رزبری‌پای4 با پردازنده‎ی قوی‎تر و 4 گیگابایت رم

رزبری‌پای4 با پردازنده‎ی قوی‎تر و 4 گیگابایت رم

امروز رزبری‌پای یک نسخه‎ی جدید از کامپیوترهای تک بردی خود را معرفی کرد. رزبری‌پای4 مدل B سریع‎ترین رزبری‌پای است که منتشر خواهد شد. شرکت رزبری‌پای ادعا کرده که عملکرد این دستگاه مشابه سیستم‎های کامپیوتر شخصی x86 سطح پایین است. 
این سیستم بر اساس یک Broadcom BCM2711 SoC ساخته شده که با پردازنده‎ی GHz Cortex A725.1 چهار هسته‎ای بسیار قوی‎تر از رزبری‌پای3 با پردازنده‎ی چهار هسته‎ای Cortex A53 خواهد بود. رم این دستگاه نیز بسیار ارتقا داشته و در سه مدل 1، 2 و 4 گیگابایتی موجود است. این درحالی است که رم رزبری‌پای3 به 1 گیگابایت محدود بود. 
تغییراتی در I/O پای4 نیز اتفاق افتاده است. Gigabit Ethernet بازگشته و این دستگاه چهار درگاه یو‌اس‌بی دارد که البته دوتا از آن‌ها یو‌اس‌بی 3.0 هستند. دکمه پاور نیز به صورت درگاه یو‎اس‎بی-سی متصل شده است. این دستگاه همچنین دارای جک هدفون است. 
درگاه HDMI جای خود را به دو درگاه میکرو HDMI داده است. پای4 دو مانیتور 4K را پشتیبانی می‎کند. برای استفاده از این دو مانیتور رزبری‌پای گفته که گرافیک‎های دیکد  H.265 برای 4K60p، دیکد H.264 1080p60 و انکد 1080p30 و OpenGL ES 3.0 پشتیبانی می‎شوند.
هدر 40-Pin GPIO با بردهای قبلی سازگار است درنتیجه هت‎های قدیمی شما بدون مشکل کار خواهند کرد. Ditto برای دو اتصال کابل یکی از آن‌ها MIPI DSI دو خطی و دیگری یک MIPI CSI دوخطی است. این دستگاه مانند مدل قبلی دارای وای-فای 2.4 GHz و 5GHz، 802.11b/g/ac هستند اما بلوتوث به 5.0 ارتقا یافته است. درضمن پای هیچ حافظه‎ای ندارد و شما باید از یک کارت میکرو‎اس‎دی برای سیستم عامل و برنامه‎ها استفاده کنید. 
مانند رزبری‎پای3، قیمت پای4 نیز برای مدل 1 گیگابایتی 35 دلار است، اما قیمت مدل 2 گیگابایتی 45 دلار و مدل 4 گیگابایتی 55 دلار است. رزبری‌پای می‎گوید که پای4 تا سال 2026 منتشر نخواهد شد.  

 

بیشتر بخوانید:

چطور یک دکمه‎ی خاموش/روشن به رزبری‎پای خود اضافه کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: arstechnica

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر