جاسوسی به نام آیفون؛ آیفون شب‌ها در سکوت در حال ارسال اطلاعات است

جاسوسی به نام آیفون؛ آیفون شب‌ها در سکوت در حال ارسال اطلاعات است

آیفون آنقدرها هم امن نیست؛ بلکه شب‌ها در سکوت در حال ارسال اطلاعات است.

خیلی از طرفداران دو آتشه آیفون‌ها، این گوشی‌های گران قیمت اپل را با ویژگی امنیت می‌شناسند اما آیا می‌دانید که در نیمه شب و زمانی که شما عمیقاً در خواب هستید، گوشی آیفون شما بدون سر و صدا در حال نقض همان ویژگی امنیتی است که شما را به آیفون علاقه‌مند کرده است و در حال ارسال اطلاعات به ده‌ها شرکت تجاری است؟ شرکت‌هایی که شاید شما هیچ وقت حتی نامشان را هم نشنیده باشید.

در واقع با خاموش کردن گوشی، تنها صفحه نمایش آن خاموش می‌شود و در پس زمینه ردیاب‌هایی مانند آمپلیتود (Amplitude)، اپ‌بوی (App Boy) و یلپ (Yelp)، اطلاعات مختلف شما مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل، اثرانگشت، مکان و حتی آدرس IP شما را هر 5 دقیقه یکبار، را برای سرورهای اپل و یا حتی سرورهای شخص ثالث ارسال می‌کند.

ماجرا به گزارش شرکت امنیتی Disconnect برمی‌گردد. این شرکت اعلام کرده است که تنها در طول یک هفته حدود 5400 ردیاب داخلی که وظیفه انتقال اطلاعات از گوشی‌های آیفون‌ را داشته‌اند، ردیابی کرده است.

 

ارسال اطلاعات و مشکلاتی که دامن کاربران را می‌گیرد

در کنار ارسال اطلاعات کاربر و نقض حریم خصوصی و امنیت او، این ارسال اطلاعاتی تبعات دیگری هم برای کاربر و گوشی دارد. به عنوان نمونه در این گزارش اعلام شده هر آیفون تقریبا 1.5 گیگابایت اطلاعات را برای سرورهای اپل و شخص ثالث ارسال می‌کند. شاید همین موضوع هم دلیل زود تمام شدن حجم اینترنت کاربران آیفون باشد.

از طرف دیگر این ارسال اطلاعات باعث مصرف انرژی گوشی می‌شود، حتی در شرایطی که از گوشی هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید. بنابراین شارژ باتری گوشی سریع‌تر چیزی که تصور کنید تمام می‌شود.

 

خودمان مقصر سرقت اطلاعاتمان هستیم

همه تقصیر ارسال اطلاعات محرمانه کاربر برای سرورهای اپل و شرکت‌های شخص ثالث برعهده اپل نیست بلکه خود شما هم مقصرید زیرا عملاً این شما هستید که اجازه دزدی اطلاعات را صادر کرده‌اید. به گزارش شرکت امنیتی Disconnect، این ارسال اطلاعات به دلیل فعال بودن قابلیت Background App Refresh بوده است. این قابلیت به صورت پیش‌فرض در همه گوشی‌های آیفون فعال است، بنابراین اگر به صورت دستی این قابلیت را غیرفعال نکنید، خودتان عملاً اجازه دسترسی به اطلاعاتتان را صادر کرده‌اید و همواره با خودتان یک آیفونِ جاسوس را حمل می‌کنید.

 

چطور از اطلاعات شما استفاده می‌شود

شاید با خودتان فکر کنید که این اطلاعات چه فایده‌ای برای اپل و سایر شرکت‌ها دارد. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم. DoorDash یک نرم افزار برای تحویل غذا در محل است که داده‌هایی که از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند را برای 9 شرکت دیگر می‌فرستد. آن شرکت‌ها با استفاده از همین اطلاعات علاقه‌مندی‌های کاربران را تشخیص داده و تبلیغات هدفمند و مطابق سلیقه کاربر را برای آن‌ها ارسال می‌کنند.

حتی برخی از نرم‌افزارهای دیگری هستند که تنها در طول شب دست‌به‌کار شده و اطلاعات کاربر را برای سرورها ارسال می‌کند زیرا اغلب افراد شب‌ها را در خانه سپری می‌کنند و به این ترتیب آدرس منزل آن‌ها هم مشخص می‌شود.

 

پاسخ اپل به مسئله نقض حریم خصوصی

بعد از این گزارش از شرکت امنیتی Disconnect، اپل تنها با ارائه یک بیانیه کوتاه از خود دفاع کرده است. به گفته اپل، این شرکت خود را ملزم به حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش می‌داند و در این زمینه، امنیت پیشرفته‌ای را برای سیستم‌هایش در نظر گرفته است.

با این وجود همچنان انگشت اتهام بسیاری از منتقدان به سمت اپل است. این افراد معتقدند که اپل می‌تواند جلو این ارسال اطلاعات را بگیرد و یا اینکه با ارائه یک سیستم اعلان داخلی، ارسال اطلاعات را به گوش کاربر برساند.

 

نظر شما در مورد امنیت گوشی‌های آیفون چیست؟ آیا شما هم آیفون را به گوشی‌های اندرویدی ترجیح می‌دهید؟

 

اخبار مرتبط:

چطور آیفون ریفربیشد شده را از آیفون آکبند تشخیص دهیم؟

آموزش انتقال عکس از آیفون به کامپیوتر ویندوزی با استفاده از برنامه itunes

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

AT

چهارشنبه, 22 خرداد 1398

این ارسال اطلاعات ربطی به اپل و غیر اپل نداره . هر برنامه ای روی هر سیستم عاملی اطلاعات شمارو میتونه به شرکت های شخص ثالث بفرسته و تقریبا میشه گفت اونا رو میفروشه .

پاسخ

ثبت نظر