniker تنها از ساییدگی اتصال نیروی رزبری‎پای محافظت می‎کند. 

 

دکمه‏های بیشتری به رزبری‎پای خود اضافه کنید 

با این که رزبری‎پای در سال 2012 ساخته شده اما هنوز هم دکمه‎ی پاور ندارد. البته این موضوع کاملاً عمدی است. به هر حال دکمه‎ی پاور یک گزینه‏ی اختیاری است. اگر به آن نیاز دارید خودتان نصب کنید. اگر نه می‎توانید از آن بگذارید. 

 

بیشتر بخوانید:

دوازده پروژه رزبری پای برای پرینتر سه بعدی

پنج پروژه مهم و کاربردی با آردیونو

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر