دایرکتوری System32 ویندوز چیست و چرا نمی‎توانیم آن را حذف کنیم؟

دایرکتوری System32 ویندوز چیست و چرا نمی‎توانیم آن را حذف کنیم؟

دایرکتوری System32 ویندوز چیست و چرا نمی‎توانیم آن را حذف کنیم؟

اگر مدتی را در اینترنت بگذرانید ممکن است به این شوخی بربخورید که کسی از شما بخواهد پوشه‎ی System32 ویندوز خود را حذف کنید. اما این پوشه‎ی ویندوز مرموز چیست و چرا ممکن است کسی از ما بخواهد آن را حذف کنید؟ 

 

System32 چیست؟ 

System32 یک پوشه‎ است که در تمام نسخه‎های ویندوز از ویندوز2000 به بعد موجود است. این پوشه در C:\Windows\System32 قرار دارد و انواع فایل‎ها و پوشه‎های حیاتی برای ویندوز در آن هستند. تعداد پوشه‎های موجود در System32 بسیار زیادند و ما نمی‎توانیم همه‎ی آن‎ها را توضیح دهیم اما به طور کلی محتوای System32 به دو گروه تقسیم می‎شوند: 

• فایل‎های DLL (Dynamic Link Library): به برنامه‎ها امکان دسترسی به ویندوز و انجام وظایف استاندارد را می‎دهد. برای مثال یکی از فایل‎های DLL ممکن است به کامپیوتر اجازه دهد تا صدا پخش کند، درحالی که دیگری ممکن است آپدیت ویندوز خودکار را فعال کند. بعضی از فایل‎های  DLL در روشن کردن کامیپوتر نقش دارند. 

• فایل‎های EXE (Executable): اپلیکیشن‎ها و ابزار دیگر هستند. هرگاه که شما یک نرم‎افزار مثل ورد یا کروم را باز می‎کنید یک فایل قابل اجرا  را باز کرده‎اید. اما فایل‎های System32 مهم‎تر هستند: جدا از ابزارهای ویندوز مثل Event Viewer (eventvwr.exe)، شامل فایل‎های قابل اجرا برای پروسه‎های بسیار حیاتی تسک منیجر مثل winlogon.exe هستند که بدون آن‎ها کامپیوتر شما روشن هم نخواهد شد. 

جدا از آن، System32 همچنین دارای پوشه‎ی درایورها (محتوایی که توسط آن کامپیوتر به شما امکان برقراری ارتباط با سخت‎افزار را می‎دهد)، فایل‎های زبان و غیره است. 

 

چطور پوشه‎ی System32 ویندوز را حذف کنیم؟ 

برخلاف شوخی‎های آنلاین، حذف کردن System32 یک کار ساده نیست. از آنجایی که یک پوشه‎ی سیستمی است ویندوز نمی‎گذارد که شما آن را حذف کنید و ممکن نیست که شما اشتباهی آن را حذف کنید. اما اگر اصرار دارید آن را حذف کنید امکانش وجود دارد (البته هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که بخواهید این کار را انجام دهید). 

برای این کار باید فایل‎های درون System32 را یکی یکی حذف کنید و یا از خط فرمان استفاده کنید. به این وسیله ویندوز به شما اجازه می‎دهد که فایل‎هایی که مورد استفاده نیستند را حذف کنید اما ما به شما توصیه می‎کنیم که این کار را انجام ندهید. 

 

وقتی که System32 را حذف می‏کنیم چه اتفاقی می‎افتد؟ 

اگر بعضی از فایل‎های System32 را حذف کنید کامپیوتر شما از کار خواهد افتاد. بعضی کارهای حیاتی مثل باز کردن برنامه، جست‎وجو از طریق منو شروع باز کردن ابزارهای ویندوز دیگر کار نخواهند کرد زیرا شما فایل‎های مرتبط با آن‎ها را حذف کرده‎اید. 

با توجه به این که چه چیزی را حذف کرده‎اید ممکن است حتی دیگر نتوانید کامپیوتر خود را خاموش کنید. تازه اگر به سختی توانستید آن را خاموش کنید بدون وجود فایل‎های حیاتی DLL نخواهید توانست دیگر آن را روش کنید. اگر تا این حد پیش رفته باشید راهی ندارید جز این که ویندوز را دوباره نصب کنید. چیزهایی مثل سیستم ریستور نیز ممکن است از بین رفته باشند، درنتیجه باید همه چیز را از اول نصب کنید. 

همانطور که می‏بینید دلیلی دارد که ویندوز نمی‎گذارد شما این پوشه را حذف کنید، چون اگر کسی اشتباهی یا برای خالی کردن فضای کامپیوتر خود این کار را انجام دهد با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد. 

 

System32 در مقابل SysWOW64: تفاوت این دو چیست؟ 

سیستم32

 

در ویندوزهای 64 بیت یک سری تفاوت بین پوشه‎ها مثل دایرکتوری (Program Files x86) می‏بینید. در پوشه C:\Windows روی یک سیستم 64 بیت شما پوشه‏ای به نام SysWOW64 در کنار System32 می‎بینید. اگر دقت کنید می‎بینید که هردو پوشه یک سری فایل با نام‎های یکسان دارند. مثل (Program Files x86) ویندوز این دو دریرکتوری را برای سازگاری با برنامه‎های 32 بیت قرار داده است. اگر یک برنامه‎ی 32 بیت تلاش کند تا یک DLL 64 بیت را اجرا کند موفق نخواهد شد. 

اما چیزی که عجیب است این است که روی سیستم‎های 64 بیت System32 دارای فایل‎های 64 بیت است درحالی که SysWOW64 دارای فایل‎های 32 بیت است. دراصل WoW64 به معنی Windows 32-bit on Windows 64-bit است. این سرویس به سیستم عامل امکان اجرای برنامه‎های 32 بیت را روی سیستم 64 بیت می‌دهد. 

به این طریق که به صورت خودکار پردازش‎های 32 بیت را برای استفاده از پوشه‎ی مناسب به صورت خودکار ریدایرکت می‎کند. یک برنامه‎ی 32 بیت که حتی نمی‎داند نرم‎افزار 64 بیت وجود دارد سعی می‎کند به پوشه‎ی System32 دسترسی پیدا کند. اما WoW آن را ریدایرکت کرده تا از SysWOW64 استفاده کند. همین اتفاق با Program Files می‎افتاد. 

از آنجایی که بسیاری از برنامه‎های 32 بیت طوری طراحی شده‎اند که به System32 و Program Files دسترسی پیدا کنند این روش ریدایرکت به برنامه‎های 32 بیت و 64 بیت اجازه می‎دهد تا هردو به راحتی روی یک سیستم کار کنند. 

 

ویروس‎های System32 چه هستند؟ 

ممکن است یک ویروس یا بدافزار در System32 مخفی شود. یک روت‏کیت می‏تواند درون پوشه قرار گرفته و خود را یک پروسه‏ی معمولی جا بزند که به خاطر مصرف غیرعادی پردازنده شما باید بتوانید متوجه آن شوید. 

اگر فکر می‏کنید که یک ویروس System32 دارید به هیچ وجه نباید فایل آلوده را حذف یا دستکاری کنید، چرا که با این کار ممکن است به صورت اتفاقی سیستم خود را خراب کنید. درعوض باید از یک برنامه‎ی آنتی‏ویروس مطمئن استفاده کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

چطور با استفاده از Hyper-V در ویندوز10 ویرچوال ماشین بسازیم؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر