ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با ویندوز معمولی دارد؟

ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با ویندوز معمولی دارد؟

ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با ویندوز معمولی دارد؟ با بررسی این مسئله همراه فیسیت باشید.

اگر یک کاربر معمولی کامپیوتر باشید به احتمال زیاد تنها نسخه‎های مصرفی ویندوز را دیده‎اید. اما آیا می‎دانستید که مایکروسافت یک خط تولید از نسخه‎ی سرور سیستم عامل خود دارد؟ اما تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی چیست و در کجا کاربرد دارد؟ با فیسیت همراه باشید تا این مسئله را به صورت کامل بیان کنیم.

 

ویندوز سرور چیست؟ 

ویندوز سرور

 

ویندوز سرور یک خط تولید از سیستم عامل مایکروسافت است که به طور خاص برای استفاده روی سرور ساخته شده است. درنتیجه ویندوز سرور تنها در تجارت کاربرد دارد. اولین ویندوز سرور در آوریل سال 2003 با نام ویندوز سرور 2003 ساخته شد. البته پیش از این نیز نسخه ‏های سرور ویندوز موجود بود. برای مثال ویندوز NT 4.0 برای مصرف عادی و سرور موجود بود. 

در تقریباً تمام موارد، کاربران معمولی نیازی به ویندوز سرور ندارند. اگر قصد نصب کردن ویندوز روی کامپیوتر خود را داشته باشید محال است که اشتباهی آن را از فروشگاه خریداری کنید و یا آن را دانلود کنید. با این حال بد نیست درمورد آن بدانید. 

 

تفاوت‎های پایه‎ی ویندوز سرور و ویندوز معمولی 

در یک نگاه شاید نتوان تفاوت بین ویندوز سرور و نسخه‎ی معمولی ویندوز را تشخیص داد. دسکتاپ این دو شبیه به هم است و شامل نوار وظیفه، آیکون‎های دسکتاپ و دکمه استارت است. هر نسخه‎ی ویندوز سرور مطابق با یک نسخه‎ی ویندوز معمولی است. برای مثال ویندوز سرور 2003 نسخه‏ ی سرور Windows XP است. نسخه‏ ی کنونی ویندوز سرور 2016 است که مبتنی بر ویندوز 10 است. البته نسخه‎ی جدید ویندوز سرور 2019 نیز امسال منتشر شده که مطابق با آپدیت جدید ویندوز است. 

از آنجایی که ویندوز سرور و ویندوز از یک پایه کد استفاده می‎کنند شما می‎توانید بسیاری از کارها را روی هر دو انجام دهید. شما می‎توانید برنامه‎هایی مثل مرورگرها، ویرایشگر عکس را روی ویندوز سرور دانلود و نصب کنید. درضمن بسیاری از ابزارهای پایه ویندوز مثل نوت‎پد نیز در ویندوز سرور موجود هستند. با این حال تفاوت‎های این دو بیشتر از شباهت‎هایشان است. 

 

ویندوز سرور دارای نرم‎افزارهای مدیریت شرکتی است 

ویندوز سرور

 

از آنجایی که ویندوز سرور برای شرکت‎ها ساخته شده دارای نرم‎افزارهای شرکتی بسیار زیادی است: 

  • Active Directory: یک سرویس مدیریت کاربر است که به سرور اجازه می‎دهد تا به عنوان کنترل گر دامنه عمل کند. به جای ورود به کامپیوتر، کنترل گر دامنه به احراز هویت حساب‎های کاربری رسیدگی می‎کند. 
  • DHCP) Dynamic Host Configuration Protocol): پروتکلی است که به سرور اجازه می‎دهد به صورت خودکار آدرس IP را به تمام دستگاه‎های شبکه اطلاق کند. در خانه این کار را روتر انجام می‎دهد اما در یک شرکت مهندس فناوری اطلاعات از DHCP روی ویندوز سرور بهره می‎گیرد. 
  • File and Storage: به این وسیله می‎توانید تمام داده‎های مهم را در یک مکان مرکزی نگاه دارید و برای دسترسی به آن‎ها به بعضی از افراد اجازه دهید. 
  •   Print Services: اگر یک شرکت هزاران پرینتر در کل ساختمان دارد مهندس فناوری اطلاعات نمی‎تواند تک تک آن‎ها را به یک کامپیوتر خاص متصل کند. تنظیم یک سرور پرینتر به شما این امکان را می‎دهد تا پرینترها را به کامپیوترها متصل کنید. 
  • Windows Update Services: بیشتر شرکت‎ها دوست ندارند که آپدیت‎های ویندوز را سریع دریافت کنند. با تنظیم یک سرور برای کنترل ویندوز آپدیت شما می‎توانید از طریق یک سرور تمام آپدیت‎هایی که کل کامپیوترها دریافت می‎کنند را مدیریت کنید. 

 

ویندوز سرور محدودیت سخت‎افزار کمتری دارد 

ویندوز سرور

 

بیشتر مردم نگران ماکزیمم رم که می‌توانند به کامپیوتر خود متصل کنند نیستند. در ویندوز 10 پرو شما می‎توانید تا 2 ترابایت رم متصل کنید با این حال ماکزیمم رم اکثر کاربران 32 گیگابایت است. ویندوز سرور می‎تواند تا 24 ترابایت رم و تا 64 پردازنده را مدیریت کند. شاید این میزان بسیار زیاد به نظر برسد اما یک سرور باید بتواند صدها کامپیوتر را در یک شرکت مدیریت کند درنتیجه باید بسیار قوی باشد. 

 

ویندوز سرور قابلیت‎های اضافی را ندارد 

ویندوز سرور قابلیت‎هایی که برای یک کاربر حرفه‎ای لازم است، مثل خط فرمان و ابزارهای administrative را در خود دارد با این حال قابلیت‎های دیگر مثل مایکروسافت استور، اجر، کورتانا و دیگر قابلیت‎ها در آن موجود نیستند. ویندوز سرور با گوشی شما سینک نمی‎شود و نمی‎توانید ترمینال لینوکس را روی آن اجرا کنید. 

درضمن شما نمی‎توانید با حساب کاربری مایکروسافت خود وارد آن‎ها شوید زیر برای مصارف شرکتی ساخته‎ شده‎اند و نمی‎توانید از آن استفاده شخصی کنید. مرورگر پیش‎فرض آن اینترنت اکسپلورر است اما تنظیمات امنیتی آن بسیار شدید و محدودگر هستند که با توجه به طبیعت حساس آن طبیعی است. 

 

قیمت ویندوز سرورها متفاوت است 

همانطور که می‎توان حدس زد قیمت ویندوز سرور پایین نیست و با توجه به نیازهای شما متفاوت است. با توجه به این که چند نفر به سرور دسترسی دارند قیمت آن متفاوت است. بیشتر شرکت‎ها ویندوز سرور را روی یک سرور فیزیکی نصب می‎کنند زیرا قابلیت‎های سخت‎افزاری بیشتری نسبت به یک کامپیوتر معمولی دارد. درضمن شما می‎توانید ویندوز سرور را روی یک سرویس ابری مثل آزور نیز اجرا کنید. 

 

بیشتر بخوانید:

دایرکتوری System32 ویندوز چیست و چرا نمی‎توانیم آن را حذف کنیم؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر