رفرش ریت چیست و چطور در ویندوز 10 رفرش ریت را تشخیص دهیم ؟

رفرش ریت چیست و چطور در ویندوز 10 رفرش ریت را تشخیص دهیم ؟

رفرش ریت چیست و چطور در ویندوز 10 رفرش ریت را تشخیص دهیم ؟ این آموزش را در فیسیت ببینید.

نمایشگر یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که هنگام خرید گوشی هوشمند و یا مانیتور و... به آن توجه می‌کنیم. احتمالاً تا کنون شما هم در مورد نمایشگر به مواردی مانند اندازه نمایشگر، تراکم پیکسلی و نسبت ابعاد و... توجه کرده‌اید اما شاید همه ما فاکتور رفرش ریت (Refresh Rate) یا همان نرخ تازه‌سازی را به کلی فراموش کرده‌ایم. اما توجه کنید که نرخ تازه‌سازی یکی از مهم‌ترین فاکتورها درباره نمایشگر است.

این موضوع در مورد مانیتورهای گیمینگ و برای خود گیمرهای حرفه‌ای کاملاً جا افتاده است، اما وقتی که موضوع خرید لپ تاپ، گوشی و سایر دستگاه‌های عمومی‌تر در میان باشد، احتمالاً کمتر کسی است که به رفرش ریت (Refresh Rate) توجه می‌کند. با فیسیت همراه باشید تا اطلاعاتی درباره رفرش ریت و نحوه تشخیص رفرش ریت در لپ تاپ یا کامپیوتر را با هم بررسی کنیم. 

 

رفرش ریت چیست؟

رفرش ریت یا همان نرخ تازه‌سازی در اصل میزان سرعت نمایشگر در تازه‌سازی تصویر در هر ثانیه را نشان می‌دهد. به عبارت ساده‌تر refresh rate تعداد دفعاتی است که در یک ثانیه، نمایشگر تصویر جدیدی را نشان می‌دهد (عملاً تصویر را آپدیت می‌کند).

نرخ تازه‌سازی با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود و معمولاً هم با فریم ریت (frame rate) اشتباه گرفته می‌شود که تعداد فریم بر ثانیه را نشان می‌دهد. البته مفهوم هر دو موضوع خیلی به هم نزدیک است. در واقع هر دو موضوع به تعداد دفعاتی که در هر ثانیه یک تصویر روی نمایشگر ظاهر می‌شود اشاره دارند با این تفاوت که نرخ فریم به خود محتوا بستگی دارد اما نرخ تازه‌سازی به نمایشگر مربوط است.

اگر یک کاربر معمولی هستید و برای وب گردی و یا برای انجام سایر کارهای معمولی از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده می‌کنید، رفرش ریت اهمیت چندان زیادی برای شما نخواهد داشت اما اگر برای انجام بازی‌های ویدیویی به دنبال یک کامپیوتر یا لپ تاپ هستید، باید به موضوع رفرش ریت اهمیت بدهید.

 

چطور رفرش ریت را در ویندوز 10 تشخیص بدهیم؟

اگر هنوز کامپیوتر و یا لپ تاپ را نخریده‌اید، می‌توانید قبل از خرید، با مراجعه به مشخصات آن، از فاکتور رفرش ریت آن مطمئن شوید. اما اگر می‌خواهید ببینید که refresh rate لپ تاپ یا کامپیوتر فعلی‌تان چقدر است، می‌توانید مراحل زیر را در ویندوز 10 طی کنید:

  1. از منو استارت، وارد بخش Setting شوید.
  2. در این بخش گزینه System را انتخاب کنید.
  3. در پنل سمت چپ، اولین گزینه Display است، آن را انتخاب کنید.
  4. در اواسط پنل سمت راستی، به دنبال گزینه Advanced Display settings بگردید و روی آن کلیک کنید.
  5. صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که اطلاعات مربوط به نمایشگر در آن قرار دارد، جلو عبارت (Refresh Rate(HZ فاکتور رفرش ریت نمایش داده می‌شود.

تشخیص رفرش ریت در ویندوز 10

تشخیص رفرش ریت در ویندوز 10

 

اخبار مرتبط:

هواوی میت 30 پرو در راه است؛ دوربین اصلی چهارگانه و رفرش ریت 90 هرتز

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر