دستگاه پوشیدنی «ذهن خوان» فیسبوک یک قدم به واقعیت نزدیک می‌شود

دستگاه پوشیدنی «ذهن خوان» فیسبوک یک قدم به واقعیت نزدیک می‌شود

همه چیز از یک سوال ساده شروع شد:« چه می‎شود اگر همه چیز را به طور مستقیم از مغز خود تایپ کنیم؟» این سوالی است که مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ در سال 2017 در کنفرانس سالانه‎ی  F8 روی استیج از حضار پرسید. از آن زمان فیسبوک در حال تحقیق روی رابط کاربری مغز-کامپیوتر (BCI) بوده است که در دستگاه‎های پوشیدنی واقعیت افزوده استفاده می‎شوند. 
حال فیسبوک اعلام کرده که رابط کاربری ذهن خوان یک قدم به واقعیت نزدیک شده است. این شرکت گفته که هم اکنون محققین توانسته‎اند تعداد کلمات بسیار محدودی را به این وسیله بخوانند. این خبر که در مجله‎ی Nature Communications منتشر شده درمورد الگوریتمی صحبت می‎کند که می‎تواند افکار بیمارانی که دچار صدمات مغزی شده‎اند را بخواند. 

ذهن خوانی


وقتی که این پروژه در سال 2017 معرفی شد هدف رمزگشایی سخنرانی در سکوت بود. در این تحقیق، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‎فرانسیسکو با پشتیبانی فیسبوک الکترودهایی را در مغز سه بیمار مبتلا به سرع قرار دادند. از شرکت کنندگان سوال‎هایی پرسیده می‏شد که باید با صدای بلند پاسخ می‎دادند. این روش به دانشمندان کمک می‎کرد تا فعالیت و الگوی بخشی از ذهن که مرتبط با درک و تولید کلام است را شناسایی کنند. 
این محققین می‎گویند که در 61% درصد مواقع اطلاعات خوانده شده از الکترود صحیح بوده است، به این معنی که می‎توان کلام را در تنظیمات تعاملی و مکالمه‎ای رمزگشایی کنند تا به کسانی که ضایعات مغزی دارند و نمی‎توانند صحبت کنند کمک کند. 

پروژه‎ی فیسبوک


فیسبوک اما درمورد این پروژه بسیار صبور است و منتظر است این تحقیق به جایی برسد که بتواند صد کلمه را در دقیقه رمزگشایی کند، هزار کلمه را تشخیص دهد و درصد خطای آن زیر 17 درصد امکان پذیر شود. حتی اگر این تحقیقات یک دهه طول بکشد. 

 

بیشتر بخوانید:

آیا fitness trackerها بر اختلالات خوردن اثر منفی دارند؟

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر