تفاوت بین اوبونتو و توزیع‎های مبتنی بر اوبونتو چیست؟

تفاوت بین اوبونتو و توزیع‎های مبتنی بر اوبونتو چیست؟

لینوکس مینت و المنتری او‎اس هردو جایگزین‎های محبوبی برای اوبونتو هستند، اما هردو مبتنی بر اوبونتو هستند. اگر در لینوکس تازه‎کار هستید ممکن است گیج شوید. ما به شما می‎گوییم که تفاوت اوبونتو و توزیع‎های مبتنی بر اوبونتو چیست. 

 

اوبونتو دسکتاپ

اوبونتو

 

اوبونتو یک جایگزین رایگان و متن‎باز برای سیستم‎عامل‎های تجاری و انحصاری مثل ویندوز و مک است. یک پانل در بالا زمان، شاخص‎های سیستم و داشبورد دسترسی به اپلیکیشن‎ها را نشان می‌دهد. در این قسمت شما همچنین می‎توانید بین ویندوز و دسکتاپ‎های ویرچوال نیز یکی را انتخاب کنید. 

شرکت سازنده‎ی اوبونتو، کانونیکال نام دارد. برخلاف مایکروسافت و اپل، کانونیکال پول زیادی از سیستم عامل خود درنمی‎آورد. درعوض اوبونتو از اجزای رایگان و متن‎باز ساخته شده توسط افراد و تیم‎های مختلف در سراسر دنیا ساخته شده است. البته این رابط کاربری فقط مختص اوبونتو نیست بلکه محیط دسکتاپی است که به نام گنوم شناخته می‎شود. 

کانونیکال با استفاده از این اجزا یک تجربه‎ی دسکتاپ کاربردی ساخته که هرکسی می‎تواند به رایگان آن را دانلود کند. شما می‌توانید از اوبونتو برای مصارف معمولی، کار شرکتی، توسعه نرم‎افزار و گیمینگ استفاده کنید. شما همچنین می‎توانید از اوبونتو برای اجرای سرورها نیز استفاده کنید. 

آیا اوبونتو و لینوکس یک چیز هستند؟ 

نه دقیقاً. کرنل، که بخشی است که به نرم‎افزار اجازه می‎دهد با سخت‎افزار کامپیوتر شما صحبت کند لینوکس است. کرنل لینوکس یکی از چندین اجزایی است که کانونیکال برای ساخت دسکتاپ اوبونتو از آن استفاده می‎کند. یکی از تفاوت‎های اوبونتو و لینوکس این است که شما نمی‎توانید کرنل لینوکس را به تنهایی اجرا کنید. لینوکس در پیش زمینه فعالیت می‎کند و بسیاری از دستگاه‎ها را در زندگی ما، مثل گوشی‎های هوشمند و حتی پمپ بنزین‎ها نیرو می‎بخشد. 

دسکتاپ لینوکس بیشتر از این که با خود لینوکس مرتبط باشد با تمام نرم‎افزار رایگان و متن‎بازی که اجرا می‎شود مرتبط است. درنتیجه بیشتر می‎توان به اوبونتو به عنوان اوبونتو لینوکس فکر کرد تا یک چیز مستقل. 

 

زیرساخت اوبونتو 

اوبونتو

 

اوبونتو بسیار بزرگ‎تر از دسکتاپی است که از  ubuntu.com دانلود می‎کنید بلکه یک جامعه از توسعه دهندگان و کاربران است. اوبونتو همچنین کلکسیونی از اپلیکیشن‎ها و برنامه‎هاست که از چندین منبع یک‎جا جمع شده‎اند و به روش‎های مختلف مورد استفاده قرار می‎گیرند. 

 

اوبونتو مبتنی بر چیست؟ 

اوبونتو مبتنی بر دبیان است. دبیان یک پروژه‎ی بزرگ است که کارهای اوبونتو را انجام میدهد، اما به روشی که کمتر قابل دسترسی است. برای توضیح بیشتر چند اصطلاح را باید بدانید: 

• پکیج: روشی که توسعه‎دهندگان نرم‎افزار را برای لینوکس توزیع می‎کنند. اپلیکیشن‎ها، اجزای سیستمی، درایورها، کدک‎ها و دیگر نرم‎افزارها به صورت پکیج منتشر می‎شوند. 

• پکیج فرمت: نسخه‎های مختلف لینوکس با استفاده از فرمت‎های مختلف پکیج‎ها را مدیریت می‎کنند. هنوز هیچ فرمتی وجود ندارد که با تمام نسخه‎های لینوکس سازگار باشد. 

• مخازن: به جای دانلود اینستالر از یک وب‎سایت، نرم‎افزار لینوکس معمولاً در یک مخزن یافت می‎شود. مخازن کلکسیون‎های بزرگی از پکیج هستند که ممکن است شما در صورت نیاز آن‎ها را دانلود کنید. استورهای اپلیکیشن‎ لینوکس به روشی مانند اندروید و آی‎اواس نرم‎افزار ارائه می‎دهند اما ابزارهای قدیمی‏تر با نام پکیج منیجر شناخته می‎شوند. 

• توزیع‎: یک توزیع مجموعه‏ای از نرم‎افزارهای پکیج شده به روشی است که یک سیستم عامل در حال کار را به همراه جامعه مربوطه و مخازن ارائه می‎دهد. 

اوبونتو و دبیان هردو توزیع‎های لینوکس هستند و اوبونتو از پکیج فرمت DEB مرتبط با دبیان استفاده می‎کند. البته بعضی از نرم‎افزارها با هردو توزیع سازگار نیستند. اوبونتو مخازن خودش را دارد اما معمولاً آن را با پکیج‎های دبیان پر می‎کند. 

 

اکوسیستم اوبونتو 

اوبونتو

 

اوبونتو انواع مختلفی دارد. دسکتاپ اصلی از محیط دسکتاپ گنوم استفاده می‎کند. انواع مختلفی موجود است که همه از محیط‎های دسکتاپ مختلف استفاده می‎کنند. کوبونتو برای مثال از دسکتاپ KDE Plasma استفاده می‎کند. زوبونتو از یک رابط کاربری متفاوت به اسم Xfce استفاده می‎کند. کانونیکال روی این انواع کار نمی‎کند اما از آن‎ها و تمام نرم‎افزارهایشان میزبانی می‎کند. همه‎ی این‎ها از مخازنی مشابه دسکتاپ اوبونتو استفاده می‎کنند. 

 

توزیع‌‏های مبتنی بر اوبونتو 

توزیع‎های مبتنی بر اوبونتو زیادی وجود دارد که کانوکیال هیچ ربطی به آن‎ها ندارد ( درست همانطور که اوبونتو مبتنی بر دبیان است). لینوکس مینت و المنتری او‎اس دو مثال معروف هستند. هردو توسط تیم‌‏های مختلفی درست شده‎اند و با هم متفاوت هستند. یک تفاوت کلیدی بین اوبونتو و لینوکس مینت این است که دومی رابط کاربری نسبتاً مشابه ویندوز دارد. 

ظاهر می‎تواند فریبنده باشد. هرچه باشد زیرساخت لینوکس مینت همان چیزی است که اوبونتو از آن تغذیه می‎کند. درضمن وقتی که اپ استور را در لینوکس مینت و المنتری او‎اس باز می‎کنید می‎بینید که بیشتر نرم‎افزارها مشابه اپ استور اوبونتو هستند. 

 

اما معنی این‎ها چیست؟ 

به این معنی که وقتی برنامه‎ای می‎بینید که نوشته از اوبونتو پشتیبانی می‎شود این پشتیبانی به دسکتاپ اوبونتو محدود نمی‎شود. این نرم‎افزار همچنین روی پروژه‎های دیگر مبتنی بر اوبونتو که زیرساخت اوبونتو را دارند نیز اجرا می‎شود. استیم روی اوبونتو اجرا می‎شود اما شما می‎توانید همان اینستالر را روی سیستم عامل  Pop!_OS اجرا کنید. 

اگر قصد دارید به جای اوبونتو المنتری او‎اس را نصب کنید باید بدانید که تقریباً هرچیزی که برای اوبونتو صدق کند برای شما نیز صدق خواهد کرد. اگر اوبونتو روی کامپیوتر شما اجرا نشود المنتری او‎اس نیز اجرا نخواهد شد. به طور مشابه اگر یک کنترلر گیم با اوبونتو سازگار نباشد با سیستم شما نیز سازگار نخواهد بود. اگر به باگ بربخورید بهتر است راه حل مربوط به اوبونتو را پیدا کنید تا المنتری او‎اس. 

اما برعکس این موضوع صادق نیست. اوبونتو نمی‎تواند نرم‎افزاری را که به طور خاص برای المنتری او‎اس ساخته شده اجرا کند. برای توضیح این رابطه جامعه لینوکس از مثال جریان آب استفاده می‎کنند. اوبونتو در بالای المنتری او‎اس قرار دارد. نرم‎افزاری که در پایین جریان اجرا می‎شود در بالا اجرا نمی‎شود. مسیر آب یکطرفه است. 

هرچه شما از منبع دور شوید احتمال برخوردن به باگ بیشتر است. دبیان کد منبع را از برنامه‎ها گرفته و آن‎ها را به صورت DEB پکیج می‎کند. اوبونتو دوباره این پکیج‎ها را می‎سازد و خودش چند ترفند به آن اضافه می‎کند. المنتری او‎اس خودش چند تغییر در آن ایجاد می‎کند. وقتی که مشکلی پیش بیاید باید چندین عامل را در نظر بگیرید. آیا این مشکل به کد منبع اصلی، دبیان، اوبونتو و یا المنتری او‎اس مرتبط است؟ 

 

آیا توزیع‏های مبتنی بر اوبونتو خوب هستند؟ 

این به نیازها و انتظارات شما بستگی دارد. شما باید چند سوال را در نظر داشته باشید: 

• آیا شما از اوبونتو راضی هستید؟ اگر از دسکتاپ اوبونتو راضی هستید آن را تغییر ندهید. 

• آیا از اوبونتو راضی هستید اما از رابط کاربری خوشتان نمی‎آید؟ شما می‎توانید محیط دسکتاپ را بدون نصب دوباره‏ی توزیع تغییر دهید. شما می‎توانید یک نوع متفاوت از اوبونتو را نصب کنید. 

• آیا از زیرساخت اوبونتو راضی هستید اما نحوه‎ی مدیریت آن خوشتان نمی‎آید؟ اگر با کانونیکال مشکل دارید می‎توانید از یک توزیع مبتنی بر اوبونتو استفاده کنید که توسط یک جامعه دیگر ساخته شده است. لینوکس مینت، المنتری او‎اس و پاپ_! او‎اس از زیرساخت اوبونتو استفاده می‎کنند اما به اندازه‎ی محصولا کانونیکال فشرده نیستند. 

اگر از زیرساخت اوبونتو خوشتان نمی‎آید بهتر است که این اکوسیستم را به طور کامل رها کنید. توزیع‎های لینوکس دیگری نیز وجود دارند که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. 

 

بیشتر بخوانید:

چگونه فایل‎های hosts را روی لینوکس اصلاح و مدیریت کنیم؟

کرنل لینوکس چیست؟ چطور می‎توانیم نسخه‎ی کرنل خود را چک کنیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر