چرا عمر باتری گوشی‌های امروزی کم است؟

چرا عمر باتری گوشی‌های امروزی کم است؟

چرا عمر باتری گوشی‌های امروزی کم است؟ آیا امیدی به این حوزه داشته باشیم؟

گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های عجیبی می‌کنند؛ پیشرفت‌هایی که شاید برخی در ذهن هم نگنجند. برای مثال می‌توانیم از فناوری شارژ سریع 120 واتی که یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را تنها در مدت 13 دقیقه به صورت کامل شارژ می‌کند، دوربین‌های بسیار باکیفیت، نمایشگر‌های حفره‌دار، پردازنده‌های فوق‌العاده قدرتمند و... نام ببریم.

با وجود همه این پیشرفت‌ها، به نظر می‌رسد تنها طول عمر باتری است که نه تنها هیچ روند رو به بهبودی ندارد، بلکه شدیدا ضعیف عمل می‌کند. حتما شما هم روزهایی را به خاطر می‌آورید که با یک بار شارژ گوشی، برای چند روز شارژ آن تمام نمی‌شد اما حالا بهترین گوشی‌ها با باتری‌های پرحجم هم شاید تنها برای یک روز بتوانند شارژ نگه دارند. بنابراین خیلی از کاربران، مخصوصا افرادی که زیاد به مسافرت می‌روند و یا کل طول روز را بیرون از خانه و دور از پریز برق هستند، مجبورند دست به دامان پاوربانک‌ها شوند.

حالا سوال اینجاست که چرا با وجود پیشرفت‌های زیاد تکنولوژی در حوزه گوشی‌های هوشمند، باتری‌ها پیشرفتی نداشته‌اند؟

 

به دلیل قانون مور عدم پیشرفت فناوری باتری عجیب نیست

ماجرا اینجاست که همین پیشرفت سریع گوشی‌های هوشمند، بزرگ شدن نمایشگر و... باعث می‌شود که گوشی به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد. کمپانی‌های مختلف برای رفع این مشکل باتری‌ها را پرحجم‌تر از قبل طراحی می‌کنند و امروزه باتری‌های 3000 تا 4000 میلی آمپر ساعتی اصلا عجیب نیست. با این وجود هنوز هم این باتری‌های پرظرفیت نمی‌توانند آنطور که باید، جوابگوی نیاز کاربران باشند.

اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه باتری گوشی‌های هوشمند اتفاق افتاده است اما این پیشرفت در حد پیشرفت‌های سایر حوزه‌ها نیست. بنابراین این طور به نظر می‌رسد که روند رشد باتری متوقف شده است. در واقع طی سال‌های اخیر تلاش شده تا با کوچک کردن قطعات داخلی، تراکم باتری گوشی افزایش یابد اما این کار هم حدی دارد.

 

گلکسی نوت 7؛ فاجعه‌ای که یک درس به همراه داشت

در اصل ماجرا به انفجارهای پرسروصدای گلکسی نوت 7 سامسونگ برمی‌گردد که بعید است کسی آن را فراموش کند. پس از آتش گرفتن گوشی‌های گلکسی نوت 7، مشخص شد که دیگر برای افزایش تراکم باتری نمی‌توان قطعات را کوچک‌تر کرد. از این جا بود که به جای روند سابق، تصمیم گرفته شد تعویض مواد باتری بررسی و امتحان شود که این روند بسیار کند است.

باتری‌هایی که امروزه در گوشی‌های هوشمند به کار می‌روند، براساس لیتیوم کبالت ساخته می‌شوند و این روش از ابتدای دهه 1990 به کار گرفته شده است. حالا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توان انرژی بیشتری از این روش استخراج کرد. حالا که محققان از باتری‌های مبتنی بر لیتیوم کبالت ناامید شده‌اند، به بررسی فناوری‌های جدیدی مانند باتری‌های حالت جامد روی آورده‌اند که شاید با این روش‌ها بتوان تغییری مهم در باتری‌ها ایجاد کرد.

البته این مسئله را هم در نظر بگیرید که حتی در صورت پیشرفت باتری‌ها، باز هم روند پیشرفت تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند هم متوقف نخواهد شد. بنابراین دوباره گوشی‌ها به انرژی بیشتری نیاز داشته و باز هم مشکل کمبود شارژ همچنان وجود خواهد داشت. با این وجود هیچ گاه نمی‌توانیم آینده تکنولوژی را پیشبینی کنیم زیرا ممکن است با یک تغییر ساده، همه چیز تغییر کرده و ما را شگفت‌زده کند.

به هر ترتیب حالا و در شرایطی که باتری‌های گوشی‌های هوشمند آنطور که باید پاسخ‌گوی نیاز شما نیستند، می‌توانید با خرید پاوربانکی مناسب، این مشکل را برطرف کنید. اگر قصد خرید پاوربانک را دارید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید: 

راهنمای خرید پاور بانک: بهترین پاور بانک‌‌ها برای سال 98

 

اخبار مرتبط:

بایدها و نبایدهای کالیبره کردن باتری گوشی؛ بررسی باورها درست و غلط

فناوری شارژ سریع 120 واتی ویوو شما را شگفت‌زده می‌کند؛ شارژ کامل باتری 4000mAH تنها در 13 دقیقه

گوشی‌های بدون باتری؛ رویایی که در حال تحقق است

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر