خطرات امنیتی درمورد فیس‎اپ، اپلیکیشن هوش مصنوعی که عکس شما را پیر می‎کند

خطرات امنیتی درمورد فیس‎اپ، اپلیکیشن هوش مصنوعی که عکس شما را پیر می‎کند

خطرات امنیتی درمورد فیس‎اپ، اپلیکیشن هوش مصنوعی که عکس شما را پیر می‎کند.

اپلیکیشن فیس‎اپ (faceAPP)، که این روزها همه با آن صورت خود را پیر می‎کنند از طرف کاربران دو بازخورد کاملاً متفاوت دریافت کرده است. این اپلیکیشن که با استفاده از هوش مصنوعی صورت شما را پیر می‎کند، جنسیتتان را تغییر می‎دهد و کارهایی مشابه انجام  می‎دهد این روزها بسیار محبوب شده است.
اما بسیاری درمورد این اپلیکیشن روسی هشدارهایی داده‎اند که سازندگان این اپلیکیشن چه کارهایی می‎تواند با تصاویر ما انجام دهند. وقتی که کاربران یک عکس را روی اپلیکیشن آپلود می‎کنند، این عکس در سرور فیس‎اپ (faceAPP) ذخیره می‎شود و دقیقاً مشخص نیست که چه بلایی سر آن می‎آید. فیس‎اپ (FaceApp) خودش عکس کاربر را انتخاب می‎کند تا اطمینان یابد که برای ایجاد تغییرات مناسب است. تغییراتی که ابزار هوش مصنوعی فیس‎اپ ایجاد می‎کند که روی سرور اجرا می‎شود درنتیجه شما مجبور هستید که برای پیر کردن خود عکستان را به این اپلیکیشن بدهید. 
شاید فکر کنید که یک عکس چیز مهمی نیست اما ممکن است شما اطلاعاتی بسیار بیشتر از یک عکس را به این اپلیکیشن تحویل دهید. بسیاری از افراد نگران این هستند که فیس‎اپ از این تصاویر برای اهدافی به غیر از پیر کردن صورت شما استفاده کند. قوانین این اپلیکیشن به طور رسمی اعلام می‎کند که سازندگان این برنامه به هر طریقی که بخواهند می‎توانند از عکس شما استفاده کنند، بدون این که چیزی به شما برسد. 
در قوانین این اپلیکیشن نوشته شده :«شما مجوز دائمی، بدون حق‌الوکاله، در سراسر جهان و قابل انتقال را برای استفاده، تغییر، انتشار، ترجمه و تغییر محتوا و نام کاربری خود را به فیس‎اپ می‎دهید.» عملاً این موضوع به این معنی است که ممکن است شما در ابتدا فکر کنید که عکس‎هایی که آپلود می‎کنید خصوصی باقی می‎مانند اما ممکن است در آینده به هر روشی از آن‎ها استفاده شود. 
به طور مشابه، قوانین مرتبط با حریم شخصی این اپلیکیشن اعلام کرده است که می‎تواند اطلاعاتی را از گوشی شما برداشته و از آن برای تبلیغات و یا راه‎های دیگر بازاریابی استفاده کند. چنین قوانینی در اپلیکیشن‎های مشابه چیزی عادی است و این اپلیکیشن بدون شک نیاز به دسترسی به اپلیکیشن‎های شما دارد تا بتواند به درستی عمل کند. اما این که ما چیز زیادی درمورد این اپلیکیشن نمی‎دانیم و این که توسط توسعه دهندگان روسی ساخته شده باعث می‎شود کمی بیشتر حواسمان را جمع کنیم. 
یک نگرانی دیگری که پیش آمده این است که این اپلیکیشن برای انتخاب عکس مناسب به تمام عکس‎های شما دسترسی دارد و همین که شما اپلیکیشن را باز می‎کنید عکس‎های شما روی اینترنت آپلود می‎شود. روی آی‎او‎اس این اپلیکیشن از یک قابلیت درون نرم‎افزار آیفون بهره می‎گیرد: درحالی که عکس‎های شما به صورت گزینه پدیدار می‎شوند اما تنها عکسی که شما انتخاب می‎کنید در اپلیکیشن ذخیره می‎شود و دیگر عکس‎ها مخفی می‎مانند. محققان امنیتی که بخش‎های مختلف اپلیکیشن را بررسی کرده‎اند گفته‎اند هیچ چیزی مبنی بر این که این اپلیکیشن تمام عکس‎های کاربر را ذخیره کند وجود ندارد. 
البته فیس‎اپ یک اپلیکیشن قدیمی است اما از سال 2017 که ساخته شد تا به حال همیشه نگرانی‎های امنیتی وجود داشته است. با این که این اپلیکیشن آپدیت شده اما باز هم دقیقاً مشخص نیست که با عکس کاربران چه کار می‎کند. درحال حاضر به خاطر چالش وایرال faceappchallenge# سر زبان‎ها افتاده که کاربران را تشویق می‎کند تا عکس خود را در آن آپلود کرده و پیری خود را ببینند. بسیاری از افراد مشهور از جمله دریک و برادران جوناس نیز به این چالش پیوسته و باعث فراگیرتر شدن آن شده‎اند. 

 

بیشتر بخوانید:

هشتگ داغ مجازی؛ چالش عکس 10 سال، یک چالش معمولی یا ترفندی برای جمع آوری داده کاربران برای تشخیص چهره

 

حذف اپلیکیشن‎های یک شرکت بزرگ چینی از پلی استور به خاطر انتشار بدافزار

ده میلیون کاربر اندروید گول اپلیکیشن آپدیت سامسونگ را خوردند

منبع خبر: independent

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر