آیا fitness trackerها بر اختلالات خوردن اثر منفی دارند؟

آیا fitness trackerها بر اختلالات خوردن اثر منفی دارند؟

آیا fitness trackerها بر اختلالات خوردن اثر منفی دارند؟ با فیسیت همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

ردیابی میزان ورزش، تعداد قدم‎هایی که برمی‎داریم و میزان کالری مصرفی با استفاده از دستگاه‎های هوشمند پوشیدنی مانند دستبند هوشمند، مچبند هوشمند و اپلیکیشن‌های مخصوص به یک سبک زندگی تبدیل شده است. دفعه بعد که به پارک و یا باشگاه ورزشی می‎روید توجه کنید و ببینید که چند نفر فیتنس ترکرها (fitness tracker) به بازو یا مچ خود بسته اند. 
تعداد دستگاه‎های پوشیدنی در دنیا هم اکنون به 74 میلیون می‎رسد و انتظار می‎رود که این رقم تا سال 2022 به یک میلیار برسد. بیشتر این دستگاه‎ها مرتبط با سلامتی و فیتنس هستند. حتی بعضی از دستگاه‎های پوشیدنی مثل اپل واچ که به طور خاص برای سلامتی ساخته نشده‌اند نیز قدم شمار، کالری شمار و ابزار مخصوص ردیابی ورزش دارند. درنتیجه حتی اگر هدف شما از خرید این دستگاه سلامتی و فیتنس نبوده اما باز هم این اطلاعات درمورد شما ذخیره می‎شود. 
متأسفانه تحقیقات جدید نشان می‎دهد که دستگاه‎های پوشیدنی لزوماً به همه برای سالم‎تر شدن کمک نمی‎کند بلکه این وسیله‎ها لذت ورزش را از بین برده و ممکن است باعث بی اثر شدن آن شوند. علاوه بر آن دسترسی سریع به این اطلاعات درمورد سلامتی ممکن است باعث ایجاد اضطراب و ایجاد اختلالات خوردن و ورزش در بعضی از افراد شود. 
با توجه به گسترش تکنولوژی پوشیدنی و این موضوع که دستگاه‎هایی که روی سلامتی تمرکز دارند توسط باشگاه‎های ورزشی و برنامه‎های سلامتی معرفی شده‎اند مهم است بفهمیم که این دستگاه‎ها چطور می‎توانند به جای بهبود اوضاع آن را بدتر کنند. 

 

رابطه‎ی بین fitness tracking و اختلالات خوردن 

دکتر کرولاین پلاتو، استاد روانشناسی در دانشگاه لافبرو درمورد تأثیر فیتنس ترکرها (fitness tracker) و همچنین اپلیکیشن‎های سلامتی روی کاربران معمولی این ابزارها تحقیق می‎کند. آخرین تحقیقات دکتر پلاتو روی پژوهش در تفاوت بین اختلال خوردن، اختلال ورزش و سلامت روان بین افرادی است که از فیتنس ترکر و اپلیکیشن‎های سلامتی برای کنترل ورزش و غذا خوردن خود استفاده می‎کنند و کسانی که از این وسایل استفاده نمی‎کنند. 
دکتر پلاتو می‎گوید:« تحقیقات ما نشان میدهد که در بین کسانی که از ترکر برای کنترل غذا و ورزش خود استفاده می‎کنند اختلالات بیشتری در غذا و ورزش وجود دارد. غذا نخوردن و ورزش‎های بیش از حد سنگین بیشتر در این افراد دیده می‎شود. آماندا پرل، روانشناسی که به طور خاص درمورد اختلالات خوردن فعالیت می‎کند در این باره می‎گوید :«شمارش کالری، رژیم‎های غذایی سخت و ورزش‎های بیش از حد سنگین همه از نشانه‎های اختلالات خوردن هستند. دستگاه‎های ترکر این علایم را تشدید می‎کنند. این دستگاه‎ها می‎توانند به فرد احساس شکست و عدم کنترل روی وضعیت سلامتی خود را بدهند.» 
البته دکتر پلاتو می‎گوید که نمی‎توانیم بگوییم که به طور حتم ترکرها باعث ایجاد اخلالات خوردن می‎شوند و تحقیقات بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد. او می‎گوید :« ممکن است کسانی که خودشان اختلالات خوردن و ورزش دارند تمایل بیشتری به کنترل فیتنس و غذای خود داشته باشند.» با این حال پلاتو می‎گوید که عوامل مختلفی می‎تواند باعث ایجاد اختلالات خوردن و مشکلات روانی شود. 

 

از خودتان بپرسید چرا به فیتنس ترکر نیاز دارید؟ 

شاید تکنولوژی متمرکز روی سلامتی باعث وخیم‎تر شدن اوضاع اختلالات روحی بعضی شود، اما ممکن است کسی دیگر با آن اهداف واقع گرایانه تنظیم کرده و سلامتی خود را بهبود بخشد. دکتر پلاتو در این زمینه توضیح می‎دهد که خیلی از افرادی که از فیتنس ترکر استفاده می‎کنند با آن عادات غذایی و ورزشی خود را بهبود می‎بخشند و زندگی سالم‎تری دارند. 
این که تشخیص دهیم فیتنس ترکرها برای کسی مفید یا مضر هستند کار سختی است. به همین دلیل دکتر پلاتو توصیه می‎کند که همیشه پیش از استفاده از این دستگاه‎ها و اپلیکیشن‎ها از خود بپرسیم که آیا اهدافی که برای خود تنظیم کرده‎ایم واقع گرایانه هست یا خیر و این که این دستگاه‎ها چه تأثیری روی سلامت روان ما دارند. 
پلاتو می‎گوید که باید اول از خود بپرسیم که چرا قصد استفاده از این دستگاه‎ها را داریم. اگر دلیل آن تنها کاهش وزن و یا ظاهر است بیشتر این احتمال وجود دارد که دچار اختلالات خوردن شویم. اما کسانی که به هدف ردیابی و درک بهتر شرایط سلامت خود و شاید بهبود آن برای سالم‌تر شدن استفاده می‎کنند به مشکلی برنمی‎خورند و حتی ممکن است با گذر زمان و بهبود عادات غذایی و ورزشی بیشتر به اهداف خود برای فیتنس و تناسب اندام نزدیک شوند. 

 

بیشتر بخوانید:

Miband 4 شیائومی با قیمت پایه 24 دلاری رونمایی شد

بررسی گلکسی واچ؛ آخرین ساعت هوشمند سامسونگ

تصویر سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2 لو رفت

دستبند هوشمند آنر بند 5 رونمایی شد؛ رقیبی جدی برای می بند 4 شیائومی

 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر